Du använder en gammal webbläsare. Den visar troligen inte denna och andra webbplatser på ett riktigt sätt. Du bör uppgradera eller använda en annan webbläsare.
Nu måste ni som kan förklara för mig!
Varför använder man seltungan och selsticka?
Hur använder man seltungan och selsticka?
Har ni någon bra bild som visar hur det ser ut när man använder seltungan och selsticka?
Jag har bara använt dessa saker på loksele. Jag skulle tro att de används för att det dels ska vara lätt att ta loss hästen från skaklarna om ngt händer (behöver inte börja linda upp en massa remmar osv.) och dels för selpinnarna och -tungorna är mer hållbara för det tunga jordbruks- och skogsarbetet som loksele användes till. För att använda dessa två saker krävs det först att du har en vagn med en ögla (helst en med träskaklar som har ett "hål" mitt i skakeln). Du sticker in seltungan genom öglan och tar sedan selpinnen över skakeln och ner i hålet på seltungan och säkrar pinnen med bygeln som sitter på. På så sätt låses skakeln fast. Ang. bild kan du försöka titta in på ex. Tärnsjö garveris sida (de kan ha bilder på hur det ser ut när man använder dessa saker) eller så kan du söka på körsidorna på Internet. Kuskringen kan vara en god idé att kolla på. Hoppas du förstod vad jag skrev. Är lite väl påverkad av gårdagens festande...
Tack för att du förklarade, nu tror jag att jag förstår hur de används och hur de ska kopplas.
Var bara nyfiken då man kan läsa om det i ex börjes katalogen. Det enda jag förstod var att de skulle kopplas på selen med skaklarna, men jag fick inte ihop hur
Nä, har man loksele ska seltungan kopplas fast i själva selet. Helst selpinnen också så att man verkligen får den där låsningen som jag pratade om. Men det är svårt att förklara om man inte har selen/vagnen framför sig och kan visa rent praktiskt. Jag har aldrig varit särskilt bra på att beskriva saker och ting...
Kropp & Själ Sista dagen för Oct/Nov! Fick inte det pb:t jag helst ville ha i mark på 92,5 kg x 3, blev bara x 2 (ändå pb).
Fick till ett par reps-pb...
Cookies används för olika funktioner, trafikanalys, innehållsanpassning och annonser. Information om din användning av vår webbplats vidarebefordras till de sociala medier, annons- och analysföretag som vi samarbetar med. De kan kombinera informationen med annan information du tillhandahållit eller de har samlat in när du har använt deras tjänster. Våra regler och sekretesspolicy gäller. Genom att fortsätta använda denna sida godkänner du detta.