Sen skörd??

V

veronican

Andraskörd som tas in en vecka in i september, kan det gå vägen?

Nu är jag lite nervös.
Min häst ska gå på lösdrift för första året och stallet där tar in eget foder. Förstaskörden i början på sommaren på nysått fält torde vara kanonvärden i, men pga skitväder och massa regn har man inte kunnat ta andraskörden förrän nu, ca en vecka sedan. Vi har samlat in gräs från vallen men inte skickat in än, men jag är hyfsat nervös...

Ni som köpt/tagit hösilage sent förr, bör jag vara nervös?
Det är andraskörd tagen på 2 fält, ett är nysått och första året skörd tas, andra fältet har det tagits hö på i många år, där tror vi att det kan vara lite lägre siffror, jag tänker främst på proteinet.

För på lösdrift med fri tillgång går det ju inte att fodra med hur lite proteininnehåll som helst... :crazy:

Jag har en 19-årig hbl-dam som behöver ganska mycket protein och tidigare år haft kvoter på runt 8 och varit jättefin. Sedan är hon också känslig för foderbyten... :crazy:

Usch, nervös!
Lugna mig?

Sv: Sen skörd??

Proteinvärdet kan vara högt ända in i oktober. Allt beror på vilken växtfas gräset är i.
// Linda

Ah okej, det lät ju bra!
Vad menas med växtfas?
Om det har stått länge och är väldigt högt har jag fått för mig näringen minskar, men det kan mkt väl vara fel? Eftersom första skörden togs tidigt på sommaren och andra skörden nu i sept, kan det ända ha högt proteininnehåll?

Det som spelar roll är inte längden på stråna, utan i vilken fas blomningen är.

Det som spelar roll är inte längden på stråna, utan i vilken fas blomningen är.

Tack, då dödade jag den fördomen inom mig ;) får man fråga om du kan utveckla det med faserna vid blomning? Jag vill bara ha en hum.... om det går, för jag vet inte vad jag ska ta mig till om jag står där i vinter och måste stödfodra en häst på lösdrift med kraftfoder för tusenlappar...

får man fråga om du kan utveckla det med faserna vid blomning?
Enklast ser man på de vanliga gräsen (timotej!). Tänk på att alla gräs i en vall inte utvecklas parallellt så detta ska ses som en förenklad modell. Under växtperioden så brukar gräs se ut så här:

* Ett eller fåtal mjuka böjliga platta blad - mycket hög proteinhalt/låg fiberhalt
* En stjälk med mjuka blad men axet (blomma/fröställning) har inte kommit fram - hög proteinhalt/måttlig fiberhalt (kan slås om man vill ha ensilage med hög kvot)
* Tydlig stjälk och ax på huvuddelen av gräset - bra proteinhalt/bra fiberhalt (perfekt för hö med bra värden för de flesta hästar)
* Tydlig och grov stjälk och axet börjar "ryka" av pollen. - lägre proteinhalt/hög fiberhalt. OK som foder men inte lika smakligt och kräver nästan alltid tillskott i form av proteinkraftfoder.

Beroende på väder (framför allt temperatur) så kan gräset vara några dagar till flera veckor i varje fas.

För länge sedan (när man hässjade hö) så slogs hö mycket sent eftersom man inte kan hässja de korta stråna och man ville också att gräsen skulle gå i frö så att det skulle ske en naturlig återsådd av vallen. Tyvärr innebär den här traditionella skördetiden mycket dåliga proteinvärden. Vårt förändrade klimat och normalt växelbruk medför också att skörden måste anpassas efter detta.

Exempelvis så hade timotejen gått rejält i ax redan i början av juni (två veckor tidigare än normalt) hos oss här i östergötland i år. Andraskörden blev för de flesta mellan regnskurarna i juli och tredjeskörden pågår.

Senast ändrad:

Hoppar in här lite...

Tack för en bra förklaring!

Hur sent kan man öht skörda då? När är gräset "förstört" så att säga.... Vid första frosten?

Vi har två vallar där vi har tagit en första skörd midsommarveckan. Eftersom vi är nyinflyttade och har ungefär 3 miljoner saker att göra samt inte är några vana höbönder så hade vi släppt tanken på att få till en andraskörd.... Dock tycker jag det är lite surt att bara slå av det och inte ta tillvara på det, vi har många hästar också och allt är användbart för oss oavsett värden.
Gräset är inte så högt och jag tycker med mina lekmanna ögon att det ser okej ut.... Ytterligare en vall där förstaskörden togs släppte jag mina fölston på förra veckan och dom har hämtat sig jättefint i hull på det!

Det blir ju plastning som blir aktuellt om vi bärgar det nu, och vi har inte hunnit kolla upp vem som gör sådant häromkring, men det vore ju bra att veta när det liksom är försent att göra något åt det alls....

I princip kan man skörda hur sent som helst om man bara ser till kvalité. Blir det bra väder så tar en del tredjeskörd i oktober (östergötland). Så här sent på säsongen är det som du konstaterat bara plastning som gäller.
MEN det finns några saker som gör att man inte bör slå hur sent som helst:

- Har hösten varit regnig så ökar risken för skador på vallen eftersom marken är mjuk och lätt kan få packningsskador (hjulspår).

- Vallen måste hinna växa litet så den kan reparera sig och lagra näring för att orka övervintra. Risken är annars att du får luckor och dålig skörd nästa år.

Om man får för mycket skörd (vi "drabbas" av det i år och alla grannar har också mer än man de göra av med) så vill man ändå inte låta förvuxen vall stå kvar. Det som inte skördas eller betas hos oss slår vi med betesputsen så att det inte blir kvar en massa gammalt övermoget gräs. Risken med att lämna kvar vallen utan att slå den är att man får in en massa sork.

Tack för svar!

Det är ju ganska logiskt egentligen...

Om man slår av det och inte gör något av det, kan man bara låta det ligga då?

När brukar man sprida gödningen sedan? Kan vi använda oss av vår egen gödsel, kanske "blanda upp" med annan gödning?

Dumma frågor kanske men....

(bor i norra västergötland)

Senast ändrad:

Om man slår av det och inte gör något av det, kan man bara låta det ligga då?
Om du kör av det med en betesputs blir det bara "mos" på samma sätt som efter en vanlig gräsklippare och det kan du låta ligga kvar.
När brukar man sprida gödningen sedan? Kan vi använda oss av vår egen gödsel, kanske "blanda upp" med annan gödning?
Du kan sprida gödsel på hösten. Kör du fastgödsel (vanligt när man har hästar) så är det kanske bättre att spara det till då du plöjer ner det för att anlägga ny vall. Ska du ta ensilage bör du inte använda fast gödsel för att inte få "rundgång" på parasiter.
Dumma frågor kanske men....
(bor i norra västergötland)
Finns inga dumma frågor och du behöver inte be om ursäkt för att du bor i västergötland!

Liknande trådar

Foder & Strö Efter att ha fått analyssvaren på årets grovfoder satte jag igång och räknade foderstater. Då kvoterna är lägre än jag haft förr behöver...
Svar
15
· Visningar
3 052
Senast: Kodiak
·
Foder & Strö Jag börjar få ångest. Min andraskörd regnar booort. Det bara regnar och regnar så 'min bonde' har till sin stora stress inte fått in...
Svar
7
· Visningar
1 506
Foder & Strö Kryptisk rubrik men svårt att formulera. Men årets silageskörd anlände häromdagen, eller första 'portionen' av den. Kort bakgrund...
2
Svar
26
· Visningar
2 021
Senast: Sar
·
S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
7 461
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Tittar in i ditt kök del 27
  • Svensk politik nr 3
  • Halvautomatiska vapen?