M
Muupannkakan
Jag behöver få upp selen halten i min fodertat, finns det nå bra fodermedel som innehåller mycket selen?
Johanna
Johanna
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Muupannkakan skrev:Jag får givetvis upp selenhalten om jag använder exempelvis mineraler men då får jag överskott på lite annat, typ kalcium och fosfor eftersom jag tillgodosett det behovet redan, men jag ska nog höra med min veterinär om han kan skriva ut Tokosel det verkar bäst..
Vilken typ av hovproblem? Har en foderhäst i stallet med mkt dåliga hovar. Dom är stenhårda så hovis har problem att få i sömmen, samtidigt som dom är sköra och ofta går sönder. Ägaren till hästen är mkt noga med att han ska ha tocosel trots att han äter pellets från sv foder. Kan detta ha ett samband? Enligt min egen åsikt är inte tocosel nödvändigt, men jag känner att jag bör följa ägarens instr.peter_lundin skrev:Med de låga naturliga selennivåer vi har i sverige är risken för förgiftning liten.
Max toleransnivå är 6 mg/100 kg rek dos 0,2 mg så säkerhetsmarginalen är stor.
Vid kronisk förgiftning ser man hud o hovproblem samt anemi, inga njurproblem.
Vid akut förgiftning (några mg per kilo kroppsvikt) får man svaghet kolik cns-symtom andningsproblem o shock, ofta dödligt.
PL
peter_lundin skrev:Med de låga naturliga selennivåer vi har i sverige är risken för förgiftning liten.
Max toleransnivå är 6 mg/100 kg rek dos 0,2 mg så säkerhetsmarginalen är stor.
Vid kronisk förgiftning ser man hud o hovproblem samt anemi, inga njurproblem.
Vid akut förgiftning (några mg per kilo kroppsvikt) får man svaghet kolik cns-symtom andningsproblem o shock, ofta dödligt.
PL