Selenhalt i soja?

marti130

Trådstartare
Överallt där jag läser om soja står det att det är en bra källa för selen men ingenstans kan jag hitta HUR mycket selen det innehåller!

I Plancks tabeller finns bara de vanliga Mj, smbrp, Ca, p och Mg med och ändå skriver hon på sidan 178 i "Hästens näringsbehov och utfodring" att det innehåller selen.

Pratade med Lantmännen som tillverkar soja, men de kunde inte hitta några värden de heller då de inte har med det i analysen för gris som sojan egentligen tillverkas för.

Gjorde ett försök med Hippocampus för att se om de hade några värden på selen i sitt foderprogram. Matade in 0,1 kg soja och får tilldelat 0,1 mg selen. Trodde givetvis att mitt problem var löst! Men jag som är lite tvivlande till min natur måste givetvis kolla...Matar in 1 kg soja i programmet och får svaret tilldelat 0,2 mg... Provar med 0,5 kg då blir tilldelat också 0,1 mg, på 2 kg soja blir tilldelat 0,4 mg.

Finns det NÅGON där ute som vet hur mycket selen soja innehåller!!!
Jag vill verkligen veta.
//marti

Sv: Selenhalt i soja?

Kollade mitt foderprogram, och det visade också 0,1 mg på selenet... Men var jag fått det ifrån vet jag inte(gissar att det är från buke).

Ett tips är att maila till Anna Jansson på SLU:idea:

Sojamjöl enligt "Fodertabeller för idisslare" 0,17 mg/ kg, men det varierar mycket...

Aha, då förstår jag varför jag får de "lustiga" värdena på Hippocampus, det är avrundningsfel!!! Men för idisslare sa du, då borde ju värdet för häst vara lite lägre då kossor kan tillgodogöra sig mer genom alla sina magar...
//marti

Sojaplantans innehåll av selen beror på jorden där sojan har växt. Finns det selen där så är sojaplantan bra på att ta upp selenet. Finns det inget selen så får inte sojan ngt heller. Bara i USA har man sett att en planta från en del av landet kan ha 100 ggr så mkt selen som en soja planta från annan del.

Så de riktvärden i tabeller byggda på medeltal av x antal undersökta prover skulle jag inte ta så allvarligt på. HH

Menar du då att man, på ren svenska, ska skita i att räkna med det ev. selen som finns i sojan när man räknar foderstat... Om nu riktvärdet i tabellen är 0,17 mg/kg blir ju innehållet 0,017 per hg. En vanlig giva soja brukar ligga runt 3-5 hg viket inte ens blir 0,1 mg selen så varför i hela fridens namn skrivs det då i alla foderböcker att soja är en bra källa för selen???
//marti

Liknande trådar

Hundhälsa Är det någon som vet hur man räknar ut kaloriintaget baserat på färskfoder? Vår veterinär vill att vi räknar ut Ascots kaloriintag...
Svar
11
· Visningar
1 255
Senast: Lisalei
·
Hundhälsa Min 14 veckors valp är en kräsen individ. Det är min teori iallafall. När hon kom hem fick hon bozita robur för valpar. Kräktes av...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 207
Senast: isafore
·
Däggdjur Jag ska bli med kanin :) Och jag längtar så efter honom! Under tiden jag väntar så har jag ju nördat in totalt på kaninfoder. Vet att...
2
Svar
26
· Visningar
4 249
Senast: _Maria_
·
Foder & Strö Jag är urkass på att räkna ut fodergivor utan bra foderprogram och sen gratisprogrammet på Hippocampus försvann så strular bara Freefarm...
Svar
0
· Visningar
1 070
Senast: Estivuz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama