Selevitan vs andra selentillskott

the_connemara

Trådstartare
Varför ges selevitan 1-2 gånger/månad medan andra selentillskott ges dagligen? Vad är skillnaden?

Kan man ge tex SeloE varannan dag för att få ner dosen och ändå få "rätt" effekt? Varför/varför inte?

Senast ändrad:
Sv: Selevitan vs andra selentillskott

Skillnaden är väl koncentrationen av selen i tillskottet.

Vad är det för effekt du är ute efter? För att täcka behovet är det inte så mycket mer att göra än att just täcka behovet, dvs räkna efter vad din häst behöver och ge det.

Hästen behöver typ 6 gram SeloE (tex) per dag bara för att täcka underhållsbehovet, felmarginalen blir ju mycket mindre (och lättare att dosera :-P) om jag kan ge ett halvt mått på 11 gram varannan dag tänker jag? Är säkert onödigt nojig som vanligt men jag vill gärna veta :-D

Skillnaden för mig är att selevitan är mycket billigare och drygare! :) Enkelt.

För mig är det för mycket :p Får nästan selenbehovet tillgodosett via mineralerna men inte riktigt.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 944
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 122
Senast: QueenLilith
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag vet att jag har skrivit tidigare men jag blir för ledsen av att läsa om det och jag har inget minne av vad jag har skrivit pga...
Svar
8
· Visningar
1 002
Senast: Rosett
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 301
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Kallbad
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Ratsit