seminera....

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Lisis
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 13
  • Visningar Visningar 1 444

Lisis

Trådstartare
Hur går man tillväga:o Alltså jag vet hur man "Gör", men jag behöver sperma:o från danmark. Kan det skickas? Till en seminstation då eller? måste det skickas exakt rätt i stoets brunst? Tacksamm för all information:bow: Lisis

Sv: seminera....

Det finns regler för hur, vem och var man får seminera. Så du måste ta stoet till en godkänd semistation och den som ska seminera ska vara utbildad för det.
Sperman skickas och det beror på om det färsk eller fryst när den kan skickas. Fryst skickas ofta i god tid då den ska tinas lagom till stoets brunst. Färsk transport semi skickas vanligen på kvällen den dagen den tappats för att vara framme nästa dag. Då beställer man ju den när stoet är färdigt för seminering.

Ta kontakt med den semistation du ska använda så kan dom säkert svara på alla frågor och troligen också fixa beställning m m åt dig när det är dags.

För att ta in semin från utlandet måste stationen vara EU-godkänd, och det måste vara godkänt av jordbruksverket. Dessutom måste väl hingsten vara godkänd för att användas på semin i Sverige. Finns en del att hålla styr på. Sedn kan inte alla hingstars semin skickas. Vilken ras gäller det? Hingsten finns inte redan på TAI eller FAI till Sverige?
U

Misstänker att med en udda ras och att du kanske inte har så stor vana vid det hela, att blir billigare och enklare att ta stoet till Damnark än att ta hit semin. Det krävs en del pappersexersis och även tillstånd och avgifter för att få göra det.

För att ta in semin från utlandet måste stationen vara EU-godkänd, och det måste vara godkänt av jordbruksverket.
U

Nja, det är väl bara stationer som exporterar sperma som måste vara EU-stationer? Mottagarstationerna kan väl vara vilka som helst godkända seminstationer? Däremot vet jag att vissa importörer inte godkänner alla seminstationer, men det är av helt andra skäl.

Fråga till TS, finns det fredriksborgarhingstar på TAI då?
Har ingen annan importerat sperma från hingsten antar jag att det kommer att kosta dig en rejäl slant att lösa licens för hingsten i Sverige och att importera. Så är det med halvblod och ASVH, gissar att det är liknande för andra förbund. Du får kolla med det förbund som fredriksborgarna lyder under, finns det ingen svensk hemsida?

Senast ändrad:

Jag gör mig dum och undrar vad TAI betyder? jag vet att det finns 4-5 hingstar som är avlidna och ägarna har strån kvar efter... Vet dock inget om det har köpts till sverige tidigare. Vi har ju en bra hingst i sverige, men om jag betäcker mitt sto med honom så får jag säkert en bra individ, men eftersom rasen har så få individer kvar, så blir min "nya" häst mkt svår att hitta "partners" till i framtiden pga inavel:confused: Tacksam för mer info:bow: Lisa

TAI är transportsperma d v s den är färsk och bara behandlad för att klara transporten.
Det du troligen ska ha är fryst efter som hingstarna är döda. Då kan du transportera stråna när som helst och tina upp dem vid behov vid semineringen. Men det minskar antalet semistationer du kommer ha att välja på, det inte alla som klarar fryst. Sedan bör man välja en mycket duktig veterinär när det rör sig om så begränsad och dyrbar sperma som i ditt fall.
Vet när jag själv skulle använda en avliden hingst på frystsemi. Då krävde hingstägaren att tog stoet till veterinären på Bollerup just för att han är så skicklig.

Den seminstation jag har närmast är milsbo, vet ej vad de har för kompetens eller vet. Jag får nog fundera på att ta en tripp till danmark med lilla hjärtat... Helt galet då det blir en resa på ca 80 mil:eek:

Den seminstation jag har närmast är milsbo, vet ej vad de har för kompetens eller vet. Jag får nog fundera på att ta en tripp till danmark med lilla hjärtat... Helt galet då det blir en resa på ca 80 mil:eek:

Alternativt att du hittar en station som är duktiga på fryst och har veterinär som kollar henne flera gånger/dygn..
Rodga semin eller nåt sånt.
(inte så långt från Falun och ner till Norrköping)

Men skulle nästan tro att det blir billigare för dig att frakta ner henne och låta henne stå kvar till 40 dygn och sedan ta hem.

AM

Senast ändrad:

Liknande trådar

Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
632
Senast: Shaggy
·
Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 097
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara... 11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 751
Senast: ildiko
·
Avel Jag har hamnat i ett dilemma. Stoet efter Freestyle-De Noir är som sagt på seminstation, medan min helt underbara dressyr-valack, har... 2
Svar
20
· Visningar
1 952
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka