P

pixiegnomen

Har läst lite på trådarna här och många ger E vitamnin produkter med selen i. Enligt en foderrådgivare som höll föredrag på vår klubb förra veckan så är svenskt grovfoder mkt selenrikt och man ska inte ger mer än det hästarna får i sig via höet/ensilaget. Enligt henne kunde det vara rent skadligt med selenöverskott.
Är Evitaminpreparaten uträknade efter svenak förhållanden eller överdrev hon? :confused:
 
Det är väl snarare tvärtom, att markerna är selenfattiga! Däremot innehåller ju många färdigfoder rätt mycket selen.
 
men är det inte lite olika beroende på vart man bor??

selen i överskott kan ge allvarliga muskelstörningar, såsom läderhud.
 
Det kanske är här i Mälardalen det är selenfattigt då?
 
Jag har av veterinär fått höra att vi i Sverige ofta har selenbrist.

Vad jag däremot reagerar på är att många i min omgivning ger ENBART e-vitamin och tror att hästen ska muskla sig bättre på enbart detta. Som jag förstått det behövs ett samspel, kroppen kan inte ta upp och tillgodogöra sig e-vitaminerna rätt om den får i sig för lite selen.
 
det jag har fått lära mig är att svergie har selen fattiga marker, däremot så inhåller många färdigfoder selen för att kompensera detta, för mycket selen är inte bra men å andra sidan är det viktigt att dom inte får för lite selen heller :bump:
 
Kom på att jag ljög lite. Hon sa att Krafft produkter (som hon då företrädde) har höga halter av selen för att väga upp det svenska underskottet, således får hästarna för mkt selen om man ger av tex tokosel till hästar på kraffts produkter. Deras egna E vitaminpreparat var det ytterst lite selen i. Så om man inte ger deras mat ska man inte heller använda deras vitamin, då kan det bli selenfattigt....
 
Sverige har selenfattiga jordar, vilket i sin tur ger selenfattigt grovfoder.

i england eller på irland, har de istället mycket selen. färdigblandat kraftfoder från de länderna innehåller sällan selen, då de får det genom sitt grovfoder.

svenska färdigblandade kraftfoder brukar OFTAST innehålla selen, för att kompensera våra fattiga jordar.

kram
Annelie
 
Hästar musklar sig inte bättre för att de får selen/E däremot blir hästar i muskeluppbyggande träning känsligare för låga nivåer. Selen o E-vi är synergister dvs de samverkar, till en del kan man kompensera låga selennivåer med E-vit men inte fullt ut.
PL
 
Det finns vad jag vet inga jordar i sverige där man kan räkna med selenöverskott utan det går bra att ge tillskott, ger man däremot en massa olika tillskott som vardera innehåller full giva selen kan man hamna för högt, något att tänka på för alla tillskottstokar som har hyllan full av burkar utan att tänka på att innehållet adderas.
PL
 
men krafft har väl inte e-vitamin med selen i :confused: Dom har väl bara e-vitamin, sedan har ju lantmännen själva en e-vitamin med selen.
 
min stallkompis hade hört om selenfattiga jordar, och det bekräftades av våran veterinär att just här mälardalen är det selenfattigt.Därför så ger hon elentillskott.Men jag ger ignet, därför att jag itne har koll på selenets funktion. Snor lite tråd här nu, vad kan selenbrist leda till?Och märks det tydligt, dvs riskerar man att missa ngt väsentligt här?
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 443
Senast: Irival
·
Foder & Strö Vad ger ni för rena selentillskott, selen med e-vitamin respektive rena e-vitamintillskott? Behövs det senare ens? Är ni nöjda? Min...
2
Svar
39
· Visningar
8 640
Foder & Strö Fodermarknaden formligen översvämmas av dyra, dåliga foderprodukter som marknadsförs med felaktig och falsk information. Den senaste...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
18 624
Senast: spaderÄss
·
Övr. Katt Mina katter äter nu Royal Canin Indoor longhair 35 och verkar må förhållandevis bra på det fodret. Min ena katt har under våren...
Svar
8
· Visningar
1 532
Senast: fluffig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp