Semin-frågor

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Thuja
  • Startdatum Startdatum
T

Thuja

Betäcker mitt sto med semin för första gången (tidigare har vi bara betäckt "naturligt").

Sköljning, spolning (kan tydligen heta lita olika vem man frågar)- vad är det bra för och finns det några risker med det?

Sv: Semin-frågor

Om man misstänker att det kan finnas bakterier i livmodern som gör att stoet har svårt att bli dräktig så brukar man göra det. På en del ställen görs det även rutinmässigt men det vet jag inte om det ger något resultat eller om det bara är för att ta det säkra före det osäkra...
Jag kan tänka mig att det är större risk för bakterier om stoet är betäckt naturligt tidigare, men det är bara en gissning!
Vad jag har hört så ska det inte vara några risker men det är ett par år sedan jag var helt insatt så det kan ju ha ändrats.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
511
Senast: Nikan
·
Avel Hej! Jag har ett sto e alfur som jag ska betäcka. Vilka hingstar är era favoriter med mycket gång och bra stam? Gärna svart. Lynne är...
Svar
6
· Visningar
692
Senast: Roheryn
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
837
Senast: Freazer
·
Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll...
2
Svar
25
· Visningar
3 007
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka