Senilitet hos hund?

Skogstrollet

Trådstartare
Riktigt gamla hundar kan bli senila, men händer det att det kommer i tidigare ålder också?

Jag är uppriktigt förbryllad över Loka (6år) som numera beter sig som en blind höna i jakten på ett korn. Visst har hon alltid varit lite seg och gör inte gärna många knop på en dålig dag eller om det är något tråkigt, men om det är något som fått fart i rumpan på henne så är det en gömd/kastad apport. Men nu senast irrade hon runt som ett äkta mähä, plockade upp, släppte, letade vidare, kutade iväg bakåt, jag kallade tillbaka och pekade och hon letade i princip under apporten men sket i den. Helt lost som om hon inte hade en aning om vad hon höll på med...

Det är andra saker också, hon är ofta så frånvarande i blicken. Ljuset är tänt men det är ingen hemma, får ingen respons. Säger sitt/ligg och hon står och blänger med ett stort hjälplöst frågetecken i pannan.

Eller är hon deppig...? Hon har varit lite krasslig och pga allergin fått börja gå på kortison, kan det påverka?

Sv: Senilitet hos hund?

Värmen?

Hur mår hon för övrigt? Har du kollat om hon har feber? Kanske läge för att ta en tur till vet på koll.

Ah, ja jag tror de kan bli trötta av kortisonet. Men kolla upp henne, tycker jag.

Det här har krypit på under flera månader tycker jag, innan värmen. Efter att valpen flyttade in.

Vi har varit hos vet flera gånger den senaste månaden, inte för någon allmänkoll dock, men ändå. Någon feber har hon inte haft vad jag har märkt.

Jag börjar tro att hon helt enkelt inte trivs med livet och har börjat gå "nedför" därför.

Visst kan de deppa ihop lite ett tag om det tillkommer en valp som får mkt uppmärksamhet. Är det därför du tror att hon inte trivs? Kanske ska ägna henne lite mer tid ett tag?

Skulle iaf ta en temp på henne om jag var du.

Hon kan ha haft en mindre stroke eller ep-anfall som påverkat. Det är inte alltid de reagerar med alla ramla ihop och skaka, men de kopplar alltid bort mentalt ett bra tag. Blir "tomma". Jag vet inte om kortison påverkar dem så, jaktlabben RIP åt kortison två år och höll sig klar i huvudet. Men de kanske reagerar olika.

Gamling skulle apportera toffel imorse (lat matte) - han hämtade toffeln, gick förbi mig och ut i hallen där han lämnade den, och hämtade en stövel istället som han kom tillbaka med. Förvirrad, eller en medveten pik - upp med dig latmask...

Visst kan de deppa ihop lite ett tag om det tillkommer en valp som får mkt uppmärksamhet. Är det därför du tror att hon inte trivs? Kanske ska ägna henne lite mer tid ett tag?

Skulle iaf ta en temp på henne om jag var du.

Ja är det inget annat "fel" på henne så tror jag det är det som är orsaken. Men just att hon blir så tom, både i blick och huvud ibland, tycker jag är mycket underligt. Valpen är 8mån nu och hon har hittills varit extremt tålmodig, snudd på dörrmatta, åt honom. Men de senaste två veckorna har hon tappat tålamodet rejält på honom och kan ibland "hugga ifrån" näst intill oprovocerat bara han passerat förbi henne. Och det här är tiken som alltid haft ett klockrent hundspråk, diplomat och medlare.
Jag har ägnat mer tid åt henne men det är så oerhört frustrerande när hon är som hon är... Det slutar oftast med besvikelse och irritation och då känns det nästan bättre att låta bli att försöka. Hon får självklart det hon behöver, men inte så mycket mer än så. Agility är väl det som funkar bäst för oss men jag är höggravid och inte längre så mobil så det är svårt att ta sig till klubben.

Ska tempa henne några dagar och se vad om det visar något.

@Lager, stroke eller EP? Det hade inte ens slagit mig. Men nu har t.o.m. sambon, som inte är hundvan, reagerat över att Loka beter sig konstigt och då känns det ju som att det är något.

Lite trådkap, förlåt TS.

Jag undrar om en hund mår dåligt över att vara senil? Förstår de att något inte är som de ska med dem?

Rätta mig gärna om jag har fel, men visst kan väl demens komma rätt tidigt hos människor iaf? Känns ju inte omöjligt att det kan göra det hos hund också..

Kanske är graviditetshjärnan som smittar, för gammelgubben här hemma har också visat en hel del tendenser på att vara dement det sista:idea::D

Lite trådkap, förlåt TS.

Jag undrar om en hund mår dåligt över att vara senil? Förstår de att något inte är som de ska med dem?

Jag tror inte att de reflekterar över det som en människa som ju kan märka på ett helt annat sätt att de inte är riktigt ok.
Men många dementa människor blir ju oroliga för att inte säga aggressiva och en del av det beteendet kan hundar få, kankse för att de inte upplever omvärlden på samma sätt längre.
Och de kan nog märka att de gör något som är "fel" (tex kissar inne) även om de liksom inte kan göra något åt det.

Min förra hund var dement i några år, hon var dock glad nästan hela tiden, fram till den sista månaden då hon började bli osäker och virrig. Hon var faktiskt så dement att hon inte fattade att hon var hos veterinären när hon skulle avlivas...

Ja det kan komma tidigt hos människor, men jag har aldrig hört talas om att det skulle göra det hos hundar - därav tråden. :)

Igår fick vi iaf en mysstund. Jag lade mig tidigt och ropade in Loka i sängen (hon älskar att få ligga nära), hon låg i tre sekunder sen hoppade hon ner som om hon hade bråttom någonstans och lade sig i vardagsrummet. Jag ropade igen och DÅ var det som om hon fattade och hon pressade sig nära och stönade av vällust. :D

Lite mer sån tid kan jag iaf få till.

Tänk om hon bara visste att hennes nya uppgift i livet föds om ca 6v. Hon älskar barn, stora som små.

@Lager, stroke eller EP? Det hade inte ens slagit mig. Men nu har t.o.m. sambon, som inte är hundvan, reagerat över att Loka beter sig konstigt och då känns det ju som att det är något.

EP borde ni kanske märkt av i högre grad, då är det ju separata episoder där hon "kopplar ifrån". Men en mindre stroke kan orsaka personlighetsförändring, och den där mentala frånvaron. Det var bara en tanke. Gammelschäfer hade EP (medicinerades flera år), och en tidigare vovve fick somna in efter en stroke på ålderns höst - hon betedde sig uppenbart irrationellt.

Jag hoppas att det inte är riktigt så allvarligt i alla fall! Ni kan ju prova att ge henne ökad dos kortison och se om det är smärtrelaterat.

Din Loka känns lite som min Fortune, lite "bimbo", men gör vad hon blir tillsagd och är sällan ett problem.

Iaf, hon fick helt nya sidor när jag skaffade valpen, blev virrig och superjobbig. Inte förrän nu när valpis har bott här i 4 månader börjar hon landa. Hon får inte längre oväntade utbrott på valpen och vandrar inte längre. Kan inte säga att jag gjort nåt särskilt, utom att jag har fredat Fortune lite extra. Hon är nämligen också dörrmatta, men hon exploderar helt plötsligt.

Kolla henne, men släpp tanken också lite för att se om Du inbillar dig!

Jo jag inser att det förmodligen ligger hos mig + valp snarare än något fysiskt.

Har börjat freda henne lite mer för valpen också och hålla henne lite närmare så hon inte känner sig osynlig eller förbisedd vilket jag tror att hon har gjort ett tag nu.

Har planerat en kastrering av henne (länge men nu ska det äntligen bli av) och låter nog göra en lite mer omfattande allmän kontroll innan just in case. Kan ju vara hormoner också eftersom hennes löp är onormala. Löper bara en gång om året (våren) och det senaste nu så märktes inget förrän hon pang bom gick rätt in i höglöpet. Hon brukar blöda som en styckad gris annars.

Stucken gris heter det kanske eftersom en styckad gris förmodligen är rätt död och därmed inte blöder särskilt mycket......

Nej ingenting ännu eftersom hon varit lite hängig. Inte hittat några fästingar heller på henne.

Lite trådkap, förlåt TS.

Jag upplevde att de två äldre hundar jag sett bli "senila" faktiskt kände stress av att inte ha hjärnan med sig. Men det kan ju vara individuellt.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka