Sendrag i foten vid uppsittning.

Smulu

Trådstartare
I dag hände följande:

Skulle sitta upp på hästen, drar ner stigbyglarna, sätter vänster fot i stigbygeln, tar stöd och ska precis till att hoppa upp.
Då känner jag världens sendrag i foten jag har i stigbygeln. AJJJ!!! Bara att försiktigt ta ur foten och stå still tills draget gav med sig. Sen promenerade vi bort till manegen istället för att rida så foten fick röra i sig lite.

Är det någon mer som upplevt det här och kanske vet vad det beror på.

Sv: Sendrag i foten vid uppsittning.

Ett tag fick jag sendrag i högerfoten precis när man svängt över benet och ska sätta i den i stigbygeln, bara att sitta och vänta tills det släpper. Inte mycket man kan göra. Det gör ju så ont!!

Vet inte vad det kan bero på men funderat på om man kanske spänner sig så blir det sendrag? Har aldrig haft sendrag förut och har det inte längre, hade det bara en kortare period. :confused:

Hoppas någon som kan mer om senor vet anledningen...

Precis det du beskriver har hänt mig också ett par gånger. Fruktansvärt obehagligt och gör så ont! Men varför det blir så har jag ingen aning om..

Det är väl ingen fara med sendrag, även om det gör förbannat ont. Fick det när jag åkte skidor förra året, och fick panik innan jag fick av mig pjäxan :crazy:

Usch, sendrag är verkligen inte kul!
Jag har fått det i högerfoten (får lätt det) vid några tillfällen när jag ridit. Det har samtliga gånger varit när min häst blivit "rädd" för något och gjort ett större skutt. Vet inte om jag har spänt mig då eftersom avramlingsfaktorn är ganska hög när min häst gör just såna skutt, och därför fått sendrag. Tack och lov gör hon inte det så ofta för sendrag gör så förbannat ont!!:devil:
Men det är bara att härda ut smärtan medans den varar, man har ju inget att välja på liksom:smirk:
Annars tycker jag det hjälper bra att massera ett sendrag, det släpper mycket fortare då, men det är ju inte så lätt när man ridskor/stövlarna på;)

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 844
Senast: __sofia__
·
Gnägg Igår kväll hände något som jag har så otroligt dåligt samvete för idag. Min häst är otroligt envis och ibland lyssnar han inte även fall...
Svar
11
· Visningar
1 773
Senast: _FiA_
·
Träning Jag har ett problem med min ena ponny... Har aldrig haft något problem att rida heta hästar. Min andra ponny är väldigt framåt och blir...
Svar
12
· Visningar
1 482
Senast: Lager
·
Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
16 560

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka