sen kastning

Baddy96

Trådstartare
inte ofta jag skriver här nu för tiden men just nu känner jag verkligen att jag behöver skriva av mig. Dessutom hoppas jag kunna få lite råd och pepp från det kloka buke-folket.

mitt fantastiska lilla ponnysto kastade sitt föl för exakt en vecka sedan, 2 månader innan beräknad fölning. Veterinär var såklart ute och undersökte både sto och föl. gjorde en enklare obduktion av fölet och kunde konstatera att alla organ såg normala ut. Efter att ha skickat in prover så fick jag igår reda på att det inte var virusabort som orsakde den sena kastningen.
jag är verkligen helt förkrossad och har nog fortfarande inte riktigt fattat vad som hänt. Varför kastar ett sto så sent? Kommer med största sannolikhet försöka igen till våren då stoet är mycket välmeriterat och verkligen värt att använda i ponnyaveln. Vågar man använda samma hingst igen eller kan det vara så att sto och hingst inte matchar och att det är därför mitt sto kastade? På pappret så är det verkligen den optimala hingsten till mitt sto.
 
Beklagar :(

Mitt sto kastade i månad 8, inget synligt fel på fölet. Var först orolig som du att det kunde vara sto och hingst som inte matchade, men betäckte ändå om med samma hingst och har nu en fin 2-åring! Vi gjorde dock inte obduktion eller virusabort koll, vår distrikatare tyckte visst inte att det behövdes :cautious: . Ångrade mig i efterhand när jag skulle börja fundera på ombetäckning men svårt att göra något åt det då...
 
Beklagar :(

Mitt sto kastade i månad 8, inget synligt fel på fölet. Var först orolig som du att det kunde vara sto och hingst som inte matchade, men betäckte ändå om med samma hingst och har nu en fin 2-åring! Vi gjorde dock inte obduktion eller virusabort koll, vår distrikatare tyckte visst inte att det behövdes :cautious: . Ångrade mig i efterhand men svårt att göra något åt det då...

åh men då kanske det finns hopp ändå. vill som sagt hemskt gärna använda samma hingst igen:). Vi har fler dräktiga hästar hemma, därför det kändes extra viktigt att kolla upp eventuell virusabort.
 
åh men då kanske det finns hopp ändå. vill som sagt hemskt gärna använda samma hingst igen:). Vi har fler dräktiga hästar hemma, därför det kändes extra viktigt att kolla upp eventuell virusabort.

Vi hade ju inte det så därför tyckte inte veterinären det var någon idé. Jag tänkte väl inte riktigt klart just då heller, men som sagt när jag började fundera på om man vågade använda samma hingst igen ångrade jag att jag inte kollat upp det närmare!
 
Beklagar :(
Tycker absolut du ska testa igen, en gång är ingen gång säger man ju. Jag har svårt att se att hingsten kan ha orsak i att stoet kastar så sent, men jag vet inte egentligen. Känns mer som en tillfällig grej som gick fel om det inte är stoet det beror på. Så jag skulle absolut testa igen.
 
Det är vanligast med kastning mellan 9-11 månaden. Detta beror oftast på att när "fölet" skall göra sin spurt så visar det sig att något är fel, så som tex att navelsträngen kan ha snurrat runt halsen/benen och blodtillförseln stoppas och på så sätt dör fölet. Sprickor på blodkärl etc, fel i hjärnan eller liknande.
Orsaker kan även vara så som att stoet inte "orkar" bära fram fölet de sista månaderna då det är för stor ansträngning för dem.
Sen händer ju sådana här sakerockså utan någon som helst synlig anledning och det är förbaskat tråkigt för de inblandade.
Skulle stoet däremot inte ta sig så kan man fundera mer på om sto och hingst inte passar ihop.
Men jag tycker absolut att du kan prova igen om du anser att denna hingst är den perfekta kombinationen till ditt sto.

Jag beklagar din förlust och hoppas att det kommer ett fint föl 2016 istället.
 
inte ofta jag skriver här nu för tiden men just nu känner jag verkligen att jag behöver skriva av mig. Dessutom hoppas jag kunna få lite råd och pepp från det kloka buke-folket.

mitt fantastiska lilla ponnysto kastade sitt föl för exakt en vecka sedan, 2 månader innan beräknad fölning. Veterinär var såklart ute och undersökte både sto och föl. gjorde en enklare obduktion av fölet och kunde konstatera att alla organ såg normala ut. Efter att ha skickat in prover så fick jag igår reda på att det inte var virusabort som orsakde den sena kastningen.
jag är verkligen helt förkrossad och har nog fortfarande inte riktigt fattat vad som hänt. Varför kastar ett sto så sent? Kommer med största sannolikhet försöka igen till våren då stoet är mycket välmeriterat och verkligen värt att använda i ponnyaveln. Vågar man använda samma hingst igen eller kan det vara så att sto och hingst inte matchar och att det är därför mitt sto kastade? På pappret så är det verkligen den optimala hingsten till mitt sto.

Ja det är verkligen tråkigt och en stor förlust när detta händer. På något sätt tycker man att när det gått så länge så ska det blir "nått". Men jag försöker trösta mig i sådana lägen med att "naturen vet bäst" - av någon anledning som vi inte alltid kan få redan på så var det något fel som riskerade stoet eller att fölet inte är livsdugligt av sig själv. M a o, naturen vill inte ödsla mer energi på något som inte blir bra. Jag försöker också intala mig att det är bättre för stoet att det blir en abort än att föda ett föl som sedan dör för henne. Kanske för mycket "förmänskligande".
 
Mitt sto kastade också sitt föl för nån vecka sedan o hade bara 2 månader kvar. Det var fruktansvärt :cry:, mitt sto blev även väldigt sjuk direkt efter och behandlas/sköljs än för att bli bra. Visade inte heller på virus utan fick bara förklarat att det tyvärr händer ibland och det är i princip omöjligt att veta varför... Jag kommer välja samma hingst igen då jag precis som du tycker det är en perfekt kombination och har inte fått råd om att välja annan då hon tog sig direkt med denna och därför bör inte kombinationen spela någon roll. Jag hoppas vi båda får bättre tur näst gång! :up:
 
hua vad tråkigt :( jag är dö orolig att nån av mina ston ska kasta...ena ska föla i slutet av april och nästa mitten av juni. Visste inte att det var vanligast att dom kastar i slutet så här. Trodde liksom att värsta var över nu när det snart är dags....
 

Liknande trådar

Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
1 987
Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen...
2
Svar
34
· Visningar
5 174
Senast: ginnies
·
Avel Jag vet inte om denna tråd ska ligga här eller under hästvård? Flytta gärna om den ligger fel. Mitt sto kastade sitt föl i förrgår...
2
Svar
20
· Visningar
3 958
Senast: Kellie
·
Ekonomi & Juridik Mitt sto står hos en tjej som har lånat henne och tagit ett föl. Stoet är nu dräktig igen och denna gång är fölet mitt. Tanken var att...
Svar
17
· Visningar
2 159
Senast: Sammet
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Bada med häst
  • Födda 2022
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp