Semester med barn i Blekinge

R

Raderad medlem 19815

Vi ska tillbringa 3 veckor på en ö mellan Ronneby och Karlskrona med vår vilda 2-åring. På ön kan man bada och gräva om det är fint väder, och så finns det kor, får och hästar i hagarna runtomkring där vi bor. Men jag tror inte att det kommer att räcka för att hålla vår son glad i tre veckor…

Vad finns det för roliga saker att göra med en 2-åring i trakterna kring Ronneby och Karlskrona? Det behöver inte vara så komplicerat; en 4H-gård med djur, en extra rolig lekplats, en plaskdamm är fullt tillräckligt.

Sv: Semester med barn i Blekinge

Ja just det, det är väl det som ligger längs E22:an. Ska kolla upp det.

Kollade hemsidan nu; entré 160 kr. Suck. Det blir inte till att hänga där varje dag.

Nej varje dag blir väl att ta i...

Vet inte hur entren är på marinmuseet, men det brukar vara barnvänligt att springa omkring där och få lov att pilla på en hel del grejer om man som vuxen är intresserad utav att kika.

Anledningen till att jag frågar här är att det som jag letar efter kanske inte alltid marknadsförs av kommunen som sevärdheter eller turistmål.

Jag tänker mer på sånt som ni/de som bor i krokarna brukar hitta på med era barn på helgerna och som är enkelt och gärna billigt att komma iväg på.

Där jag bor exempelvis brukar vi och våra kompisar med barn göra just sådant som jag gav exempel på, t ex gå till olika roliga lekplatser, titta på djuren i parken, åka till en 4H-gård osv. Vi tar oss inte iväg till jättestora badland med dyra entréer eller muséer, eftersom det inte ger något mervärde, en rolig lekplats eller några kaniner ger lika mycket när man bara är 2 år.

Jag bor utanför Karlskrona och har en 1,5 åring :)
Mitt tips är Wämöparken.

Lekparken är rolig och precis brevid finns det ett minizoo med kaniner, höns, getter och grisar.
Man kan springa av sig i parken och titta i gamla hus.

Annars finns det en del bra barnvänliga badplaster, tex trummenäs.
Barnens gård är ju ganska dyrt speciellt för en som bara är 2 år. Han kan ju inte utnyttja alla aktiviteter.

Regnar det finns det leklandet. Där finns massor att klättra och busa i.

Fyller på om jag kommer på mer.

Det var sånt jag tänkte på! Tack!

Kommer ni ha tillgång till bil? Jag bor på ungefär samma ställe som Vimsan, och det finns gott om fina stränder runt omkring Karlskrona (säkert i Ronneby också, men där är jag inte så hemmastadd). Åker ni utåt öarna finns det massor. Jag är uppväxt på stränderna som barn, med ett så litet barn som en tvååring behöver man ju inte krångla till det så mycket, utan ett helt vanligt besök på stranden med fikakorg och sandleksaker kan vara nog så roligt.

Brunnsbadet finns ju i Ronneby också, men det lär väl vara inträde där också, och kanske inte riktigt kul för ett så litet barn.

Vi kommer att ha tillgång till bil, och bada gör vi gärna hela familjen. Men man vet ju aldrig med vädret tyvärr...

Det första jag tänkte på var Barnens Gård, så finns det leklandet vid dåligt väder.
Vet att rastplatsen Senoren brofäste har en vikingaby men också en lekplats där barn kan rastas efter kroppkakeätning.
Är dålig på Karlskrona men det kan bero på att jag är invandrad hit från annan del av Sverige
KA2 museet på Aspö är gratis, massa saker att pilla på

Barnens gård som sagt..

Brunnsbadet i Ronneby är inte alls dyrt och jättefint! Sen om man vill ha lite utomlandskänsla kan jag rekommendera Sandviken neråt Sölvesborg, kanonfin och långgrund sandstrand.

Karlshamn är fint också, missa inte Vägga Fiskrestaurang. Där finns också Väggabadet (dock inte äventyrsbad som i Ronneby.)

Bra glassbarer finns i både Karlshamn (Glassbåten) och Karlskrona (Glassiären).

Sen är det ju inte långt till Börjes i Tingsryd om man gillar sånt.. ;)

Inne i Karlskrona finns Blekinge museum. Kanske inte så kul för en 2 åring men de har en lekplats för barn uppbyggd i småstugor som barnen kan laga mat i. De har även en brygga och en låtsas sjö med träfiskar och metspön, stor trähäst med vagn och allehanda lekmat. Den var uppskattad av mina barn förra året, då 3 och 4 år.
Vi åt god hemgjord glass i en ombyggd dubbeldäckare på kajen.

Det kan vara roligt att åka stor båt.
Dels så finns det vägfärjan till Aspö som är gratis, och sen har länstrafiken några turer också.

Det var en bra idé! Vi åkte Wittus förra sommaren, som en familje/släkt-sammankomst, och gick iland på Stenshamn tills nästa båt kom. Yngsta deltagaren var fem år, och hon uppskattade det. Är det dåligt väder kan man sitta inne, och man behöver väl inte ens gå i land, utan jag har för mig att man kan åka tillbaka till stan med samma tur?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka