Mer grovstråigt foder, vänjer de sig vid att äta det? =/

Sv: Mer grovstråigt foder, vänjer de sig vid att äta det? =/

Förra årets andraskörd såg ut så hos oss (även hos andra). Visst var några av hästarna tjuriga över att inte få finmat men de fick äta och vara glada. Det tog några veckor, sen hade de vant sig.

Hästar kan vara finsmakare men de svälter inte sig själva. Och vårt hösilage hade samma värden och var precis lika bra, men som sagt grövre. De åt och ingen föll ur trots att en del hästägare var oroliga till en början.

Jag tycker bara att det är bra att de får tugga. Ffa våra som har fri tillgång. De behöver tugga maten, de är gjorda att göra det.

Har man som mig en svårfödd häst har man ingen lust att vänta på att hästen börjar äta av hunger efter ett par veckor.

Min häst har inte samma syn som jag på hur mycket mat hon behöver och jag prioriterade faktiskt en häst i bra hull framför ett par kg hö extra.

Förra årets andraskörd såg ut så hos oss (även hos andra). Visst var några av hästarna tjuriga över att inte få finmat men de fick äta och vara glada. Det tog några veckor, sen hade de vant sig.

Hästar kan vara finsmakare men de svälter inte sig själva. Och vårt hösilage hade samma värden och var precis lika bra, men som sagt grövre. De åt och ingen föll ur trots att en del hästägare var oroliga till en början.

Jag tycker bara att det är bra att de får tugga. Ffa våra som har fri tillgång. De behöver tugga maten, de är gjorda att göra det.

Tja, två veckor trixade jag, utan mer framgång än att han i ren hunger åt fyra kg - på ett DYGN. Han rasade initialt i vikt innan jag stoppade det.

Kolik etc blev det inte, men det och/eller magsår var bara en tidsfråga iom ständig TS-brist.

Han får MER att tugga på nu med det nya - som han äter - än det gamla som han inte åt, så där förstår jag inte?

4 kg * 58% TS = 2,32 kg TS.

Nu vet jag inte vad hans kulle äta på ett dygn av det här, men om vi BARA jmf med nattetid, då han äter minst 8 kg (då han åt upps ju inatt och var HUNGRIG imorse), dvs 8 kg * 51% TS = 4,08 kg TS.

Dvs genom att ge det han äter bara halva dygnet, FÖRDUBBLAR han sig TS giva - minst. Du kan ju gissa vad det gör på ett dygn.

Med årets höskördar/priser så är det nästan lättare att sälja fullblodskacklet och skaffa en till ponny istället;) Jag är såååååå glad över att jag sålde iväg mitt kackel för 100kr i våras.:devil:

Skämt o sidå, vi ställde om kacklet frå fullblod till ponny på några månader förra året. När hon kom så åt hon inget ströfoder alls. Enbart Eggersmanns svindyra lucernhack slank ner. Numera efter en sommar på svältbete så äter hon allt man serverar henne, oavsett grovlek. Lycka till att hitta nytt smakligt foder till herrn, och se till att binda för ögonen på tandkrämen så han inte blir fet av åsynen av fodret :D Tandkrämsmamman rullar fram trots 3 strån i kors och inget gröngräs.......samt hårda dressyrpass.

Med årets höskördar/priser så är det nästan lättare att sälja fullblodskacklet och skaffa en till ponny istället;) Jag är såååååå glad över att jag sålde iväg mitt kackel för 100kr i våras.:devil:

Skämt o sidå, vi ställde om kacklet frå fullblod till ponny på några månader förra året. När hon kom så åt hon inget ströfoder alls. Enbart Eggersmanns svindyra lucernhack slank ner. Numera efter en sommar på svältbete så äter hon allt man serverar henne, oavsett grovlek. Lycka till att hitta nytt smakligt foder till herrn, och se till att binda för ögonen på tandkrämen så han inte blir fet av åsynen av fodret :D Tandkrämsmamman rullar fram trots 3 strån i kors och inget gröngräs.......samt hårda dressyrpass.

Jag vet hur man bantar en liten tandkrämsponny ;)

Man inhandlar ett styck rektangulär 90-liters plastbalja på ÖB. Sedan tager man den, ställer i foderhörnet i boxen och lägger i tandkrämsponnyns minimala hösilagegiva.

Det är nämligen så att tandkrämsponnyer VET att det är en fälla. Egentligen är det ett ponnyätande MONSTER med gapet öppet som har kamoflouerats med lite silage, och ligger och tycker 'kooom då lilla goooda ponnyn, koooom och ät lite maaaat så ska jag ÄTA UPP DIG!'

Tandkrämsponnyer kommer då vara 'smarta' nog att hellre svälta än bli uppätna av monstret. Således kommer de under natten att äta exakt typ ½ kg silage, som de tillförskansat sig genom 'smyg fram, sträck fram näsan, ta SNABBT några strån som sticker ut, och retirera till bakre delen av boxen'

Ha, jag är ett GENI ;) :devil:

(Ja det är syyynd om stackars ponnyn, men med tanke på vilka extrema dimensioner han svällt till genom att i 2½ v gå munkorgslös på nästan obefintligt skitbete, så gör det bara gott. Tyvärr har nämnda ponny kliat sig igen och skapat ny intressant frisyr, tror han överhörde ordet utställning).

Det mycket kränsa fullblodet hälsar mellan tuggorna att matte ÄNTLIGEN fattat att karlar kräver riktigt mat. Inatt stod de inne 11 h, och han åt - håll i er - 9 kilo, helt soprent i boxen, inte ett strå kvar, och hungrig herre. HALLELUJA!!!!

Hade inte puttat ut etts trå heller, ngt han annars normalt gjort.

*eget KL*

Och inatt åt den lilla herrn.. *trumvirvel* FEMTON kilo silage, eller iaf 14½, var strån kvar. Och inte hungrig på morgonen.

Men hoppas, hoppas, hoppas han fortsätter äta såhär. 15 kilo är alltså vad jag hade som 'drömmål' att han skulle äta per DYGN! Och äter han 15, eller 13 kg räcker eg, inne även fortsättningsvis, blir det underbart lätt i vinter trots två¨olika foder och jag slipper hålla på och separera och måste 'bara' korta dagarna (mummel..) så de bara är ute 12 h.

Smaken verkar vara som baken! En travarekille på vårt stall ratar det grövre hösilaget och vill bara ha finstråigt. Det lakterande halvblodstoet gör precis tvärtom, ratar det finstråiga och vill bara ha grovstårigt hösilage.....

Så vi brukar byta hösilage mellan dem om det blivit "fel".

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Står inför ett dilemma med vinterns foder som jag kanske kan få lite feedback på. Jag har beställt och redan betalat för hälften...
Svar
8
· Visningar
2 730

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka