Semesterersättning eller semesterdagar?

cherie

Trådstartare
Har precis börjat på nytt jobb och fick nyligen min första lönespec. På mitt tidigare jobb fick jag min semesterersättning direkt på lönen varje månad (alltså i procent istället för i semesterdagar) eftersom jag bara extrajobbade och hellre villa ha ut det månadsvis...

På mitt nya jobb hittar jag ingenting som heter semesterersättning på min lönespec, däremot finns det en kolumn som heter "Semester" men under kolumnerna så har jag fortfarande 0 betalda semesterdagar. Jag har bara jobbat 18 timmar förra månaden så det är ju inget konstigt att jag inte har tjänat ihop till en hel semesterdag, men jag funderar ändå hur det fungerar egentligen... Säg om jag skulle säga upp mig idag, får jag ingen semestersättning alls då eftersom jag inte får den påslagen direkt på lönen och inte heller tjänat ihop till en hel betald semesterdag?

Hoppas någon förstod min fundering :)
 
Sv: Semesterersättning eller semesterdagar?

Varje år jobbar man ihop 25 betalda semesterdagar, dessa får man ut i en klump vid varje ny semesterperiod (vanligtvis 1 april - 31mars). Du bör ha 25 obetalda dagar att ta ut (alternativ förskottsbetalda). Så det är först 1 april nästa år som dina betalda semesterdagar kommer synas på lönespecen. Om du säger upp dig så nu får du ut de undanlagda pengarna (ca 12,5% som du hittills jobbat ihop = inte mycket på 18 timmar) på slutlönen (som egentligen skulle omvandlas till betalda semesterdagar om du inte sagt upp dig).
 
Sv: Semesterersättning eller semesterdagar?

Okej, då ska jag inte räkna med att de betalda semesterdagarna syns än på ett tag då ;) Så dessa "undanlagda pengar" är ingenting jag själv kan se på min lönespec utan man får anta att lönekontoret har koll på det? Visst är dessa undanlagda pengar som minst 12% av min totala lön varje månad?
 
Sv: Semesterersättning eller semesterdagar?

Nu vet jag inte om ditt jobb går efter procentregeln eller sammalöneregeln. Procentregeln innebär att du får en viss procent av intjänat belopp (minst 12%, vanligt med 13%). Sammalöneregeln innebär oftast 4,6% i semesterlön och 0,8% i semestertillägg. Procentsatsen kan variera beroende på kollektivavtal. Som svar på din fråga så har du givetvis rätt till semesterersättning på intjänat belopp, men det är svårt att räkna ut utan att veta vilken regeln som tillämpas på din arbetsplats. Kolla i kollektivavtalet :)
 
Sv: Semesterersättning eller semesterdagar?

Det är procentregeln som gäller, har för mig att det är 13% som du säger men minns inte säkert :) Det jag undrade är bara var dessa pengar är just nu, eftersom jag inte får ut dem månadsvis och inte heller hade någon intjänad betald semesterdag :)
 
Sv: Semesterersättning eller semesterdagar?

När man jobbar extra brukar det vara under semestern, jag brukar deala med min AG om att få den i juli eller augusti. Tänk bara på att intjänandeåret för nästa års semester började 1 april i år, så det du jobbat efter 1 april får du först nästa år. :)
 
Sv: Semesterersättning eller semesterdagar?

Okej :) Min anställning är dock en visstidsanställning som gäller till sista augusti, så då får jag ut det på slutlönen antar jag? :)
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
Svar
8
· Visningar
842
Senast: Stekspaden
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 650
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 756
Senast: Cocos
·
Skola & Jobb Eftersom buke är mitt orakel hoppas jag på bra svar från folket. Har hamnat i en lite knepig situation och jag vet inte riktigt vilken...
2 3
Svar
52
· Visningar
9 002
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp