Senaste Lucky Rider

Sv: Senaste Lucky Rider

Ja wiescamplinjen ligger på mödernet, på botten som jag skrev.

Man kan inte jämföra gammalt halterblod (som jag kallar det) med nytt, en helt annan typ av häst. De var performers också och framgångsrika i pleasure, hunter och roping mestadels lite beroende på typ. De ligger till grunden för många av dagens typer av quarterhäst.

J J Bar King var ingen dålig häst i sig, men inget speciellt heller (no offence, bara min åsikt) Han ligger bakom några riktigt fina hästar och en massa skräp. Min åsikt är att han passade ihop med en viss typ av ston och hade man avlat selektivt och noggrant med honom hade facit sett mycket bättre ut, han passade dels inte på alla ston (men uppenbarligen mkt bra på vissa) och sedan användes han i mitt tycke enormt oseriöst i aveln och resultatet blev därefter. Hela historien runt honom är bara sorglig och tråkig.

Tack för svaret!

Inte mycket pleasure där, nähä, då får man väll lägga all credit på honom då!:D Har bara startat honom i pleasure en gång och Maj-Britt var helt förälskad i honom och svor över att hon inte kunde placera honom som etta (ryttarfel som inte satte honom innan galoppen...)

Okej, varsegoda, en massa oviktigt babbel från mig :angel:

Jag tycker att det är spännande. Vad menas med att "sätta hästen innan galoppen"?

Har du nån bild på han? Alltid kul att få se vad vi pratar om. ;)

På min eller pappan?

Wrangler: aah, du menar på den tiden där alla hästar var hästar och inte uppvisningsdockor som en hel del idag? ;) Skämt å sido

Ang. JJ Bar King, är det inte rätt lätt hänt att det både finns bra avkommor och de som är riktigt skräp så att säga när ingen tänker på att matcha sto och hingst oavsett hur bra de är var för sig? Vet du varför han användes så mycket i avel när han inte var något out of the ordinary?

Coolia: Jag använder många "egna uttryck" som jag faktiskt inte vet om andra använder, det är oftast jag och mamma som diskuterar träning och ritter så vi förstår varandras uttryck :D Med att sätta hästen så menar jag i stort sett bara att få hästen att sätta baken under sig lite extra, få hästen att sätta sig helt enkelt. Det gör jag på Fox (spbn) genom att räta upp mig lite extra, sitta bak (utan att sitta tungt), två snabbare "knackningar" med skänkeln eller en drivning lite längre bak beroende på vilen energi han har och hur mycket framåtskjut jag vill få och än så länge får jag i 8 fall av 10 ta en förhållning. Jag hade behövt sätta honom då för att han var inte i någon superform (startade bara för miljöträningens skull) och behövde därför en hel del hjälp i galoppen för att kunna bära sig bra, han är naturligt väldigt lång och gänglig och har dålig koll på kroppen och inte mycket till naturlig samling (åtminstone jämfört med de hästar jag är van vid) Och vad kul att det är någon som orkar läsa mitt babbel :D

Senast ändrad:

Ang. JJ Bar King, är det inte rätt lätt hänt att det både finns bra avkommor och de som är riktigt skräp så att säga när ingen tänker på att matcha sto och hingst oavsett hur bra de är var för sig? Vet du varför han användes så mycket i avel när han inte var något out of the ordinary?

Jo det är jättevanligt.

Varför han användes så mycket? Ja gissningsvis för att han var homozygot, billig att betäcka med och betäckte alla ston :grin: Eller så tyckte folk att han var out of the ordinary, alla har ju inte samma uppfattning som mig, det är min personliga åsikt och det är för övrigt många medelmåttor som används i avel av olika anledningar.

En hingst kan vara out of the ordinary kombinerat med ett visst sto, och fullständing katastrof kombinerat med ett annat. Avel är aldrig svart eller vitt. Men många har också en lång radda ursäkter och anledningar för att använda sämre individer i avel eller göra helt fel kombinationer. Ofta ligger sanningen i att det är vad som finns tillgängligt, billigt, ger fläckigt, ren okunskap, det är inne och populärt med en viss hingst osv. Det kan lika gärna gälla kända stora hingstar.

Varför han användes så mycket? Ja gissningsvis för att han var homozygot, billig att betäcka med och betäckte alla ston Eller så tyckte folk att han var out of the ordinary, alla har ju inte samma uppfattning som mig, det är min personliga åsikt och det är för övrigt många medelmåttor som används i avel av olika anledningar.

En hingst kan vara out of the ordinary kombinerat med ett visst sto, och fullständing katastrof kombinerat med ett annat. Avel är aldrig svart eller vitt. Men många har också en lång radda ursäkter och anledningar för att använda sämre individer i avel eller göra helt fel kombinationer. Ofta ligger sanningen i att det är vad som finns tillgängligt, billigt, ger fläckigt, ren okunskap, det är inne och populärt med en viss hingst osv. Det kan lika gärna gälla kända stora hingstar.

Jo, det handlar ju mycket om tycke och smak och alla prioriterar olika. Garanterade fläckar, billig och betäcker alla. Hmm, det kan jag ju tänka mig är "bra" för de som vill ha en hobbyhäst med "anorlunda" färg så länge han var korrekt(?) och stabil i huvudet(?). Själv så ger jag hellre avkall på kapaciteten hos hästen än mentaliteten men det gäller bara om jag ska ha hästen själv, det är en helt annan sak om de ska användas i avel då ska de vara så "perfekta" som möjligt (Hingst och sto som faktiskt gjort något underlättar ju :angel:) och det ska läggas mycket tanke på att para ihop rätt. Vilket jag kan erkänna att vi inte lade ner mycket efterforskning/tanke på när min kille blev till.

Stoet var korrekt, trevlig att rida och en fantastisk jogg, Hingsten var korrekt, trevlig att rida med ett fantastiskt temperament och samarbetsvilja, bra lite mer vägvinnande gångarter och båda två hade gjort hyfsat på banan (min pappa och jag tränade/tävlade stoet och mamma tränade/tävlade hingsten i samma grenar) och det räckte för oss. Resulatatet blev helt underbara gångarter (om jag får säga så själv;)) och en supertrevlig individ som alltid gör sitt bästa men han har sin stora svaghet att han har svårt för ökad samling, att sätta rumpan under sig ordentligt, har högt ansatt svans och ett relativt rakt kors. Hade det varit meningen att han skulle säljas så hade det varit helt fel. Men som sagt på mina egna hästar sätter jag mentaliteten först och hans vilja att göra rätt väger tusen gånger upp för att han har svårt för samlingen, han är min "hobbyhäst", min lilla pärla (och ibland ett riktigt monster) och kommer aldrig gå i avel.

Det jag tycker är obehagligt är när jag kollat på en del kända hingstar som betäcker "mycket", nämner inga namn, är att de är är så inkorrekta, sneda ben, svaga kotor, bettfel osv. speciellt dåliga ben tycker jag det är mycket och just det är ju något man verkligen inte (rätta mig om jag har fel det är bara så jag ser det) ska avla på.

Senast ändrad:

Det låter ju som att du fick det resultat du ville ha och du tillverkade en bra häst till dig själv som passar dina syften. Det är ju knappast fel.

Jag tycker överlag man måste börja se den stora bilden mer och främst då verkligen utvärdera stona som går i avel. Det finns inga perfekta hästar, inte ens den mest kändastefinaste hingsten är utan svagheter och det måste man ta med i beräkningen. Man betäcker aldrig en individ utan en hel familj rent genetiskt.

Tyvärr är det vanligt till och med bland de namnkunniga uppfödarna att man betäcker med det blodet som är mest inne för tillfället istället för det som är mest lämpligt.
Och i den andra änden av spektrat finns dom som inte bryr sig alls utan tar sin egen hingst för att den är tillgänglig, grannens för att den är billig eller den med fläckar som nedärvs.

Det måste in mer ansvarskänsla i aveln, mer integritet och framförallt mer KUNSKAP. Inte bara "the almighty dollar" oavsett på vilken nivå det är. Kunskap är makt.

För mig känns det ändå som om folk tänker mer nu innan de avlar än de gjorde för 10-15-20 år sedan.
Numera finns det ju också så många fler hingstar med "häftig" färg att välja på av bättre kvalitet än det gjorde då.
Hade till exempel vi hellre gått på att få en häst man kunde regga som regular paint och även få en fläckig quarter hade vi ju tagit den hingst som gjorde detta möjligt, men eftersom det finns få eller inga sådana hingstar som stam och avelsmässigt passade det vi hade så blev det en hingst som mer eller mindre garanterat skulle ge "tråkigt" brun med inte så mycket vitt eftersom denna passade vårt sto bättre...i alla fall är det vad vi hoppas på..;)

För mig känns det ändå som om folk tänker mer nu innan de avlar än de gjorde för 10-15-20 år sedan.
Numera finns det ju också så många fler hingstar med "häftig" färg att välja på av bättre kvalitet än det gjorde då.

Jo visst tänker folk mer, men dom har inte lärt sig så mycket mer. :crazy:

Resultatet har blivit att alla använder samma blodslinjer, samma hingstar, döttrar till samma hingstar osv -de mest populära, "inne" blodslinjerna.
Summa summarum är att genpolen krymper i snabb takt, nästan alla hästar på toppen är nära släkt, de negativa sidorna hos varje blodslinjer börjar poppa fram -för det handlar om ren genetik, vid en viss punkt slår inavel över och man kan inte få fram bättre individer och en hel massa defekter poppar upp istället. Defekter som nu inte går att bara "avla ut" genom att utesluta vissa individer. Det vi har gjort under de senaste årtiondena får vi se resultatet av nu och det är inte bara att tro att man kan plocka bort defekter hur lätt som helst i en krympande genpol. Och nu saknar uppfödarna kunskapen som krävs för att göra rätt typ av utavel och ändå få sina avkommor sålda osv. Så dom bara fortsätter på och tror att det är lugnt för att dom har fem blodslinjer att välja på när dom tittar på de fyra generationerna som syns på regbeviset (om dom ens gör det...) :grin:

Så jag anser att aveln har svängt något men det har slagit över åt fel håll och det enda som kommer stoppa det är mer kunskap och uppfödare som tar ansvar för vad dom håller på med.

Im sorry, men det är min åsikt i frågan.

Det låter ju som att du fick det resultat du ville ha och du tillverkade en bra häst till dig själv som passar dina syften. Det är ju knappast fel.

Jag tycker överlag man måste börja se den stora bilden mer och främst då verkligen utvärdera stona som går i avel. Det finns inga perfekta hästar, inte ens den mest kändastefinaste hingsten är utan svagheter och det måste man ta med i beräkningen. Man betäcker aldrig en individ utan en hel familj rent genetiskt.

Tyvärr är det vanligt till och med bland de namnkunniga uppfödarna att man betäcker med det blodet som är mest inne för tillfället istället för det som är mest lämpligt.
Och i den andra änden av spektrat finns dom som inte bryr sig alls utan tar sin egen hingst för att den är tillgänglig, grannens för att den är billig eller den med fläckar som nedärvs.

Det måste in mer ansvarskänsla i aveln, mer integritet och framförallt mer KUNSKAP. Inte bara "the almighty dollar" oavsett på vilken nivå det är. Kunskap är makt.

Hade jag fått pussla ihop en häst helt själv så hade jag satt dit en bit samling och en bit kvicket och framåt driv extra, och dragit av tio centimenter på höjden :D Men jag är supernöjd med honom som han är och i verkligheten så tror jag inte jag lyckats få en bättre "hobbyhäst" om jag försökt!

Och just att man betäcker med de kända stora namnen som hörs och syns mycket beror ju oftast på köparna, de flesta köper hellre en unge efter tex. Big Chex to Cash som gjort bra ifrån sig på banorna och är supersnygg än ett mindre känt namn/stam med en "vanlig tråkig" färg/teckning även om det är lika BRA. Även de stor uppfödarna behöver få fölen sålda!

Men det handlar säkert också ofta om ren lathet/okunskap/oansvarighet eller en kombination av båda. Och linjeaveln börjar bli rätt obehaglig jaa...

Jag har inga bra bilder där man ser hur de faktiskt är byggda, speciellt inte på pappan, får väll pallra mig dit någon dag och knäppa några bilder på honom! Men här är en på varje i alla fall

Mamma Trickme or Treatme (thilda) har i stort sett bara bilder på Fox på denna datorn så det är en mamma bild...

Kopia%252520av%252520Thilda%252520f%2525C3%2525B6lning%252520037.jpg

Pappa Charlies Soldier, haha, MÅSTE skaffa fler bilder av honom

pris%252520Pl%252520zoom.jpg

Och stjärnan själv!

div%252520kamera%252520200.jpg

Ser inte riktigt hur han är byggd på bilden heller... här är en video istället http://www.youtube.com/watch?v=uUC1KSvkmYE och ignorera ryttarens gräsliga ridning :angel:

Tittade på din video och även om man bara får se trav i ena varvet och jag inte skulle säga att han är en pleasurehäst så väl en mkt trevlig allroundhäst! Ser väldigt trevlig ut faktiskt! Och jag tycker att du rider honom helt rätt där, det ser ut som han behöver stärka sig lite och du låter honom inte hänga på fram. Mer framåtdriv tycker jag inte verkar behövas utan mer använda det han har, svagheten sitter lite i ryggen, bakkärran och jag tror inte mer motor skulle lösa det utan mer styrketräning.

Skulle nog hellre se honom i en hunter än i en pleasure!

Har du någon film med galoppen?

Tillägg, jag gillar att ryttaren inte sitter och pressar ner händerna!!!!

Senast ändrad:

Ja, han behövde stärka sig väldigt mycket då, vi har kört mycket på styrketräning hela hösten och vintern, han har musklat sig ur en sadel och i en annan men behöver fortfarande bli mycket starkare. Galoppen var inte särskilt bra då, är fortfarande inte bra bra men blir bättre och bättre, counter cantern har hjälpt otroligt mycket i det! Jag hade gärna haft lite mer drive eftersom jag är bekvämare med att rida hästar med mer egen motor. Jag har jobbat från dag ett med att han ska gå fram för sits när jag ber honom och beröm så fort han gör det eftersom båda hans föräldrar är lite av sengångar typen ;) Så jag har märkt att hans drive hänger väldigt mycket ihop med just den dagens samarbetsvilja mer än jag märkt på andra hästar.

Jag har alltid en tendens att rida med mycket höga händer, ser inte så snyggt ut men jag tycker det är lättare så men håller mig till att bry mig om utseende på tävlingar! Jag syftade mer på dålig sits och hackande med sporrarna...

Här är en galoppvideo http://www.youtube.com/watch?v=Jmj1uLtUvmg ... Faaaast det var kanske inte sån galopp du menade :angel:

Här är en galoppvideo från samma dag som traven http://www.youtube.com/watch?v=XY29R2jVLj0

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka