Senil hund?

viv

Trådstartare
Vår papillonhane (Chip) på 13 år har den senaste tiden lagt sig till med en del konstiga beteenden. När vi är ute i trädgården kan han ibland börja skälla på ingenting, han kan skälla i tomma intet. Ingen av de två andra hundarna reagerar. När de släpps ut för att kissa precis innan vi ska lägga oss så får vi ibland gå och hämta honom för då sitter han vid altandörren och försöker gå in det hållet. Vi kan ha varit ute på en långpromenad men när vi kommer in bajsar han i köket. Idag tex hade han bajsat inne på natten, och det är okej då jag vet att äldre hundar kan få svårt att hålla tätt. Men vi tog en morgonpromenad som vanligt och när vi kommer in går jag ner i källaren för att hämta foder åt hundarna, när jag kommer upp har han bajsat i köket igen :confused:

Men det mest jobbiga är att han blivit så aggressiv, ffa mot vår 1-årige son. Om vi ligger i sängen tex och Chip ligger där med oss och sonen försöker komma upp då gör han utfall och försöker bita honom. Kryper sonen runt på golvet och leker har det hänt att han gjort utfall. Han morrar så fort sonen kommer nära. Det är ett ständigt passande hela tiden. Vi stänger in Chip emellanåt men han blir nästan mer stressad utav detta. Så har han heller aldrig varit innan.

Vi brukar alltid ha med våra hundar när vi åker bort och hälsar på folk, om de är välkomna givetvis, så i förra veckan var vi hos sambons syster. De har tre barn i åldern 9, 7 och 4. Vi satt i trådgården och ungarna lekte på gräsmattan. Helt plötsligt flyger Chip fram och gör utfall mot den minsta, som självklart blir jätterädd :crazy: Nu är det koppel på som gäller hela tiden, för vi litar inte alls på honom bland folk.

Var hos veterinären för ca 2 månader sen och plockade tandsten på honom och då passade vi på att göra en seniorkoll samtidigt. Och vetten kunde inte hitta något utan tyckte han var frisk och fräsch.

Är det någon form av protest sen sonen föddes, stress eller senilitet som utlöser detta beteende? Eftersom jag vart föräldraledig i elva månader och sambon nu är föräldraledig så har de fått mer tid än innan sonen föddes så jag tror inte det beror på det heller. Ibland tar jag och sambon och delar på hundarna också för att de ska få lite "egentid".

Några kloka råd, tips tages tacksamt emot. Läste att det fanns foder mot senilitet. Någon som provat dessa?

Sv: Senil hund?

det kan självklart ha många olika orsaker, men fram tills ni hittar den måste ni ju, som ni redan verkar göra, se till att det inte är någon fara för barnen i närheten.
den lilla erfarenhet jag har av "stolliga" äldre hundar är att det KAN bero på att de får i sig för mycket protein i maten. de bryts ner till skadliga biprodukter som normalt utsöndras via njurarna. bekymret med äldre hundar är att njurfunktionen sakta sjunker, och om de då inte hinner göra sig av med biprodukterna i samma grad som de tillverkas så kan man få lite mystiska symtom. ex. svärmors, numera avlidna, gamla tant blev helt koko av och till, (skällde på ingenting, hittade inte hemma, gjorde ifrån sig inomhus, krockade med saker mm) vilket vi tillslut lyckades koppla till att det hände när hon fått en torkad kycklingfilé. bort med kycklingen och hon var precis som hon varit tidigare.
men, andra orsaker är ju de vanliga: smärta? syn-/hörsel-/luktproblem? senilitet i sig? känsla av att ramla ner i flockstrukturen hemma/stress över att inte riktigt "hänga med" längre? ett besök hos vet är definitivt befogat, saker kan ju tillstöta trots att man är "nyundersökt" :)
jag hoppas det löser sig för er!

Vad som är orsaken vet jag absolut inte men min förra hund blev också lite konstig på slutet "senil" eller vad man ska kalla det. Han kunde bli frånvarande, lite som att han glömde bort vad han egentligen höll på med och så. Han tappade också nästan all hörsel, det gjorde ju också att han inte hängde med som förut.

Tror att det är vanligt att gamla hundar ändrar personlighet, ofta har det nog med sviktande hälsa att göra även om de verkar pigga för övrigt...

Hunden mår ju uppenbart inte bra oavsett om han är/var fysiskt frisk på seniorkontrollen. Med ett så förändrat sätt skulle jag fundera på om hunden verkligen inte har ont någonstans eller faktiskt har blivit senil. Jag hade personligen hellre avliva ett såpass gammal hund som verkar må dåligt än att behöva stänga ute den, ha koppel på och att hunden märker att han inte får vara med att folk är rädda eller att det på andra sätt "bråkas med".

Jag håller med!
Och hundar kan absolut bli senila - eller vad det nu orsakas av: i min mans familj hade vi en Labbetik som på gamla dagar brukade vandra iväg, rakt ut i hagarna, med frånvarande blick och utan mål eller mening. Man fick gå och hämta hem henne, vänligt och förstående.....
Börjar hunden visa aggressivitet KAN det ju bero på att den är osäker, inte känner igen människor, platser, situationer, och försvarar sig mot sådant som känns skrämmande. Om den nu inte har ont. Eller, med ålderns rätt, vill vara ifred mera och slippa en massa sociala plikter?

Tack för era svar. Vi har tid hos vet imorgon för en ordentlig koll. När jag läser vad jag skrivit ser jag hur det låter. Vi har pratat om en ev avlivning här hemma den senaste månaden. Jag hade lovat mig själv att han skulle få ett värdigt slut. Men när det där slutet närmar sig är det lätt att man flyttar fram det :cry: Fina lilla skrutt-hunden :(

Jag tycker det låter som att det är dags att ge er lilla vovve ett fint avslut. Att ta beslutet i tid är inte lätt, men för hundens skull måste man ta beslutet innan det gått för långt. Som du själv kände när du läste det du skrivit kan jag tänka mig...

Gamla hundar kan absolut bli senila, men att behålla en sådan hund i livet är grymt och egoistiskt. Njut av alla fina minnen och gläds åt kärleken till och från er gamla vovve :love:

Lätt att säga när det inte är ens eget djur men jag sänder lite styrketankar!

Min gammelhund betedde sig på precis samma sätt utom aggressiviteten. Tyvärr var jag för svag och lät honom gå för länge och det ångrar jag idag. Han mådde inte bra i sitt förvirrade tillstånd. Så med min andra gamla hund lovade jag att inte upprepa det. Han blev förvisso mer akut sjuk - åldersbetingat. Extremt trött, ville inte dricka, tog honom till vet samma dag helt inställd på att hans dagar var över, vilket vetten bekräftade. Han avlivades den eftermiddan. Det var precis lika hemskt, vi var förtvivlade men det kändes bättre efteråt att vi tagit beslutet direkt utan en enda dags fördröjning.

Liknande trådar

Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 662
Senast: Tonto
·
Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 488
Senast: Rugge
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 765
Senast: fixi
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 862
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar