Seniorfoder?

igbest

Trådstartare
Min äldsta tik bli 10 år i februari, hon är kastrerad, väger runt 6kg och brukar normalt äta lite allt möjligt i torrfoderväg men nu börjar jag fundera på om hon kanske borde få ett seniorfoder snart men vad ska jag välja. Jag vill inte att det ska vara allt för dyrt då vi har fyra hundar men jag vill samtidigt ha ett bra foder. Har ni några tips?

Min äldsta tik bli 10 år i februari, hon är kastrerad, väger runt 6kg och brukar normalt äta lite allt möjligt i torrfoderväg men nu börjar jag fundera på om hon kanske borde få ett seniorfoder snart men vad ska jag välja. Jag vill inte att det ska vara allt för dyrt då vi har fyra hundar men jag vill samtidigt ha ett bra foder. Har ni några tips?
Jag har ju en som blev 10 år i maj. Fortsätter med samma foder men har lagt till högdos omega-3 med DHA och EPA som tillskott.

10 år är väl inget för din ras? De brukar väl bli runt 15 år? Jag har inte gett seniorfoder till någon av mina hundar. Tillskott ger jag när det behövs (vilket det ännu inte gör för mina nuvarande hundar (11 och 12 år). De förra fick tillskott tidigare men de var större och fick artros på gamla där.

Tack allihopa :heart

Jag kanske kan avvakta med seniorfoder :) hon är pigg och glad :) kanske bara lite tunn kan jag tycka. Ska kolla över tillskott :)

Tack allihopa :heart

Jag kanske kan avvakta med seniorfoder :) hon är pigg och glad :) kanske bara lite tunn kan jag tycka. Ska kolla över tillskott :)
Många seniorfoder är mer fettsnåla osv för att många äldre hundar blir mindre aktiva och då går upp i vikt, så om hon är lite tunn är det nog bättre att i så fall kolla efter näringsrika foder till aktiva hundar (om det inte fungerar att bara öka mängden av det du ger nu).

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Har ni några bra tips att få i en fem veckors valp mat? Hon vill bara dia men mamman börjar tröttna på 10 valpar som diar. De andra...
Svar
9
· Visningar
763
Senast: hollypolly
·
Hundhälsa Min 10-åriga tik (snart 11) har kissat oftare än vanligt de senaste dagarna, och nu imorse såg jag ljusgula flytningar från vulva (inte...
Svar
8
· Visningar
952
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 150
Senast: Lingon
·
Hundhälsa Jag har en liten tik som har haft ett helt gäng juvertumörer. Hon är opererad 3 gånger för det, hon blir väldigt påverkad av dessa...
2
Svar
28
· Visningar
2 772

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka