Seminstation

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare _malle__
  • Startdatum Startdatum
M

_malle__

Hur länge brukar stoet behöva stanna på stationen och vad brukar det kosta?

Kan någon rekommendera en station i närheten av Gästrikland/Gävle?

Bra fråga. Förstår att det kan skilja mycket, men vill höra lite av erfarna människor.
//Lina

Priset varierar..
Mitt sto var på naturlig betäckning förra sommaren. jag betalade 75.-/dygn(med moms) i uppstallning. Då ingick box,krafftfoder,hö,mockning o daglig utevistelse.

jag hade ca 60 mil ner till hingsten o valde att låta mitt sto stå kvar tills hon var konstaterad dräktig på 17 dygn. Har man nära kan man ju ta hem direkt efter betäckning/insemination.
Är stoet brunstigt direkt då du kommer dit o kan betäckas/insemineras direkt så behöver hon ju i regel inte vara där mer än några dgr.

Tack för svaret.

Jag som var övertygad om att du valde semin, eftersom ni har en station i Brunflo ;)

Hur går det nudå, förresten? Nyfiken.. :o

Ja det hade ju varit lättsamt. ;)
Men den hingsten jag ville betäcka med har bara naturlig.

Jo, det går bra. 15 dgr kvar tills beräknad fölning. Rund som en boll. ;)

hur länge stoet behöver stå på station beror på om och när hon blir dräktig. Om du har nära till stationen kan du ju köra dit henne och hämta henne samma dag, men du kan då behöva åka ett par ggr eftersom det kanske inte rätt tid för seminering.(vid fryssperma måste semineringen ske mycket exakt, därför kan man behöva lämna stoet i några dagar). Dräktinghetskontroller görs vid olika tillfällen på olika stationer, men vi har kollat våra ston: 14:e-17:e dygnet, 42:a-50:e dygnet, samt 90:e dygnet (för försäkring)

hoppas att jag kunde vara till ngn hjälp

Förra året betalade jag:
Stationsavgift: 2500:- (inkl seminering, UL, igångsättningsspruta och dräktighetskontroller på 16, 30 och 90 dygn).
Dagavgift: 170:- (2 dagar för sto+föl).
Transport av sperma: 175 :-
Raspning av föl (pga felställning var hon tvungen att raspas var 3:e dag och det inträffade på seminstationen): 75:-
Detta + moms gav en slutnota på 3650:-

Liknande trådar

Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
686
Fritid Min plan A gick inte vägen då ett hotell i Gävle erbjöd inte spa-paket under sommaren, Högbro bruk hade inte nått som passa dom dagarna...
Svar
4
· Visningar
284
Senast: Entourage
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 031
Senast: Ketrawzc
·
Fritid Vill dra på nån liten semester i sommar. Har i tanken att åka till Järnvägsmuseet i Gävle, så sambon kan få se det med. Men sen tar det...
Svar
2
· Visningar
317
Senast: Halcyon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Intressanta uppfostringsmetoder?
  • Valp 2025