Senaste nr. av Islandshästen två frågeställningar

L

Lambi

I avdelningen "Tyckt & tryckt" finns en lång insändare med rubriken "Hur drömmen om att hitta drömhästen kan förvandlas till en mardröm". Det är en läsare som vill dela med sig av en tråkig historia om ett hästköp från "en av Sveriges största säljare av islandshästar".

Jag reagerar starkt på att man har lyckats trycka något som så tydligt visar vem förmedlaren är! Är inte det en form av kränkning som heter duga? Förmodligen var det inte med mening, men det tog mig 10 sekunder att utifrån insändaren ta reda på vem det handlar om. :eek:

I korthet, skribenten vill göra oss uppmärksamma på ansvarsproblematiken kring de som är förmedlare men som även utger sig diffust för att vara säljaren och om det uppstår problem efter hästköpet. Det är bra skrivet och beskriver problemet bra och kanske även kan inleda en större diskussion och få fler säljare att verkligen göra klart om ägarförhållandena i första kontakten, det är ju en otroligt stor skillnad, vilket beskrivs bra här.

Den här debatten om vem som är säljare har funnits under "hästverksam" men det blir allt vanligare med Islandshästar. Alltför ofta står annonser som företagsannonser för att sedan handla om hästar som ej ägs av företaget. Ofta får man bara reda på det om man ställer en direkt fråga om vem som står som ägare till hästen. Det är stor skillnad att innefattas av konsumentköpslagen då man köper av en näringsidkare än om det är av en privatperson.

Själv känner jag en trygghet av att t.ex. köpa en dyrare bil av en bilhandlare. Likaså vill jag göra det när jag köper häst. När jag tittar på företagsannonserna så har jag i huvudet att priset är något högre för en likvärdig häst som säljs av en privatperson. Inte sagt att man inte ska köpa av en privatperson, det handlar om att veta innan!

Så, är det ok att trycka texten så som det gjordes, kanske är det bara jag som är nyfiken och kollar upp vem det är, kanske har ingen skada skett?

Är det inte dags att det införs någon möjlighet för köparen att få en garanti att hästen säljs av ett auktoriserat företag där konsumentköplagen gäller?

Sv: Senaste nr. av Islandshästen två frågeställningar

Jag förstod iaf inte vem säljaren va, eller.. Jag har mina misstankar. Men helt hundra är jag ju inte.

Jag tyckte hela det inlägget var en röra och jag blev inte mkt mer klok av den efteråt.

Jag tycker det var bra att ämnet belyses. Inte minst med tanke på att det finns många firmor som även saluför/förmedlar privathästar. Hur många köpare är igentligen insatt i skillnaden, nu kanske fler blir medvetna. Nackdelen med inlägget var väl främst att man fördummar konsumenterna, vad händer med det egna ansvaret och det kritiska tänkandet??

Åh, nu vart jag jättesugen på att läsa. Kom detta nummer idag? Gick faktist och funderade idag på när nästa nummer av islandshästen skulle komma i brevlådan.

Jag fick inte den blekaste susning om vem säljaren är.... :crazy:

Om man inte är så insatt tror jag inte alla vet vem det är på 10 sek.
Hur tog du reda på det? Eller gissar du bara?

Hoppsan då. Hm..kanske jag har missat den, annat alternativ kan vara att mamma har med sig den i resväskan då hon reste bort för en vecka sedan:angel: :mad:

Vilket nummer är det?

Kan hålla med om att det var ganska lätt att lista ut vem säljaren var, óch tyvärr var det ju inte första gången personen figurerade i dessa sammanhang.:(

Dock finns det ju lagar som reglerar denna typ av handel. Se lagen om kommission. "Med kommissionär förstås i denna lag den, som åtagit sig uppdrag att för annans räkning men i eget namn sälja eller inköpa varor"

// Ingalill

Att lista ut vem säljaren är är ju lätt som en plätt om man varit inne på dennes hemsida och sett "sloganen" någon gång. Jag förstod direkt vem insändaren handlar om...

Har inga erfarenheter av att köpa häst via företag, har däremot såltnågra hästar åt någon annan, men alltid varit niggrann med att berätta att hästen inte är min utan jag säljer den för någon annans räkning.

/Malin

Tänkte också på att det var så tydligt vem det var... men inga namn nämns ju, så...
Tyckte artikeln var intressant, då en i stallet varit med om en liknande sak alldeles nyligen... knepigt det där.

Jag som kikar runt lite på annonser då jag är sugen på att köpa häst visste direkt vem det handlade om. Tycker jättesynd om köparen att det inte fungerade med hästen. Dock finns det alltid två sidor av en historia och det skulle vara intressant att höra förmedlarens historia. Tror nämligen att man får höra en helt annan version. Därför vill jag varken fria eller fälla. Enligt min mening kan det vara så att om jag köper en häst, oavsett om jag köper privat eller förmedlare så kan det sluta så att det inte helt enkelt fungerar mellan mig och hästen. Denna häst kanske är en "lätt" häst och fungerar utmärkt hos någon annan. Om man läser på förmedlarens hemsida så står det klart och tydligt att personen i fråga förmedlar hästen. Läser man på garanti så står det att det kan vara så att personkemin inte stämmer och då får man lämna tillbaka hästen. Som ägare står man för försäkring, hovslagare och foder. Träning och försäljning står förmedlaren för och vill ha 10% av slutsumman. Vid vidareförsäljning så försöker förmedlaren ta ut så att den ursprungliga köparen får tillbaka det den betalat för hästen. (har forumlerat om så att ingen kan googla på exakta fraser om det låter rörigt) Det står även klart och tydligt att återköp inte är möjligt.

Jag som går i hästköpartankar vet mycket väl att oavsett om jag köper privat eller förmedlare så är det i så gott som alla fall inte möjligt att lämna tillbaka en häst. Det är inte direkt öppet köp. Därför tycker jag att man bör tänka på att verkligen försöka provrida flertalet gånger, ställa mycket frågor och verkligen veta vilken typ av häst man vill ha. Sen är ju inte det någon som helst garanti för att allt kommer bli smärtfritt men då har man ju i alla fall försökt...

Något som inte heller kommer fram speciellt ofta är vad köparen har för kunskaper. Har både sett och hört en hel del som absolut inte borde ha häst pga för dåliga kunskaper, både ridmässigt och hanteringsmässigt. Vet att en del som rider också ibland utger sig för att kunna mycket mer än de kan. Det finns folk som köpt hästar med motiveringen att det är så dyrt att gå på ridskola och ha sköthäst så därför har man köpt en islänning och ska rida på egen hand. Vidare har jag sett folk som är näst intill rädda för hästen i hanteringen. En del har inte ens baskunskaper hur man leder en häst utan hästen leder omkring människan. En del har aldrig ens testat på hur det är att rida ren tölt utan sagt att det är lite skumpigt och det är ju fel för helt ren tölt är ju som att sitta i soffan och bara åka med. En del har aldrig ridit på egen hand vare sig på bana eller i skogen. Vissa har knappt ridit en islandshäst innan de köper en för det är ju bara att åka på dem och så är de ju så snälla att hantera. Obs! Nu säger jag inte att köparen i detta fall hade så dåliga kunskaper för det vet jag inte något om. Tog bara en massa konstiga exempel på vad folk sagt och gjort.

Intressant ämne men tycker det är viktigt att man försöker alltid se två sidor av en historia. Dessutom tycker jag att man bör fundera både en och två gånger innan man köper en häst. Tycker man bör ställa sig själv frågan; är jag mogen att ha en häst? Personligen tycker jag det är bra om man både ridit på ridskola, provat på att ha en sköthäst, försökt skaffa en massa kunskap innan så att man är förberedd. Vidare kan man ha sin häst på ett stall där det finns erfaret folk med mycket kunskap som man kan ta hjälp av och bolla frågor och funderingar med. Kanske därför jag velat i ett och halvt år på att skaffa häst. Blir nog aldrig mogen när jag inser att ju mer jag lär mig dessto mer inser jag hur lite jag kan :angel:

Bara för att en person fått sina ord tryckta i en tidning, betyder det per automatik inte att de är sanna. Jag ifrågasätter också Islandshästens seriositet när man väljer att publicera en så vinklad berättelse där man så tydligt kan förstå vem motparten är (som dessutom inte ens får chansen att besvara artikeln).

Köparen är uppenbarligen en person som efter en tid tyvärr inte funkat ihop med sin häst. Så mycket vet vi. Sanningshalten i artikeln kan vi inte veta något om däremot. Köparen skriver själv att hon fått veta att hästen varit såld tidigare. Hade hon där valt att ändra sig angående köpet, hade det antagligen slutat annorlunda, men hon valde uppenbarligen att ta hästen ändå. På förmedlarens hemsida står det dessutom tydligt att denne inte kan göra återköp. Köparen fick alla fakta framlagda.

Det finns lagar om återköp, från vilka ingen näringsidkare kan smita. Eftersom dessa uppenbarligen inte trätt i kraft måste man ju dra slutsatsen att det gått ganska lång tid, så att de slutat gälla.

Att det inte ”varit första gången personen figurerade i dessa sammanhang” säger inte så mycket, bara att en eller några kunder varit missnöjda. Man får väl lita på det svenska rättssystemet och anta att såna saker avgörs korrekt i en eventuell domstolsförhandling.

Med tanke på att motparten förmedlat många hästar, vore det ju konstigt om denne inte råkat ut för köpare som det inte funkat med. Hela förmedlarens affärsidé verkar ju vara att just förmedla hästar. Att avsikten då skulle vara att lura folk verkar föga troligt…
Jag tycker att det låter som om köparen inte fått det att funka med sin häst och att det inte blivit riktigt som hon tänkt sig. Naturligtvis är det ju i grund och botten synd om henne, men jag kan inte riktigt se att det skulle vara förmedlarens fel.

Senast ändrad av en moderator:

Diskussionen handlar inte om vem som har rätt eller fel i det här fallet. Det handlar om hur tydlig man som försäljare är om vem som står som ägare till hästen och därmed är den egentliga säljaren.

Den det handlar om här kallar sig även för "Sveriges största försäljare av islandshästar", det är väldigt lätt att missförstå det och inte förstå att det inte gäller utan att om man läser tydligare så handlar det om förmedling. (Tar det här exemplet eftersom förmedlaren redan är på tapeten, inte för någon diskussion om just denna, det finns många!)

Senast ändrad av en moderator:

Eftersom jag själv letar hästar, så förstod jag direkt vem det var. Jag reagerade på att innehållet i artikeln var sådan att man så lätt skulle förstå vem det var. Detta utan att förmedlaren kunde besvara artikeln. Man får hoppas att förmedlaren ges en chans att besvara den, om denne nu skulle tycka det var intressant att göra så.
Själv ser jag inga problem med att köpa från en förmedlare, tvärtom. Denne har stora kunskaper om islandshästar, som kan vara väldigt värdefullt för den som söker häst. Återköp räknar inte jag med att någon säljare kan göra. Det är ju som sagt en stor affär att köpa häst och är man missnöjd så har man sig själv att skylla som inte tagit sig tid nog att se om det var rätt häst. Då får man bita i det sura äpplet och sälja hästen själv. Själv har jag bara hört positiva saker om förmedlaren. Som flera redan sagt, så finns det alltid mer än en sida.
/Jezz

Det handlar inte om att "ångra sig" och få hästen återköpt. Så kan man inte göra med andra varor heller, men med felaktiga varor som inte håller vad säljaren lovar.

Den enda gången man har ångervecka är när någon söker upp dig för att sälja något.

Jag blir faktiskt rätt arg när jag läser insändaren!

För mig är det väldigt tydligt vem säljaren är då jag har köpt BÅDA mina drömhästar av denne!
BÅDA mina hästar var importerade till Sverige och sålda till svenska människor som av olika anledningar ångrat sig! BÅDA hästarna har då säljaren tagit tillbaka och sålt vidare. I detta fall har hästarna hamnat hos mig, som är mycket nöjd!

Jag är nöjd med den information jag har fått, det stöd jag fått i samband med köpet, allt stöd i efterhand och allt säljaren har ställt upp och hjälpt mig med! Ingen information har undanhållits, snarare har det "negativa" framhävts, just för att hästen inte skulle hamna hos fel köpare!

DENNE SÄLJARE SÄTTER VERKLIGEN HÄSTARNAS VÄL I FÖRSTA HAND!

Jag har utan tvekan skickat närmare tiotalet människor (om inte ännu fler) till samma säljare, rekommenderat denne varmt!

Sedan anser jag att man som köpare faktiskt får tänka själv! Om jag som fritidsryttare var ute efter en trygg häst skulle jag faktiskt se till att prova den ordentligt. Varför köpa hästen efter en kort tur i halkan? Jag skulle i alla fall ha återkommit och provat hästen igen!

Av egna erfarenheter vet jag att jag har varit välkommen att titta på mina hästar hur många gånger som helst före köp, jag har alltid fått välja själv huruvida jag velat köpa hästen eller ej!

Det enda som har begränsat mina antal besök har varit tanken på andra intresserade köpare, då säljaren inte "håller" hästen åt en förrän man betalt en handpenning!

Liknande trådar

S
Islandshäst Blev uppringd av en okänd person som sett mina saluannonser. Hon var helt förtvivlad. "Jag har inte islandshäst själv men en person har...
Svar
9
· Visningar
2 266
Senast: Balderum
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka