Senaste Lucky Rider

Sv: Senaste Lucky Rider

Nej det har jag inte, vill men har inte blivit färdig till det :crazy:

Det kanske är jag som är tråkig men om hästen inte har ärvt något av det så tycker inte jag det har någon betydelse vad den har för fina namn i sin stam, är hästen bra mentalt, fysiskt korrekt och jag trivs bra med den så kan den ha vilken stam som helst. Stammen är jag mest noga med för att sannolikheten att den har alla de drag jag är ute efter ökar om de ligger i stammen.

När du väl gör det så kom ihåg att Seabiscuit var barnbarn till Man O'War och War Admiral var en son till honom...;)

Har man bra hästar från början även om det är x antal årtionden tillbaka så är chansen större att deras bra egenskaper fortsätter att nedärvas ända fram ens egen häst, nu är inte Man O'War den eda bra hästen i min hästs stamtavla men han är den som sticker ut mest eftersom han är en ikon inom fullblodaveln...:p

När du väl gör det så kom ihåg att Seabiscuit var barnbarn till Man O'War och War Admiral var en son till honom...;)

Jo, jag vet att han var hans farfar. War Admiral jet jag inte alls vem det är, som sagt är inte alls insatt i fullbloden.

Har man bra hästar från början även om det är x antal årtionden tillbaka så är chansen större att deras bra egenskaper fortsätter att nedärvas ända fram ens egen häst, nu är inte Man O'War den eda bra hästen i min hästs stamtavla men han är den som sticker ut mest eftersom han är en ikon inom fullblodaveln...:p

Av det Leafhill skrev så uppfattade jag det som att man inte märker så mycket av MoWs "prestanda" i de som har honom i stammen och beryktad med ett sånt temperament så är jag glad om det inte går igenom. Men som jag sa det är klart att chansen är större att du får de dragen du vill ha hos din häst om de redan ligger i stammen. Men ska jag vara ärlig så är som sagt hans temperament inget jag skulle vilja ha hos min häst, då ser jag hellre en lägre kapacitet om jag skulle behöva välja, har hellre en trevlig häst som jag kan ha kul med än en tävlingsmaskin med ett jäkla humör. Men såklart helst både kapacitet och trevligt temperament :)

Jag vet inte vad du har för stam på din men jag har många andra som jag hellre drar fram :o

Jo, jag vet att han var hans farfar. War Admiral jet jag inte alls vem det är, som sagt är inte alls insatt i fullbloden.

Av det Leafhill skrev så uppfattade jag det som att man inte märker så mycket av MoWs "prestanda" i de som har honom i stammen och beryktad med ett sånt temperament så är jag glad om det inte går igenom. Men som jag sa det är klart att chansen är större att du får de dragen du vill ha hos din häst om de redan ligger i stammen. Men ska jag vara ärlig så är som sagt hans temperament inget jag skulle vilja ha hos min häst, då ser jag hellre en lägre kapacitet om jag skulle behöva välja, har hellre en trevlig häst som jag kan ha kul med än en tävlingsmaskin med ett jäkla humör. Men såklart helst både kapacitet och trevligt temperament :)

Ser du filmen kommer du inte att kunna missa War Admiral....:D

Om man nu låter bli att haka upp sig på temperament, vilket är ganska så irrelevant eftersom han ligger såpass långt bak i stammen och många quartrar med "bra" temperament redan har gjort att det inte längre märks så är han trots allt en häst som haft stort inflytande på fullblodsaveln och att han finns med hos våra quartrar är lite av en extra bonus....

Ser du filmen kommer du inte att kunna missa War Admiral....:D

Om man nu låter bli att haka upp sig på temperament, vilket är ganska så irrelevant eftersom han ligger såpass långt bak i stammen och många quartrar med "bra" temperament redan har gjort att det inte längre märks så är han trots allt en häst som haft stort inflytande på fullblodsaveln och att han finns med hos våra quartrar är lite av en extra bonus....

Jag förstår fortfarande inte varför vi vill ha honom i våra quarters/paintar? Om vi som du sa bortser från temperamentet som kan vara mer eller mindre relevant (precis som hans inflytande på hästen helt och hållet eftersom han oftast ligger så långt bak att det troligtvis inte gör någon större skillnad på individen) och bara ser till det fysiska. Han var en bra \galopphäst/ som presterade bra på \galoppbanan/ och producerade bra \galopphästar/. Det är ingen galoppör jag är ute efter när jag skaffar/avlar quarter/paint.

För mig är den "perfekta" hästen liten, kompakt och kvick och logiskt sett borde han ned ärva större, mer slimmade snabba/uthålliga hästar. Jag har personligen helst fullbloden så långt bak i stammen som möjligt. Men det är ju väldigt individuellt vad man är ute efter, vill du satsa mer på hunter/pleasure så vill man kanske ha lite mer fullblod.

Vilka hästar man vill ha bak i stammen eller ej har ju med att göra vilken typ av quarter/paint man vill ha. Jag kollar aldrig efter Man O War i stammen, det finns andra fullblod som jag tittar efter tex i en hunter.

Det är väldigt stor skillnad på fullblod och fullblod. Håller man på med tidsgrenar som barrel racing tex är det ingen nackdel att ha bra fullblodssprinters i stammen. Det är kanske inte vad man vill ha om man tittar på en hunterhäst till exempel. Det finns runda, explosiva snabba, kvicka modeller och det finns höga långsammare modeller. Det är ofta helt olika linjer man hittar bakom de olika typerna av quarter/paint.

Många tror att det bara är att knipa sig ett fullblod och trycka in i quarter/paintlinjerna men att välja rätt individ (oavsett vilken typ man avlar) är superviktigt och INTE lätt. Men man ska heller inte se fullblod i stammen som något negativt per automatik - det beror till stor del på om de tidigare uppfödarna visste vad de gjorde och blandade in fullblodet med en tanke bakom. Ett medvetet val med ett syfte. Jag vet att många uppfödare jobbar med det även inom cutting/speed linjerna och då med rätt typ av fullblod för just de typerna. (har dock inte lagt på minnet vilka fbl linjer det handlar om)
Men det är lite riskabelt eftersom att hästköpare idag är så kåta på vissa kända namn som bara måste finnas i stammen och ofta allergiska mot fullblod... och uppfödarna måste få sina hästar sålda.

Kontentan är iallafall att fullblod kan vara en stor tillgång i stammen om det är RÄTT fullblod, och precis tvärtom om det är FEL.

Man måste titta på hästarna som ligger i tredje-fjärde led för de har ofta stor inverkan på individen. Är det en outcross så är det inte förrän kanske tre linjer senare man verkligen kan utvärdera om den var en bra outcross -ofta är första produkten av en outcross antingen riktigt bra eller inte så bra, men även om den är riktigt bra (hybrid vigor) är det inte förrän ett par senare generationer kan man verkligen se om det blev som man hade tänkt sig (förutsatt att man alltså avlar för att faktiskt förbättra och förstärka attribut inom rasen och inte bara tar ett random föl utan att tänka särskilt mycket på vad man gör).

Och psyke/mentalitet är ALLTID viktigt! Man kan inte rida på papper!

Nu spann jag iväg lite men det blir lätt så med mig ibland. :o

Okej, skrev ett långt inlägg men det försvann så orkar inte skriva om allt :(

Att fullblod används nära även hos cutters visste jag inte, kul att lära sig något nytt! Anledningen till att jag är emot fullblod sent hos mina hästar är att de generellt är rätt slimmade och ofta större än jag önskar eftersom jag helst har en häst runt 150 eller mindre. Och det är självklart att man måste välja rätt individ, det gäller ju i all avel oavsett ras eller art.

Jag vill nog påstå att mentaliteten är det viktigaste hos hästen, har du en trevlig, sammarbetsvillig, highly trainable häst så kan man komma väldigt långt bara på det har du däremot ett huvud som varken vill eller kan så spelar det ingen roll hur mycket kapacitet hästen har om den inte har viljan att vara till lags. Det var just därför jag tog upp hans Man O'Wars temperamnet eftersom jag tycker det är viktigt.

Och det är inget fel i att du spinner vidare det leder ofta till nya intressanta diskussioner och nytt lärande :)

*kl*

Intressant hur mitt lilla påpekande till att vi har ett sådant välkänt fullblod i våra hästar kunde utvecklas till huruvida han är bra att ha eller inte..själv tänker jag nu inte lägga mer tid eller energi på att försöka förklara vad jag menade från början...

Det är inget illa så, det var ju bra att du tog upp det, det är kul att lära sig nytt och jag frågar för att jag är nyfiken inte att jag menar att det är något fel med det. Jag tycker det är intressant med nya diskussioner, det är väll det vi har forum för? för att diskutera, bolla ideer och lära av varandra eller?

Att fullblod används nära även hos cutters visste jag inte, kul att lära sig något nytt!

Ett litet förtydligande, jag menar inte att det sker regelmässigt men att en del uppfödare som insett riskerna med all denna inavel och behovet av nytt blod i rasen gör det. Men det är stora uppfödare, som har råd att göra detta för det kommer att vara svårt att sälja in nytt blod i början, som vanligt.

Men att det inte gjorts så mycket är delvis pga marknaden (alltså det jag skrev ovan) samt att det krävs rutin och öga för att välja rätt individer/linjer/kombinationer.

Before The Bell (+ söner tror jag)är en TB hingst som använts (även reg APHA), men jag har dålig koll på detta med cuttinglinjer så jag ska inte linda in mig för mycket i det :angel:
Intressant är dock att han också går tillbaka på de man ser i många mkt bra hunters (Nearctic/Nearco, Native Dancer...)

*kl*

Intressant hur mitt lilla påpekande till att vi har ett sådant välkänt fullblod i våra hästar kunde utvecklas till huruvida han är bra att ha eller inte..själv tänker jag nu inte lägga mer tid eller energi på att försöka förklara vad jag menade från början...

Jag håller med om att det är roligt när man har en legend i stammen, oavsett vilken. (Om den inte finns i mängder av stammar förstås)

Ska förtidliga har lite:
Man o War förda en del av sina kvalatit till vissa avkommenda, Admeral, Seabicuit, allt igenom The Full Blood Line.
Överförning av hans gener till Quarter Mile Racers av Fullblod linja var ett försök att få främ snabber Quarter Milers, som gick inte så bra igenom Man o War´s kvalatit var Distance och uttolighet...a big heart.
Att hans blod lijna fördes intill vissa quarters och vider till Paint var intressant men ingen stor +.
Ett temperment som gå så långt tillbaka är inget man ska bry sig om.

Der hvor man virkelig skal være opmærksom på fuldblod, er når det er avlet i efter hestene har været importeret til Europa. Tidlig i paint avlen i Europa (og der er stadigvæk uansvarlig avler der benytter dette "snyd"), har fuldblod hopper været meget brugt, for at simpelthen få flere paints til at sælge. Allerhelst hvis hingsten er homozygot, så de fleste afkom var brogede. Ser man, for eksempel, JJ Bar King (BAR, ikke BARRED), og en fuldblod hoppe i en hests afstamning, skal man være meget opmærksom på, om hesten er værd at købe. Mange af de fuldblod der blev brugt i de tider var ikke særlig meget værd--det var ikke andet end papir, avlerne gik efter. Og papir er ikke det man rider på.

Husk også at i starten var Quarter primært væddeløbs hest. Og der er mange der avles stadigvæk til væddeløb idag. Men de oplever også at nogle væddeløbs avl er også velegnet til andre ting.

Som Wrangler siger, er det spørgsmål om at bruge den rigtig fuldblod i den rigtig plads i avlen. Det er mere indviklet end de fleste af os, kan finde ud af.

Absolut! Håller med om vartenda ord!

Jag har tittat "med ett halvt öga" efter ett lämpligt fullblod i flera år och har ännu inte sett ett i Norden som jag kunde tänka mig att introducera i mitt avelsprogram. Jag har hitills inte sett något.

Min SPB har detta fullblodet som mamma.. Jag kan inte hitta nått speciellt, kan du? http://www.galoppsport.se/shestinfo?kommando=visaPrintHerstamning&hestId=523336

Nu slog det ut rätt väl om jag förstått de som träffat min SPB, han har fått hettan från fullblodet men är förövrigt väldigt lik sin far och farfar. Jag har ingen egen erfarenhet från dessa två, Suspisious Mischief, Dee Ronni Spark, och kan därmed inte avgöra själv! Han har en vit fläck på snoppen, annars helt brun :angel:

Jag har också en liten fråga, framförallt till wrangler eftersom du verkar ha bra koll men om någon annan vet hur det ligger till så är det fritt fram!
Jag har ju sagt att min SPB är pleasure avlad och det är väll sanning med modifikation, jag har ingen aning om stammen i sig vet bara att både mor och far gjort bra ifrån sig på pleasure banorna (även trail och horsemanship) och likaså han själv. Jag har googlat lite men inte hittat så mycket fakta. Det enda namnet jag kan är Impressive. Jag har ju bara nyligen börjat intressera mig för avel och de olika stammarna så om någon har koll på linjerna och vill berätta lite om honom så hade jag blivit otroligt glad! Här är hans stam http://www.allbreedpedigree.com/fgetaboutit :)

Det finns inte mycket pleasureblod i den ;) Förutom en del gamla hästar som figurerar i pleasurestammar idag.

Tillbaka är det en del gammalt halterblod varav en del visat sig goda förärvare inom pleasureaveln, Scotch Bar Time, Son Of Tailwind, Sonny Dee Bar...
Sedan i senare generationer är det lite av en salig blandning men inget specifikt blod alls så att säga, lite ranch, kanske lite racingblod. En linje wiescamp blod (mest allrounders) på botten vilket alltid är trevligt.

Så jag skulle absolut inte säga att din häst är pleasureavlad men den kan ju vara duktig för det! Och jag gillar stammen lite längre bak, om det hade varit ett sto och man kunde skala av de tre närmsta generationerna och börja med generation 4 direkt bakom hade det varit ett jätteintressant avelssto att lägga en modern pleasurehingst på :D

Tack för svaret!

Inte mycket pleasure där, nähä, då får man väll lägga all credit på honom då!:D Har bara startat honom i pleasure en gång och Maj-Britt var helt förälskad i honom och svor över att hon inte kunde placera honom som etta (ryttarfel som inte satte honom innan galoppen...)

Gammalt halterblod? Lite som min lilla då alltså? Det har verkligen inte slagit igenom på honom! Han har slutat som ett stort "benrangel" i jämförelse, fast de äldre halterhästarna kanske var lite mer slimmade om de nu ligger bakom många av dagens pleasurehästar? Fått många förälskade kommentarer om "Vilket snyggt fullblod du har!!" när han blåser upp sig och dansar runt (han har varit billigt till salu ett antal gånger kan jag säga...:grin:)

Sedan i senare generationer är det lite av en salig blandning men inget specifikt blod alls så att säga, lite ranch, kanske lite racingblod. En linje wiescamp blod (mest allrounders) på botten vilket alltid är trevligt.

Jag vet att mor var livmoders import och hennes mor var i sin tur ett av Wiescamps avelsston som såldes när han dog så jag gissar att det enbart (mestadels?) är på mammas sida där ligger wiescamp, correct? Jag är rätt nyfiken på pappas sida då jag uppfattade försäljningen av honom (och även ett sto som såldes vid samma tillfälle av samma person till samma person) som mycket oseriös. Det är absolut inget fel på individen, det huvudet han har och den enorma samarbetsviljan han ned-ärver till sina avkommor skulle jag vilja se hos fler hästar det underlättar ALLT arbete med dem så otroligt mycket men just den oseriösa försäljningen får mig att undra om avlen kanske var av samma "dåliga" kvalité/eftertänksamhet?

Och racing blodet har nog slagit igenom någon stans för fy sjutton vad han är snabb när han väl vill! Har startat några ridhästlöp med honom (mot fullblod, araber och halvblod) och han har utan ansträngning "vunnit" och har verkligen instinkten att ligga först om jag jämför med de andra jag startat med. Det har räckt att jag suttit där, sett till att sitta kvar och be honom sakta av när loppet är slut (då tycker han att han kan ta två-tre varv till) haha, jag som nästan trodde vi skulle skritta i mål första gången :D

Och tjaa, sto är han inte och vad jag vet är ingen av de på mors sida vid liv förutom en till valack :crazy:

Okej, varsegoda, en massa oviktigt babbel från mig :angel:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka