Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Tack för svaret!
Inte mycket pleasure där, nähä, då får man väll lägga all credit på honom då! Har bara startat honom i pleasure en gång och Maj-Britt var helt förälskad i honom och svor över att hon inte kunde placera honom som etta (ryttarfel som inte satte honom innan galoppen...)
Okej, varsegoda, en massa oviktigt babbel från mig
Har du nån bild på han? Alltid kul att få se vad vi pratar om.
Ang. JJ Bar King, är det inte rätt lätt hänt att det både finns bra avkommor och de som är riktigt skräp så att säga när ingen tänker på att matcha sto och hingst oavsett hur bra de är var för sig? Vet du varför han användes så mycket i avel när han inte var något out of the ordinary?
Varför han användes så mycket? Ja gissningsvis för att han var homozygot, billig att betäcka med och betäckte alla ston Eller så tyckte folk att han var out of the ordinary, alla har ju inte samma uppfattning som mig, det är min personliga åsikt och det är för övrigt många medelmåttor som används i avel av olika anledningar.
En hingst kan vara out of the ordinary kombinerat med ett visst sto, och fullständing katastrof kombinerat med ett annat. Avel är aldrig svart eller vitt. Men många har också en lång radda ursäkter och anledningar för att använda sämre individer i avel eller göra helt fel kombinationer. Ofta ligger sanningen i att det är vad som finns tillgängligt, billigt, ger fläckigt, ren okunskap, det är inne och populärt med en viss hingst osv. Det kan lika gärna gälla kända stora hingstar.
På min eller pappan?
Varför han användes så mycket? Ja gissningsvis för att han var homozygot,
-------
Avel är aldrig svart eller vitt.
För mig känns det ändå som om folk tänker mer nu innan de avlar än de gjorde för 10-15-20 år sedan.
Numera finns det ju också så många fler hingstar med "häftig" färg att välja på av bättre kvalitet än det gjorde då.
Det låter ju som att du fick det resultat du ville ha och du tillverkade en bra häst till dig själv som passar dina syften. Det är ju knappast fel.
Jag tycker överlag man måste börja se den stora bilden mer och främst då verkligen utvärdera stona som går i avel. Det finns inga perfekta hästar, inte ens den mest kändastefinaste hingsten är utan svagheter och det måste man ta med i beräkningen. Man betäcker aldrig en individ utan en hel familj rent genetiskt.
Tyvärr är det vanligt till och med bland de namnkunniga uppfödarna att man betäcker med det blodet som är mest inne för tillfället istället för det som är mest lämpligt.
Och i den andra änden av spektrat finns dom som inte bryr sig alls utan tar sin egen hingst för att den är tillgänglig, grannens för att den är billig eller den med fläckar som nedärvs.
Det måste in mer ansvarskänsla i aveln, mer integritet och framförallt mer KUNSKAP. Inte bara "the almighty dollar" oavsett på vilken nivå det är. Kunskap är makt.