Sempers morotsjuice

Status
Stängd för vidare inlägg.
B

Blixtra

Sonen älskar sempers osockrade morotsjuice med aprikos och päron. Han dricker en sådan flaska (de är inte så stora) varjenatt när han vaknar (runt 02.00-tiden). Han är så nöjd med det, smackar lite och somnar om :love: !

Måste bara fråga då tanken har slagit mig vad gärller karoten etc.,är det någon fara att dricka en sådan flaska varjenatt? Han är snart ett år gammal. Vet att när jag var liten oroade man sig för "alkolistlever" i samband med ´stort morotsintag. Det står att den är berikad med c-vitamin och järn, sedam står det inte ngt. mer.

Han får vatten också, men han blir inte nöjd med det. Under dagarna dricker han bara vatten, så det är bara nattid det är morotsjuicen som är favorit.
 
Sv: Sempers morotsjuice

Jag vet inte hur det är med karoten, om det skulle vara farligt. Men jag kan inte tänka mig det.
Däremot kan det inte vara bra för tänderna.
 
Sv: Sempers morotsjuice

Jag vet inte hur det är med karoten, om det skulle vara farligt. Men jag kan inte tänka mig det.
Däremot kan det inte vara bra för tänderna.

Nej , tänderna är det nog inte bra för! Men det är ju inte välling etc. heller som "de" också dricker på natten (inte min). Hur gör man?
 
Sv: Sempers morotsjuice

Jag tror det finns mer (naturligt) socker i osockrad morotsjuice än i osockrad fullkornsvälling. Vällingen borde också mätta bättre.
Ett annat tandvänligt alternativ är först välling, sedan uppvärmt vatten i flaskan som "sköljer ur" munnen.
Jag vet ett par vars barn bara åt en sorts barnmat. Det barnet blev alldeles gult eftersom barnmaten hade en stor del morot i sig så morot blev bannlyst under en lång period i familjen
 
Sv: Sempers morotsjuice

Det är vanan som gör att han vill ha det. Du kan lika gärna gå över till att ge vatten. Bättre för tänderna.
 
Sv: Sempers morotsjuice

Det förs diskussioner i varenda föräldrartidning om att det är skadligt för tänderna att ge välling på natten eller till kvällen i sängen utan att borsta tänderna efter.

Men strunt samma det var inte detta frågan gällde.

Tror ni att det är skadligt att dricka en flaska morotsjuice varjedag :) ?
 
Sv: Sempers morotsjuice

Nej inte varje dag, dock varje natt.
Ge honom juicen på dagen istället och ge honom vatten på natten om han måste ha något då.
Barn blir gärna "gula" när man äter mycket morot, men det ska väl inte vara onyttigt i sig! Ge honom du morot om han gillar det, på dagtid förståss ;) !
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år I lite mer än två veckors tid har vi haft projektet sluta nattamma, det blev avbrutet två nätter förra veckan när Cornelis var magsjuk...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 518
Senast: _Maria_
·
Småbarn Det är många trådar om matproblem av olika slag uppe nu, så jag tänkte att jag skulle följa trenden =) Lilla Maja 16 månader är helt...
Svar
7
· Visningar
1 490
Senast: Ajda
·
Hundhälsa Vår 11 veckorsvalp har vi haft i en vecka nu. Hon började i torsdags att ha diarré och bajsar färre gånger än vanligt...
Svar
6
· Visningar
7 863
Senast: eldkyss
·
Gravid - 1år Hej! Jag skrev ju en tråd för ett tag sen om My som bara åt och åt och åt och åt (på mig alltså). Tänkte att ni kanske ville veta hur...
Svar
8
· Visningar
1 179
Senast: Björk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp