Sv: Semilånghår?
Tackar för era synpunkter. Har hört att norsk skogkatt inte tovar, men den har ju underpäls och just underpälsen på perserna var ett riktigt elände. Så hur fungerar det? Om de rullar i skit så måste man väl bada dem ofta? Vill helst slippa det som en vana. Av de fem perserna jag har haft så skiljde det sig väldigt mycket om hur pälskvaliten var. Den sista katten var värst och jag sa varenda gång när vi hade tovborttagning - aldrig mer att jag inte ska skaffa mig en katt med sådana problem. Ville inte plåga min lilla kisse, (hon dog nyligen 15 år gamal i njursvikt). På henne klippte/rakade jag bort tovorna när de kom och tackade nån där uppe att hon inte var en utställningskatt. Men det var svårt under magen och framför allt mellan benen och det var en ständig kamp. Hon älskade att bli borstad, men tovorna var en annan sak. Jag måste ha en katt som kan gå ut eftersom jag bor på landet, det går inte att hålla dem inne, sen kan man ju alltid hoppas att det är en verandakatt, som min pälseländiga perser var, så att hon tog sig en promenad runt huset per dag försämrade inte läget så mycket. Men det där vet man ju aldrig, tänkte vara smart och skaffa mig omplaceringar som har varit innekatter hela livet då kanske de inte vill/törs undersöka de stora skogarna runt omkring mig. Eller är det en dum ide´? Alla mina grannar har många katter så riviren är redan inpinkade och det finns en mindre risk för att ta sig ut på den enda landsvägen.
Att ta en långhårig bondkatt verkar ännu mer riskabelt, då kan jag ju lätt hamna i pälseländet igen, blandingar kan ju ha perserpäls (den sämre). Renrasig semilånghår verkar säkrare. Har också svårt att gå från persens uttryck direkt till bondkatt, det blir för stor skillnad på en gång. Eller ska jag lägga ned tankarna på ny(a) katter helt? Går det att leva utan katt?