Semestra i Sverige med små barn

Sv: Semestra i Sverige med små barn

Har ni tips och ideer? Finns det fler bra barnställen? Gärna där de får röja och springa :)

Även jag hör till de som gillar ALV just p.g.a. det där att någon av skådisarna plötsligt stämmer upp i sånger man känner igen även om det råkar vara när de äter lunch på restaurangen. Min dotter hade köpt guldpengar i choklad i en av affärerna och gav en till "Emil" som då tog av sig sin mysse och bockade. :D

Håller med om att husen inte har så hög igenkänningsfaktor men det är välgjort och strövvänligt. Man kan ju dessutom se de riktiga husen om man kör omkring i trakten - Gibberyd är förövrigt omdöpt till Katthult nuförtiden för ingen kallar det något annat. Går bra att kombinera med bad i Västervik också eller en tur till Norra Kvills nationalpark där man kan vandra runt den lilla sjön i riktig urskog.

Annars rekommenderar även jag Kneippbyn. Där finns ju Villa Villerkulla på riktigt och även badland (lite mysko att de har en "vågrutschkana" fast Pigge, en av ägarna, förlorade sina barn i tsunamin) och diverse attraktioner även (i synnerhet?) för mindre barn.

I närheten av Kneippbyn ligger ett bilmuseum med småbilar att köra samt Högeklint där du får hålla i barnen men vilken utsikt! Nedanför finns mysiga Fridhem där man fikar och går ner och letar fossiler på stranden. :love:

Gotland har även underbara Fårö där hon kan kika på raukar och ännu mer fossiler (fast där tar man inte med dem hem eftersom det är naturreservat) och inte minst fåren som strövar fritt omkring mellan färistarna på vägarna och bor i speciella lambgiften (hus). Långgrund sandstrand (Sudersand) uppe på Fårö men även andra fina stränder där uppe och regnar det så finns ett experimentarium på muséet i Visby där även treåringar borde kunna ha glädje av en del saker.

Parken Zoo i Eskilstuna tycker jag annars är ett toppenzoo för barn (och andra eftersom de är med i diverse avelsprogram för utrotningshotade djur). Dessutom finns stor lekplats i Fantomenland och en hel del annat kul och det känns som om man kommer nära djuren där.

Örebro är inte helt fel med Gustavsviks stora och välskötta bad samt hela Wadköpings friluftsområde med saker att titta på och bra fik. Mysigt att gå dit längs ån också för i stadsparken finns en stor lekplats.

Östersund med Jamtli är kul men kanske när de är lite större för man blir ofta indragen i jobb på de olika gårdarna man kikar in i och behandlad som om man klev in i 1800-talet :D Men getter och andra fäboddjur finns där och en massa att se. Går ju också finfint att kombinera med en kort vandring i Vålådalen eller liknande med färsk älgspillning och annat att upptäcka på stigarna. I Östersund finns också Frösö Zoo men det tycker jag är ett av de sämre i landet med undantag för tropikariet som är riktigt bra. Oengagerade östeuropéer i tivolidelen och tja...

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 778
Senast: Juli0a
·
Hundavel & Ras Då min cockerhane börjar bli till åren(blir 9 i år) så har jag börjat fundera på att skaffa en till inom några år som kan "möta" upp när...
2
Svar
23
· Visningar
3 396
Senast: ako
·
Övr. Hund En liten bedlingtonterrier - och jag är en sådan total nybörjare :p. Jag har haft hästar och katter men aldrig hund! Hon är en ljuvlig...
Svar
19
· Visningar
1 936
Senast: Mitten
·
Äldre Jag börjar få nog på riktigt nu.. Har bott i Sthlm på Södermalm från jag va 0-20 år ungefär och därefter flyttat runt en hel del...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
18 193

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka