Urris

Trådstartare
Halloj!! JAg undrar om gamla hästar kan få senknutar precis som gamla människor? Och om det går, är det farligt?? Vill gärna ha svar nuuuu!;):bump:

Sv: Senknut?

det är väl inte senorna gammla människor får knutar på utan ådrorna..??

har iaf aldrig sett eller hört talas om en häst med knotiga senor pga åldersskäl.

Senknutor finns iallafall hos folk och wad jag kan förstå så är det eg ett senganglion, dws ett bråck på hinnan runt senan som wätskefylls och känns som en liten kula. Kan äwen uppstå wid en led, tydligen.

Borde ju kunna drabba äwen hästar, men det är inget jag hört talas om. När man googlar ganglion + häst får man mest fram sidor om skadade ryttarhänder.

Nån knut på senan kan inte uppstå, ware sig hos folk eller fä! :angel:

bra att du kom o svarade :), ganglion tänkte jag oxå på men det är ju inte nån knut, och jag har inte hört talas om det på häst heller.

Men knut på blodkärl? Nääe va...

då fanns det nåt som het så ändå :) men har som sagt aldrig sett det på någon häst, min 28 åring hade helt släta senor. har en som är 18 nu, inga knutor där heller.

pimy; inte knut på blodkärl, utan åderknutor :p

Det är ju viss skillnad mot en knut...
Men näe va, några såna har jag inte heller sett på häst

Bara tromboflebiter och det är ju inte riktigt samma sak...

se där, lite språkförvirring. :p

men hur som helst aldrig sett några knutor/ojämnheter på hästar, vare sig på kärl eller senor.

Liknande trådar

Hästvård Jag undrar om det är fler med äldre hästar som upplevt att deras häst verkar lite senila? Jag har en 20 +häst som börjat uppvisa lite...
Svar
7
· Visningar
960
Senast: Sirap
·
Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
2 036
Senast: fio
·
Hästvård Hej, Undrar vad ni andra har för erfarenheter av muskelbristningar på hästar? Min har fått en muskelbristning i ett bakben, tyvärr samma...
Svar
5
· Visningar
450
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 229
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30