Senkontraktur på föl

G

glantan

Jag har ett underbart föl på drygt 3 veckor som under dessa 3 veckor vuxit otroligt mycket. Hon har hela tiden haft lite trippig gång, men i min okunskap har jag inte reagerat :mad:
I går såg jag hon trippade på tå och förstår nu att hon har för kort sena. Har varit i kontakt med veterinär - hon ska dit i morgon och behandlas med Tetracyklin. Jag blir jätteorolig, då vet tyckte hon var lite för gammal och började prata om operation. Vad har Ni för erfarenhet?

Sv: Senkontraktur på föl

Chefens dotters fölunge hade också för korta senor. De gjorde en op på honom när han var ett halvår och vad jag vet så blev resultatet lyckat. Är tre år nu och ska ridas in.

Vår fick senkontrakturer när han var 8-månader och opererades för det. I vårt fall gick det inte bra, de kom tillbaka, men prognosen är mycket bättre när det handlar om en yngre häst. Mitt tips är att söka veterinärer och hovslagare med mycket kunskap, finns inte många därute som kan mycket om det här felet, man behandlar ju symptomen och inte anledningen. Vi var på strömsholm med Mio där vi fick bra bemötande och mycket stöd. Ultuna har bra folk men bemötandet kan det vara lite si och så med.. Stort lycka till och hör av dig om du undrar över något!

Min lilla fröken var 2,5 veckor när det kom på henne. Hon fick tyvärr lida väldigt länge i onödan ( pga vet som inte gillade operation av förstärkningsbanden) innan hon blev opererad första gången nere i Uppsala, håller med om att bemötandet där inte var någon positiv upplevelse.:crazy:

Den andra operationen genomfördes i Strömsholm och jag kan verkligen rekommendera dem, otroligt omhändertagande känns verkligen bra. :bow::bow:

Brillan har nu blivit ett år och nu ser det ganska ljust ut för henne, hon blev opererad i februari för andra gången och efter det har hon blivit bättre.:banana::banana:

Mitt tips är att inte vänta för länge med operation om det skulle krävas. Ett andra tips är att vända dig till veterinärer och hovslagare som behandlar många föl med denna åkomma så att de har erfarenhet och vet vad de gör och inte exprementerar eller sitter på föråldrade teorier.

Lycka till!
Eva & Brillan

Mitt föl föddes med senkontraktur, men pga min okunskap inom området (mitt första föl och hade läst att de flesta benställningar rättade till sig första veckorna) så tog det ca två veckor innan behandling. Hon gick på tå, hade alltså inte alls så kraftigt som endel föl som knappt kan räta ut benen. Fick iallafall en behandling med tetracyklin i dropp. Blev på en dag bra av det! Tyvärr kom det tillbaka vid fem månaders ålder. Hon opererades på Strömsholm(testade först andra åtgärder i två månader utantillräckligt resultat, en historia för sig) och direkt efter operationen var hon helt återställd och gick på hela hoven. Jag har dock anlitat mkt proffesionell hovslagare som verkar henne max med 4 veckors mellanrum för att förebygga att det kommer tillbaka!
Tre veckor efter operationen fick hon komplikationer i läkningsprocessen, hon blev allergisik mot suturmeterialet så det var rätt struligt där ett tag. Men det var alltså i själva ärret och inte hoven som drabbades. Det är snart ett halvår sedan hon opererades och hon ser bra ut i benet/hoven förutom en svullnad över ärret som nog kommer vara kvar som ett skönhetsfel.

Mvh Maria

Liknande trådar

Hästvård Vår ponny har idag fått diagnosen ringkota vänster fram. Det är mycket att ta in… veterinären pratade om operation kunde vara ett...
Svar
12
· Visningar
1 098
Senast: Freazer
·
Hästvård Jag skall hålla mig kortfattad och tar gärna emot erfarenheter av er som har haft unga unghästar med svullnad. Mitt sex månader gamla...
Svar
15
· Visningar
1 204
Hundhälsa Hej! Tänkte kolla om andra har samma erfarenhet vid efter behandling med kortison till hund. Lite bakgrundsinfo: Hunden är idag 7,5...
Svar
2
· Visningar
501
Senast: The Beast
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
998
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31