Seniorkoll

Amha

Trådstartare
Jag ska iväg på hälsokontroll med gammelkatten i veckan då hon börjar bli till åren. Det är ett nytt område för mig och jag vet inte alls vad som är nödvändigt att kolla. Har förstått att njurar är standard. Vad hade ni velat kolla på en huskatt på 12-13 år? Hon är pigg och glad men börjar bli stel i bakkärran som enda synliga ålderstecken. Har varit utekatt större delen av sitt liv. Känner att jag vill komma hem med kvitto på hur katten mår och det vore skittrist att betala massa pengar för en halvdan check där man känner i efterhand att jag borde bett om koll på det och det också.

Njurar, lever och sköldkörtel brukar ingå när man tar blodprov vid en seniorkoll. Stel bakkärra kan bero på artros. Många katter över 10 år drabbas av artros, men det är sällan man kollar för det. Egentligen krävs väl röntgen för att man ska kunna fastställa diagnosen, men man kan även prova antiinflammatoriskt och se om katten blir bättre. Min 12-åring blev stel och öm i bakkärran och har (enligt veterinären) troligen artros, hon är inte röntgad men veterinären har klämt igenom henne. Hon svarade bra på Cartrophen-injektioner och Seraquin. Cartrophen är långtidsverkande NSAID, man ger 4 injektioner med en veckas mellanrum och sedan fyller man på ungefär var sjätte månad. Är njurarna i bra skick kan man ge Metacam, men då får man medicinera dagligen och det kan ha en negativ effekt på njurarna.

Tänder och tandkött är också bra att kolla.

Tänder tänkte jag ju be dem kika på då jag bara kan se såna uppenbara saker själv.

Att hon är stel är sånt som väldigt nyligen visat sig, märks egentligen bara på när hon går ner för trappor. Hon klättrar ju lite smått i träd och drar sig inte för att hoppa upp på saker så det känns som om det borde vara hanterbart. La även fram det när jag bokade tiden så det finns väl en notis om det. Köpte nyss ett seniorfoder med glucosamin som jag hoppas kan smörja upp henne lite så att säga men det känns som att det kanske inte är så stora mängder glucosamin per portion i ett foder.

Jag har ju inte känt igenom henne själv då jag med varm hand lämnar över det till veterinär men just bakkärran känns inte som ett akut problem idag av det jag ser av henne men det är högst troligt vettigt att ta i det nu innan det eventuellt blir sämre. Hon får ju omkring ute, hoppar över staket och vad katter nu gör utomhus, förutom att klättra i några "svårklättrade" träd, däremot gärna mitt äppelträd.

Vi får hoppas att hon blir godkänd även om jag räknar med någon skavank, åtminstone på stelheten.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Gift vid första ögonkastet 2024
  • Black Friday

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka