Senast insläpp/utsläpp

lovehorses

Trådstartare
Ni som har hästarna ute från morgon till kväll.
När tycker ni är för sent att ta ut dem på morgonen?
Och för tidigt på kvällen för att ta in dem?

Har ni olika vår och höst samt den mörka perioden?

Rent generellt så vill jag ju att de ska vara ute så länge som möjligt, så såklart är det bra om de kan gå ut redan vid 06-07 någonstans och få frukosten ute. Samt kanske in vid 20-21.

Men sådant hänger ju ihop med andra saker också - exempelvis om en häst rids och tränas ordentligt på kvällen så är det ju smidigt att plocka in den vid 17 så den är torr lagom till när matte kommer till stallet vid 18 efter jobbet...

Samma om det är pissväder med underkylt regn och blåst - hästar som står i små grushagar utan skydd kan man gott plocka in tidigare istället för att de ska stå där med ändan mot vinden och knipa med ögonen.

En fin torr hage med vindskydd och fräscha foderhäckar? Ute så många timmar som möjligt.

I vårt stall har vi sagt att de ska vara utan SENAST 8 på morgonen, när stallägaren tar ut de (händer oftast) så åker de ut vid 5-6 på morgonen medan t.ex. jag och mamma brukar komma 6;30-7.

Och sen har vi sagt att de ska in TIDIGAST 18. Nu på sommaren lämnar alla hellre ute de lite längre till t.ex. 20.00 men det är upp till var och en. :)

På vintern kommer de vanligtvis ut mellan 6-7. In kommer de så sent som möjligt. Vanligtvis vid 22-23 tiden. Aldrig före 22 om det inte är riktigt dåligt väder. Efter 7,30 är sent för mig och före 22 är tidigt.
Övriga året går de på helgerna oftast ut innan 6 och på vardagarna innan 7. Ofta är de ute till 00 nu när det börjar bli varmare om det är fint väder. Mina hästar har ligghall i hagen så det är okej att de är ute mer än 16 timmar/dygn även om inte betestillväxt sker.
Så fort det är hyfsat väder och varmare än 8-10 grader även nattetid är de ute även på nätterna. Då vill de inte gå in alls. Det är fördelen med att ha eget stall, man kan gå efter vädret och bestämma sig på kvällen om hästarna ska vara ute på natten eller inte. Mina har redan varit ute även på natten en period men står inne nu eftersom det regnar mycket här just nu och då ser jag ingen anledning till att ha dem ute på nätterna. Regn brukar också betyda att temperaturen sjunker under 8-10 grader och då är de inne nattetid i vilket fall. Även på sommaren får de komma in på nätterna vid ihållande ösregn eller vid kyla eftersom de tyvärr inte har ligghall i sommarhagen.

Jag har eget stall.

Mitt mål är att ha hästarna ute minst 12 timmar om dagen året om. Sedan ändrar jag hela tiden till det som passar för dagen, vädret eller orken.

Tar ut dem mellan 6-7.30 beroende på dag.

Sedan är då målet att ta in vid 20.00 eller senare. På sommaren tas de in vid 22-23.30.
Jag har en kolikhäst som måste hållas koll på att han dricker mycket under dagarna och natten är flest timmar i sträck som det finns tid att kolla av. Han har en tendens att få anfall när det är mörkt ute också (om jag visste varför....) så inne är tryggast på natten.
Om jag inte hade en kolikhäst skulle de vara ute mycket mer.

Sedan får de gå in tidigare vid dåligt väder när täckena inte längre håller för väta, när vi rider vid 18-tiden och kommer tillbaka vid 20-tiden så släpps de inte ut igen om det inte är högsommar.

Ibland vill vi göra kväll på helger och då åker de in tidigare också. Sällan före 18 dock.

Vi har varannan veckas schema kan man väl säga eftersom stallägarens arbetstider styr. Ena veckan släpps de ut ca 5.30 och får frukost i hagen och andra veckan får de frukost inne och släpps ut runt 8. Insläpp sker ca 19 under vintertid.

För sent = Efter åtta. För tidigt in = Före 22. Helst utevistelse större delen av dygnet så långt det är möjligt, mina går på lösdrift året om men det är tiderna jag gått efter tidigare. Helst max 8h box, det är lång tid för ett stort djur att bara stå still och glo efter att dom sovit sina timmar.

Samma tider året om, förutom på sommaren då de oftast får gå ute dygnet runt.
Ut mellan 7-8, in mellan 21-22. :)

Nyfiken lite... har ni alla stora hagar , utan lera och med belysning, eller trivs era hästar i lera och kolmörker?

Min går ute tills det börjar mörkna (från 7 på morgonen) Vintertid är det givetvis mörkt vid både insläpp och på morgonen, men hästen måste ju vara ute när jag är på jobbet... När det är mörkt och lerigt, står han vid grinden och vill in... gör inte era de?

Nyfiken lite... har ni alla stora hagar , utan lera och med belysning, eller trivs era hästar i lera och kolmörker?

Min går ute tills det börjar mörkna (från 7 på morgonen) Vintertid är det givetvis mörkt vid både insläpp och på morgonen, men hästen måste ju vara ute när jag är på jobbet... När det är mörkt och lerigt, står han vid grinden och vill in... gör inte era de?
Ingen lera (skulle inte acceptera att ha min häst varje dag, större delen av dygnet i en lervälling), hagen torkar upp otroligt snabbt även under den värsta lerperioden (övre delen av hagen är nästan alltid torr) och ingen belysning. Men hästar kan vara ute i mörkret ändå. Och jo visst, ibland står de vid grinden men det betyder inte att vi tar in de så fort de vill ha lite extra uppmärksamhet. Har de hellre ute så länge som möjligt.

Jag skulle aldrig acceptera lera i hagen och har ingen som helst förståelse för de som låter sina hästar gå omkring i lera en stor del av året. Jag har belysning som täcker endel av hagen men mina hästar bryr sig inte alls om mörker. Hästar ser bra i mörker så belysningen är för min egen skull. Mina hästar kommer till grinden när jag ropar eller när de hör att jag kommer men de står inte och hänger vid grinden annars.

Några veckor varje vår/höst blir det blött vid grinden, det är extremt sällan de har lera högre upp än hovarna. Bra mark och preparerade hagar! Belysning vid grindarna men det är för min skull. De står aldrig och trycker vid grinden annat än vid mycket dåligt väder och är nog betydligt hellre tillsammans i hagen än står ensamma i begränsade utrymmen. Mina utfodras ute även efter mörkrets infall, uppfattar att främsta anledningen till att hästar vill gå in utöver pissväder stavas mat.
Mina går normalt ut när jag vaknar, oftast kring 7, och in innan jag går och lägger mig, oftast kring 23. Rider jag sent (efter typ 20) stannar de inne.

Min man släpper ut hästarna kl 6.30 vardagsmorgnar innan han åker till jobbet, eller ja lillponnyn som står i utebox på natten. Den större lämnar vi upp boxdörren åt så han går in och ut som han vill. Funkar bäst så. Lillan skulle gärna gå ute också på nätterna men hennes mat måste begränsas och storhästen måste äta fritt så därav..

På helgen är matning/utsläpp oftast runt 7. In går de kl 21. Samma sak året runt. Har lerfria hagar och belysning.

Har grushage nära stallet och resten blir blött o lerigt. Då står hästarna oftast på gruset. Där är det ytterlampor på stallet.
Mvh
Pudlan

Jag har små hagar men skog och upphöjt så 90% av hagarna är torra. Några mer, några mindre.

Men det har varit tur bara som gjort att jag har de hagar jag har. Vi köpte gården med bara skogsmark och ingen plan betesmark.

Hade jag haft leriga hagar hade jag dränerat och grusat upp en del av den så hästarna åtminstone har valmöjlighet.

Hos min förra medryttarhäst var de inne på natten under vintern, men så fort temperaturen tillät gick de ute dygnet runt - även vid dåligt väder då de hade bra skydd där det var torrt både under och över dom.

Vintertid gick de dock ut vid 5-6, och in antingen vid 20-21, när ägaren tog in dom, eller när någon av oss medryttare var färdiga i stallet. Tyvärr blev det ibland ganska tidigt, ibland redan vid 16-17, eftersom vi ville undvika att rida när det var kolsvart. Men minst 12 timmar ute känns vettigt att sikta på, beroende på övrig motion och hur hagarna ser ut förstås.

Här styr hästarna när dom kommer in d v s att när dom står vid grinden på kvällen får dom komma in. Det syns tydligt att dom går efter ljuset. På vintern vill dom in mellan fyra och fem men i takt med att det blir ljusare vill dom in senare för att till sommaren inte alls vilja vara inne på natten.
Utsläpp på morgonen blir lite varierat p g a mina skiftande arbetstider men det är mellan 5 och 8. Sedan har dom fri tillgång på foder ute ensilage på vintern och gräs på sommaren.

Nu står jag på anläggning med mina och hade jag fått välja helt själv hade hästarna antingen varit ute dygnet runt och bara kommit in inför tävling eller om det är ruskväder.
Nu går de ut 7-0730 och in 18 vintertid och 20-21 sommartid om inte personalen tar in för då går de in 1530.

Jag tycker alltid att det här med ljuset känns så märkligt att ha som parameter för hur länge hästarna ska vara ute. Nu har vi nästan ljust dygnet runt och i november är det ungefär tvärt om. Mina står möjligtvis grinden om maten tagit slut, det eftersom jag brukar komma den vägen med mer mat. De går på lösdrift och under den mörka halvan av året har jag en lampa vid varje port till lösdriften, mest för att jag ska se något när jag kommer ut. Hästarna bryr sig inte alls. Tidigare när jag hade stall gick de ute ungefär 12-14 timmar och jag tyckte alltid att det kändes som för lite. Lera har jag mest bara vid grinden och det under en begränsad tid, tidigare när jag bodde på ett mer lerigt ställe ordnade jag hagen så att den inte blev lerig (grus, diken och sådant).

Liknande trådar

Hästvård Vi har en ponny som visade hälta när den togs in från hagen. Ställdes på box ett par dagar och visade ingen hälta när vi tog ut den. På...
Svar
5
· Visningar
937
Senast: Freazer
·
Tjatter Jag fick en obehaglig känsla nu.. och eftersom jag i min behandling tänker att jag inte ska äta eller ha ångest utan istället prata med...
Svar
4
· Visningar
585
Hästhantering https://www.hippson.se/artikelarkivet/hoppning/albert-voorn-om-jag-inte-delar.htm?fbclid=IwAR0FTs4GkpUioptxwC32EKPYo-_CLV-fSAAI9wyk5opckE...
Svar
11
· Visningar
2 081
Senast: Badger
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Och mitt livs historia, fortsätter.... för att ingen ska ta illa åt sig och börja diskutera om hur elak, dum och otrevlig jag är, så...
Svar
0
· Visningar
416
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama