Sensation ride

Fia79

Trådstartare
Jag har tittat runt lite men hittar inte så bra information.

Det är så att jag har flera islandshästar och hade velat ha en sadel som jag kan lägga på flera olika ryggar.

Jag tycker att G4 är snyggast men har den någon speciell funktion om man gämför med G3 med uppgraderad sits, för hästens skull?

Vad är skillnaden mellan dessa sadlar för ryttaren?

Vilken sits storlek ska man välja om man har ca 38 i byxor och är 164cm lång, vikt 57kg.

vilken padd tycker ni är bäst? eftersom några av mina hästar har väldigt korta ryggar så vill jag inte ha någon stor blaffa som täcker hela hästen.

Hur är det med de där iläggen som ligger i ett fodral som man lägger mellan sadel och schabrak är det verkligen tillräckligt bred kanal?

Ni med sadeln till era hästar får gärna lägga in en bild.

Hur tycker ni att man sitter i sadeln och hur är kvaliten?

Jag har försökt att läsa på återförsäljarens hemsida men det står så luddigt och eftersom jag tänkte köpa sadeln begagnad så vill jag ej besvära åf.

stort tack på förhand

Sv: Sensation ride

Intressant. Vad är det du inte gillar med den sadeln? Du är nog den första jag hört som tycker så.

Gillar min sensation. Den ligger bra och är skön att rida i.
När det gäller pad så köpte jag en dyr en tillsammans med sadeln.
Den var inte värd priset, var för tunn för att få kanal mellan sadel och rygg.
Lämnade tillbaks den och köpte börjes billiga. Iläggen är usla men man kan själv köpa material och bygga så det passar hästen. Klippte sönder en tempurpad och kompletterade med skumgummi med tät densitet.
G4 är mer åt dressyrhållet och G3 passar mer överbyggda hästar.
Jag har G3 som jag köpte till min förra överbyggda häst. Min nuvarande häst är inte överbyggd men sadeln fungerar utmärkt.
Provred min sadel på en extremt överbyggd häst med svank och den satt som en smäck, åkte inte fram nånting vilken den hästens bomsadel alltid gör.

Nu var det säkert ett, två år sedan jag provade sadeln, kommer inte ihåg exakt vad jag inte gillade.
Men nej, det kändes inte bra, och jag tyckte dessutom inte den låg bra på vare sig hästen med takformad lång rygg eller hästen med rund kort rygg.

Det var en åf som kom ut så jag fick prova sadeln.

Jag köpte en G4 för ca 2-3 år sedan. Lämnades tillbaka ganska snabbt. Det kändes som jag satt på en bred klumpig tunna. Tyckte också att den tryckte för mkt mot manken, trots bra pad under. Tror att den passar bättre på hästar med låg manke (min har en "normal").
Jag tror inte att ÅF har något emot om du tex meijlar och frågar om sadlarna, minns att jag tyckte hon var tillmötesgående och trevlig (om det nu är samma ÅF?, hon har även en rätt bra hemsida).

Tack alla ni som svarat.

Jag vill helst höra mig för här först bland er som själva testat sadeln.

jag väljer ju alltså mellan G4 och G3 med G4 sits.
Är det någon skillnad för hästens skull på de två sadlarna eller är det mest utseendet på kåpan som skiljer(för sitsen är ju densamma)?

Hur kan det komma sig att sitsen blir djupare på G4 när det är samma sits undrar man?

Ni som testat, vilken av dessa två tyckte ni bäst om och varför?

Jag vill gärna sitta ganska tajt men inte fastlåst i en viss position utan naturligt så som jag står på marken.

Den ska passa flera olika hästar med dock har inte mina hästar någon manke att tala om.

Vilken padd är bäst?

och vilken sits str tror ni skulle passa mig?

Jag testade G3 sadeln på min islandshäst och varken jag eller hästen gillade sadeln till min förvåning.
Den var hemsk att rida i tyckte vi båda så testa innan du beställer. Både de olika modellerna och olika storlekar.

Det man hört om den här sadeln har ju mest varit gott.
Men det verkar som att den inte alltid är bra alltså?

Senast ändrad:

Vilken storlek hade du i sitsen den var kanske för liten då?
så kände hästen av att du spände dig?

Man sitter inte fixerad i sadeln kan inte riktigt förstå hur.
Däremot så sitter man still och halkar inte runt som i många andra bomlösa kariflex, diddi mm.
Stigläderfästena sitter längre bak vilket motverkar till viss grad att sitta i stolsits. Den tippar inte heller fram. De 3 andra bomlösa jag provat, har alla haft det problemet.
Är man van vid stolsits så som man sitter i kariflexen så gör det ont innan man vant sig att sitta mer på sittbenen och inte tippa fram. Där räckte det inte ens med upplyftande pad på en häst som inte ens är överbyggd. Synd för kari flexen är välsydd med bra skinn och mycket bra bossor.
Alla bomlösa kräver en bra anpassad pad som lyfter sadel från manke och ryggrad.

Sitsen var 17,5 och jag är storl 40 så inte var det sätet i så fall skulle jag behövt 20" ;-)
Sadeln är extremt mjuk, därför får man mer "låst" sits, så är den väldigt hög både bak och fram.

KL

Jag är mkt nöjd med min G3 med G4-sits. Min ponny är överbyggd så för mig är det viktgt att kunna balansera om sadeln och det kan jag göra med inläggen i paden. Att det inte finns något järn alls ser jag också som en fördel. Hade dock önskat att "bananerna/knästöden " på undersidan vore mer rundade i framkant mot hästen.Sitsen är underbart mjuk, vilket blir extra tydligt när man ridit i en vanlig sadel och sen sätter sig i Sensation. Jag har en 18" och det funkar trots att ponnyn är överbyggd och hyfsat kort i ryggen. Sadeln borde kasa fram med dessa förutsättningar men det gör den inte!

Jag provsatt G4 men insåg (precis om ÅF redan förutspått) att det inte skulle funka på min överbyggda ponny. G3 gav mer plats för rumpan, inte så djupt säte.

Jag tycker det står ganska tydligt på återförsäljarens hemsida.
Raka hästar G4.
Svängda o överbyggda G3.
G4 är ju mer uppbyggd och ett djupare säte.
G3 är mindre uppbyggd i sadel o säte.
Så kan man kombinera med G3 för hästens skull med ett G4 säte för ryttarens skull.

Sen är smaken som baken. Vill man ha en flatare sits eller djupare?
Vill man ha en hård sadel ska man inte välja sensation.

KL

Kan tillägga att jag lagt en bit av en slaktad säkerhetsväst under sitsen för att ge den lite smalare midja. Det är ju detta som är toppen, att man kan anpassa lite. En spinkig kompis till mig skulle rida i den på en visning och då la vi inlägg baktill under sitsen för att göra den mindre.

Jag tycker det står ganska tydligt på återförsäljarens hemsida.
Raka hästar G4.
Svängda o överbyggda G3.
G4 är ju mer uppbyggd och ett djupare säte.
G3 är mindre uppbyggd i sadel o säte.
Så kan man kombinera med G3 för hästens skull med ett G4 säte för ryttarens skull.

Sen är smaken som baken. Vill man ha en flatare sits eller djupare?
Vill man ha en hård sadel ska man inte välja sensation.

Men hur hänger det ihop?
om G4s säte är djupare borde väl G4 med G4 säte bli minst lika djupt?

Liknande trådar

Utrustning Efter att ha letat och letat, provat och provat så hittade jag ÄNTLIGEN en sadel som min känsliga häst verkar trivas bra i, nämligen en...
Svar
2
· Visningar
864
Senast: caballus
·
Utrustning Nu har jag förhoppningsvis lagt upp en bra plan för hur jag ska få köpt en ny dressyrsadel. Efter jul ska jag ta ut en sadelprovare som...
Svar
7
· Visningar
2 167
Senast: MiniLi
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 168
Senast: lillamy73
·
Utrustning Jag har probelm med att hitta en sadel som passar både mig och hästen. Har varit till sadelprovare och hen hade bara två sadlar som...
Svar
2
· Visningar
1 020
Senast: Blandrastik
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka