Seminera, fribetäcka eller "naturlig" betäckning?

malinsnoops

Trådstartare
Jag har ett quartersto som jag vill betäcka 2009.
Det finns några hingstar jag väljer mellan, de flesta har "naturlig" betäckning vid hand, några är på semin och någon fribetäcker. Vad skulle ni föredra av de olika betäckningssätten? Hus stor är skaderisken vid fri/naturlig betäckning? Är det lika stor chans att få stoet dräktigt genom semin?
Det är min ridhäst som ska betäckas så det är viktigt för mig att betäckningen ska gå till så lugnt och skadefritt som möjligt. Har ni några tips så blir jag jättglad, just nu känns det lite rörigt.
:bow:

Sv: Seminera, fribetäcka eller "naturlig" betäckning?

Absolut semin, tycker jag.

Naturlig betäckning som är väl skött fungerar oftast bra men det finns ändå en skaderisk.

Fribetäckning är en skaderisk både för hingst och sto.

Oftast tar de sig bäst på semin när man är noga att ultraljuda och kolla så de är i rätt fas med ägg och allt. Naturlig betäckning är också rätt bra för då får man ju 'hela dosen' och det är större chans att det är bra spermier, detta kräver ju också bra koll med UL att de är i rätt fas. Fribetäckning kan bli många onödiga betäckningar för att hingsten är ivrig, och det är ju inte säkert det tar sig heller om man har otur.

Sv: Seminera, fribetäcka eller "naturlig" betäckning?

Jag känner mig bara väldigt okunnig om semin och funderar på hur man tar reda på alla kostnader runt det. Jag har hittat några hingstar som inte är från Sverige men hur ska man göra för att vara säker på att man får med alla kostnader som det innebär och är en dos=en seminering eller räcker det till flera?

Liknande trådar

Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen...
2
Svar
34
· Visningar
5 311
Senast: ginnies
·
Avel Detta är förutsättningarna: Jag har en hingst med något annorlunda färg som är född 2014, egen uppfödning efter föräldrar med stamtavla...
Svar
6
· Visningar
1 873
Avel Har börjat fundera på detta nu när vi haft hingst här hemma och betäckt naturligt. Haft mycket hjälp och diskuterat mycket med sveriges...
Svar
12
· Visningar
3 917
Senast: token
·
Avel Jag skriver inte ofta på Buke men läser desto mer, på sistone har det blivit många trådar på avelsforumet eftersom att jag funderar på...
2
Svar
24
· Visningar
4 320

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka