Selentillskott sommartid

the_connemara

Trådstartare
Är det selevitan som är det "renaste" selentillskottet?

Om det inte finns på ens apotek (de säger det är recept på det) vad gör man då?

Oerhört smarta frågor va :D

Sv: Selentillskott sommartid

Konstigt. de lyfte ju receptet från 500 g förpackningen för ngt år sen? Enligt FASS är det fortfarande så.

vad har din rubrik att göra med frågan? ;)

Min första fråga i inlägget kanske :p

Jag vill ge selen på sommaren men inte något som innehåller massa e-vitamin. Nu ger jag SeloE :) Då är väl selevitan det som innehåller mest selen enbart?

Ja, jag sa att det borde finnas en förpackning som var receptfri men det kunde damen inte se i sin dator. Då ska jag be dem kolla specifikt efter 500 g nästa gång o se om det lyckas bättre!

Det kan jag självklart göra, men smidigast är att köpa från det jag besöker ofta (eller ja, mataffären bredvid alltså). Är det något de kan ta hem föredrar jag det, och jag har ju tid på mig att undersöka saken :D

Min första fråga i inlägget kanske :p

Jag vill ge selen på sommaren men inte något som innehåller massa e-vitamin. Nu ger jag SeloE :) Då är väl selevitan det som innehåller mest selen enbart?

Ja, jag sa att det borde finnas en förpackning som var receptfri men det kunde damen inte se i sin dator. Då ska jag be dem kolla specifikt efter 500 g nästa gång o se om det lyckas bättre!

Vet inte om detta räknas som mest selen men innehållet i selevitan är

Innehåll
1 g granulat innehåller:

all-rac-α-Tokoferylacetat 30 mg

natriumselenit, motsvarande Se4+ 0,6 mg

Kl delvis..

Varför ger du selen under sommartid? Vet att min häst specifikt skall ha selen och e vitamin pga shivering. Idag får han detta tillgodosett genom mineralfoder. Borde jag kanske också se över detta tro? Tänkte att e vitaminet kunde ersätta selenet på sommaren eller är jag ute och cyklar? :confused:
Mvh Amelia

E-vitaminet kan till viss del ersätta bristen på selen men jag tycker det känns rätt onödigt att inte tillgodose bristen i första hand?

Det finns både selen och e-vitamin i mineralfoder oftast men tex den mängden jag ger nu (80 g Krafft blå) för att balansera makromineralerna täcker precis upp minimibehovet av dem båda. Vill helst ge lite mer än absoluta minimibehov - som ju just är minimi och inte "lämplig" mängd. Därför ger jag nu vintertid sålänge gräset inte växer SeloE som har en bra balans mellan selen och e-vitamin och täcker upp en bit över minimibehov tillsammans med mitt mineralfoder :)

Selevitan? Vet faktiskt inte :D Selevitan har jag inte haft själv ännu, det står kornig pulver i fasslänken ovan.

SeloE är ett fint, dammigt pulver. Jag väger direkt i betforhinken när det svällt klart precis innan utfodring, blandar det med linfröoljan och sedan i med resten av maten :)

Blir galen! Apoteket heter Kronans droghandel men jag hittar inte vart man kan söka lagerstatus där?
jag gick in på apotekets hemsida , sökte upp det jag skulle ha, sen finns det kolla lagersaldo, klicka där jag skrev ort där och då kommer det upp förslag, välj ditt apotek.sen klickar du på en ruta välj apotek...då står det hur många dom har inne på den sidan som kommer upp.

Fast det beror ju på vilket apotek det är, om det finns med i listan. Det är ju det som är grejen sen apoteken blev privata - finns ingen gemensam databas för vad som finns hemma.

jag gick in på apotekets hemsida , sökte upp det jag skulle ha, sen finns det kolla lagersaldo, klicka där jag skrev ort där och då kommer det upp förslag, välj ditt apotek.sen klickar du på en ruta välj apotek...då står det hur många dom har inne på den sidan som kommer upp.

Tack för utförlig instruktion :D

Mitt apotek fanns inte med och det fanns inte i lager hos det vid jobbet. Då vet jag att jag får ha lite framförhållning :)

För att vanligtvis behöver man inte ge selen på sommarbete. Under betestiden kompenserar betets höga E-vitamininnehåll bristen av selen. Man behöver ju inte liksom ge bara för att. Selenbrist på häst på ett bete är minimal.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 940
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 111
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej! Min ponny har nu stått i sjukhage i två månader och gått 20 minuters - promenader. Orsaken är inflammation i hovled och kotled...
Svar
9
· Visningar
1 110
Senast: Sirap
·
Juridik & Ekonomi Mitt trubbel med samma HR-person började typ en vecka innan min mans sammandrabbning med personen började. Jag är på jobbet och min...
Svar
8
· Visningar
658
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama