Seniorfoder

Apollo

Trådstartare
Söker ett foder som har lågt sockerinnehåll OCH får hästen att gå upp i vikt.

Han är 25 år, halvblod, med bra tänder och vi har ett bra hösilage med bra värden. Han har alltid varit en häst som behöver mer protein än "vanliga" hästar och faller gärna ur under vintern.

Har gett riskli, som har varit suveränt när det gäller vikten, under vintern och en "fångmüsli". Bara riskliet är ju inte så gott att äta enbart så där för har vi blandat ut det med müsli, men skulle vilja ge ett slags foder bara under nästa vinter.

Nått tips?

Sv: Seniorfoder

Lucernpellets och olja. Och så betfor då fast kanske i någon av de "moderna" sockerfria varianterna.

Ett bra hösilage. Behöver ett foder med mycket protein och lite socker. Krafft protein + har jag tittat på. Är ju inte bråttom, detta är till nästa vinter, då får man ju se hur skörden ser ut då.

Det förstår jag inte. Om du har ett bra hösilage vad ska du då med kraftfoder till?

Undrar oxå var man kan läsa om sockerinnehållet nånstans.

De uppger väl bara stärkelse (hög!), som är minst lika illa som socker. Förstår inte varför du vill ge ett kraftfoder öht om hästen är sockerkänslig (fångkänslig??) när du lika väl kan ge lusern utan melass eller varför inte potatisprotein om det enbart är proteinet du vill höja?

Ja jag vill åt protein. Som jag skrev så har han ätit riskli från Muldorfer. Men att bara äta riskli blir som en smaklös stabbig gröt. Därför har jag blandat ut det med en musli också från Muhldorfer, just för fånghästar. Men skulle vilja ge ett foder bara. Därför min undran om ett foder med mycket protein men med lite stärkelse/socker.

Tittade på Krafft protein + eller Krafft muskel och det verkar vara nåt jag är ute efter.

Han har alltid varit en häst som behöver mer protein än genomsnittet för att hålla vikten.

Då är det lämpligaste lusern utan tillsatt melass. Varför vill du ha kraftfoder om det är protein du är ute efter?

Tack tar en titt på Lucern, vilka har utan melass?

Senast ändrad:

Ja jag vill åt protein. Som jag skrev så har han ätit riskli från Muldorfer. Men att bara äta riskli blir som en smaklös stabbig gröt. Därför har jag blandat ut det med en musli också från Muhldorfer, just för fånghästar. Men skulle vilja ge ett foder bara. Därför min undran om ett foder med mycket protein men med lite stärkelse/socker.

Tittade på Krafft protein + eller Krafft muskel och det verkar vara nåt jag är ute efter.

Han har alltid varit en häst som behöver mer protein än genomsnittet för att hålla vikten.

Tro det finns ingen commercial foder som är inte tillsätt med betmelass.
Att tillsätter en massa protein komma inte att hjälpa, snärer tvärttom.

Den typen av riskli som vår häst åt kom från Dodson&Horell, den åt han med glädje och stor aptit. Har lite nötsmak som tydligen attraherar hästar. Inget som blöttes heller, och den gick bra att äta trots rätt slitna tänder.

Liknande trådar

Foder & Strö Analyserna har trillat in, höpartier valts ut, installning kanske påbörjats - hösten är här 🍂! Hur blev det för er i år, vad tänker ni...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
4 380
Senast: Kristall10
·
Foder & Strö Långt, hoppas ni orkar läsa! Jag har en Arab på 7 år ca 155-160 cm. Har haft han sen han va 2 år. Han har alltid varit lättfödd. Sett...
2
Svar
28
· Visningar
4 298
Senast: lovehorses
·
Hästvård Hej alla hästmänniskor! Detta blir min första tråd i forumet, och det handlar om min 17 åriga valack som har börjat falla ur och tappat...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
13 357
Senast: Bobloblaw
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 509
Senast: Irival
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama