M

Muupannkakan

Jag behöver få upp selen halten i min fodertat, finns det nå bra fodermedel som innehåller mycket selen?

Johanna
 
Sv: Selen?

Om hästen bara äter hö o inte får ngt annat är det tänkbart du får ett underskott på selen då de flesta jordar i Sverige är selenfattiga. En häst behöver ca 0,2 milligram selen per 100 kg. Alltså mkt små mängder. Det är inte så att fodret skall innehålla en viss procent selen. En saltsten med selen ger ett tillräckligt tillskott men om hästen tillhör de som äter stora mängder salt kan dosen bli för stor. Då är det bättre att ge saltsten utan selen och en dos vanliga mineraler som alltid innehåller selen liksom det mesta fabriksfoder.
 
Sv: Selen?

Kraft Pluss Grön innehåller 1,2mg selen. Jag fick tipset från Krafft att ge 0,7kg Pluss Grön för att komma upp i rätt mängd selen.
 
Sv: Selen?

Ja det är klart Kraftföretaget tycker man ska ge 0,7 kg för att erhålla 1 mg...
 
Sv: Selen?

Jag får givetvis upp selenhalten om jag använder exempelvis mineraler men då får jag överskott på lite annat, typ kalcium och fosfor eftersom jag tillgodosett det behovet redan, men jag ska nog höra med min veterinär om han kan skriva ut Tokosel det verkar bäst..
 
Sv: Selen?

Muupannkakan skrev:
Jag får givetvis upp selenhalten om jag använder exempelvis mineraler men då får jag överskott på lite annat, typ kalcium och fosfor eftersom jag tillgodosett det behovet redan, men jag ska nog höra med min veterinär om han kan skriva ut Tokosel det verkar bäst..

Tänk bara på att vara försiktig med doseringen av selen...
Hög dos under en tid ger njurskador och överdosering kan hästen dö av.
 
Sv: Selen?

Med de låga naturliga selennivåer vi har i sverige är risken för förgiftning liten.
Max toleransnivå är 6 mg/100 kg rek dos 0,2 mg så säkerhetsmarginalen är stor.
Vid kronisk förgiftning ser man hud o hovproblem samt anemi, inga njurproblem.
Vid akut förgiftning (några mg per kilo kroppsvikt) får man svaghet kolik cns-symtom andningsproblem o shock, ofta dödligt.
PL
 
Sv: Selen?

peter_lundin skrev:
Med de låga naturliga selennivåer vi har i sverige är risken för förgiftning liten.
Max toleransnivå är 6 mg/100 kg rek dos 0,2 mg så säkerhetsmarginalen är stor.
Vid kronisk förgiftning ser man hud o hovproblem samt anemi, inga njurproblem.
Vid akut förgiftning (några mg per kilo kroppsvikt) får man svaghet kolik cns-symtom andningsproblem o shock, ofta dödligt.
PL
Vilken typ av hovproblem? Har en foderhäst i stallet med mkt dåliga hovar. Dom är stenhårda så hovis har problem att få i sömmen, samtidigt som dom är sköra och ofta går sönder. Ägaren till hästen är mkt noga med att han ska ha tocosel trots att han äter pellets från sv foder. Kan detta ha ett samband? Enligt min egen åsikt är inte tocosel nödvändigt, men jag känner att jag bör följa ägarens instr. :confused:
 
Sv: Selen?

Nej jag tror inte att detta har samband. Om nu hästen skulle få dubbla behovet så är det en droppe i havet i jämförelse med den dos som behövs för att ge problem.
PL
 
Sv: Selen?

peter_lundin skrev:
Med de låga naturliga selennivåer vi har i sverige är risken för förgiftning liten.
Max toleransnivå är 6 mg/100 kg rek dos 0,2 mg så säkerhetsmarginalen är stor.
Vid kronisk förgiftning ser man hud o hovproblem samt anemi, inga njurproblem.
Vid akut förgiftning (några mg per kilo kroppsvikt) får man svaghet kolik cns-symtom andningsproblem o shock, ofta dödligt.
PL

Både apoteket och veterinärerna + SLU säger att om man ligger på en för hög dos under en tid ger det njurskador.
 
Sv: Selen?

Ingenting jag sett någonstans kanske ngt nytt eller så har du blandat ihop selen med ngt annat som du tydligen gjorde i den andra länken.
PL
 
Sv: Selen?

Jag hittade faktiskt en grej om njurskador men då på nivån över 50 mg per 100 kg under några dagar till någon vecka menpå den nivån får man allvarliga skador på ett antal av kroppens organ.
PL
 
Sv: Selen?

Kronisk överdosering av selen under lång tid ger hovar som spricker parallellt med kronranden, hästen tappar man o svanshår och magrar. I Kanada och USA har man noterat en del kroniska överdoseringstillstånd pga av att hästar fått flera selenberikade fodermedel och därför sätter amerikanarna på en varningstext om fodret har selentillsats så man inte ska ge för mkt. Jag tycker du ska räkna på totaldosen selen från fodret och tokoselet och kommer du då upp i flera ggr dygnsbehover kan det vara anledning att låta bli tokoselet.
 
Sv: Selen?

Visst det finns inte anledning att ge flera gånger dygnsbehovet men det är inte på den nivån man riskerar att få förändringarna du talar om utan på 6 mg per 100 kg nivån eller 5 ppm nivån, ung samma storleksordning.
I USA finns många områden med höga eller väldigt höga selennivåer i marken o då kan ett iofs ofarlgt tillskott vara det som får hästen över gränsen.
PL
 

Liknande trådar

Foder & Strö Ger våra hästar mineral kraft för högpresterande hästar. Brukar ge orginal. Men fanns inte inne i foderbutiken sist.. Två av hästarna...
Svar
3
· Visningar
370
Senast: skiesabove
·
Övr. Hund Vart hittar man bra regnoveraller till hund med öppning på ryggen? Skall vara bra skydd under buken. Med hål för sele. Ej fodrat...
Svar
4
· Visningar
358
Senast: Motacilla
·
Övr. Hund Jag ska köpa en ny sele till min aprikosröda dvärgpudel som när solen lyser ser gyllene ut i pälsen. Jag har nästan bestämt mig för...
Svar
11
· Visningar
999
Senast: Sel
·
Övr. Katt Jag har två innekatter som jag vill kunna börja ha ute, till en början i kontrollerad form, och vill därför vänja dem vid sele. Den ena...
Svar
12
· Visningar
946

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Fästa huva
  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp