Tack för att du tog dig tid att skriva detta! Det var otroligt skönt att läsa!
Jag sitter just nu i en liknande sits som
@pepp - jag har också en gammal hund hemma, min russelltant som fyllde 15 i mars. Hon har börjat ”tackla av” lite, hon ser lite sämre (det där med avståndsbedömning känns igen), hon hör dåligt och hon är ju inte riktigt lika stabil i kroppen och lika snabb i svängarna som förr och hon sover mycket. Men hon är för det allra mesta glad och får ofta tokryck när vi är ute och går och springer i full fart fram och tillbaka (nästan så man får hjärtat i halsgropen) och hon busar både med oss och med den yngre hunden även om det inte alltid är så långa stunder i taget. Hon följer också med på våra vanliga promenader på 1-1,5 h utan att knota. Man får ju ta det lite i hennes takt såklart. Ibörjan brukar det vara långsammare med massa nosande, men sedan brukar det bli mer sprutt... Jag går såklart också och grubblar massor över när det är dags osv, men går också på linjen att det är ok att bli gammal också som hund så länge hon inte har ont. Vi kollar ju henne hos vet med jämna mellanrum också, och de tycker hon är i jättefint skick för åldern (de är nog t o m mer positiva till hennes hälsoläge än jag). Angående små anpassningar: För ett tag sedan ”missade” hon den lilla trappan (2 steg) vi har mellan uteplats och trädgård (lite för mycket fart och sämre avståndsbedömning var det ja
). Vi köpte helt sonika en sån där ramp för hundar som man kan ha till bilen och satte där. (Båda hundarna uppskattar den för övrigt.)
Sorry för den lilla kidnappningen av din tråd!