Semin på import

W

Wara

Hej!
Har funderingar att betäcka mitt sto med en tyskhingst...och försöker nu läsa in mig på hur man beter sig när man själv vill välja hingst godkänd i te.x. Tyskland. Är den någon som på ett begripligt sätt kan förklara hur reglerna funkar? Sulle bli jätte lycklig om någon vill hjälpa mig att få klarhet i detta... :bow:

Sv: Semin på import

Är det något specifikt du undrar över? Jag importerade semin från en arabhingst stationerad i Belgien under 2004, men jag vet att reglerna skiljer sig mycket mellan avelsföreningarna. En del gemensamt finns dock. Du måste ha tillstånd från Jordbruksverket att ta in semin bl a. Berätta gärna mer om hur du funderar. Jag kan bara arabsidan, men kanske kan vi reda ut hur det går till ändå?

Carina

Senast ändrad av en moderator:

Tänker främst på halvblodsavel...om hingsten är godkänd i annat förbund...får avkomman gröna papper här hemma då? Måste man betala en eventuell hingstlicens?..det är ju ny avgift för licensen också...Blir alldeles snurrig av detta...HJÄLP! :confused:

Om det bara är du som ska använda hingsten blir du också ensam om licensen (5 000 kr) om du vill regga fölet hos ASVH.
Vilken hingst hade du funderat på? Det lättaste är ju att ta någon som de seminimportörer vi har i landet erbjuder, då sköter de pappersarbetet och du behöver inte fundera på den byråkratiska delen av det hela.

Har funderat på Davingnon...han har ju funnits som TAI och/el FAI tidigare...men det finns ju många andra välstammade, spännande hingstar där..

Senast ändrad av en moderator:

Kan fortfarande bara svara för araber... För att få registrera avkomman som renrasig arab räcker det med att föräldrarna är registrerade som renrasiga araber i godkänd stambok. MEN för hästavelsförbundet räcker inte det. De kräver att få "avelsvärdera" hingsten genom att göra en utvärdering av meriter mm. Mer info om det finns att läsa på www.svehast.se under "avelsvärdering 2005/regler för int spermaimport". Om Jordbruksverket regler kan du läsa under "in- och utförselbestämmelser/införsel av sperma, ägg och embryon". Fast, som sagt, hur hårda krav ASVH har är en annan fråga.

Carina på Silver Arabians

Jag sitter också och bläddrar i de tyska hingstkatalogerna har fastnat för hingsten Carabas. Ett alternativ är ju att köra stoet till Tyskland för betäckning, men för mig tar det emot att lämna stoet på ett okänt ställe ett antal veckor. Det är ju inte helt gratis att köra heller.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 816
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 515
Senast: dobbis
·
Avel Hej, Vi börjar runda ner valet av hingst till vårat hannoveraner sto till antingen 2020 eller 2021. När man är inne på tex. Lövsta och...
Svar
4
· Visningar
1 430
Senast: Långnos
·
Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen...
2
Svar
34
· Visningar
5 291
Senast: ginnies
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Stor enkel hundras med lagom driv