selen brist!

I

_Ida_

går det att tillsätta bara selen? för om jag tar mineraler med selen i blir det för mkt. av det andra...
och i såfall hur får jag tag på det? tror inte att vår foderbutik säljer det....

Sv: selen brist!

Finns tocosel på apoteket. Vet inte om det blivit receptfritt ännu, om inte så skriver veterinären ut åt dig.

Jo, Tokosel Vet är receptfritt men det blir lite billigare om man har recept. Å andra sidan blir det nog dyrare om man kontaktar veterinär för att enbart få ett recept utskrivet.
Jag köpte 800 g Tokosel för ca 250 :- häromdagen, utan recept. Ge 1 dosmått/400 kg häst/vecka.

Mvh
Madeleine

Har oxo selenbrist. Annars så är mitt hö bra. Vad händer om man inte tillför selen. I mitt fall så har jag ett dräktigt sto. Påverkas fostret av bristen. Jag har oxo som trådskaparen. Tar jag mineralfoder så får jag alldeles för mycket av det andra.

speciellt viktigt att ge dräktiga ston selen, fölen kan bli muskelsvaga annars.....men kör man helfoder så brukar selenhalten täcka upp, du får kolla, för mycket kan ge förgiftning istället, jag vet ett föl som föddes med läderhud troligtvis pga för mycket selen....

martha skrev:
speciellt viktigt att ge dräktiga ston selen, fölen kan bli muskelsvaga annars.....men kör man helfoder så brukar selenhalten täcka upp, du får kolla, för mycket kan ge förgiftning istället, jag vet ett föl som föddes med läderhud troligtvis pga för mycket selen....
Har så pass bra avel/unghästhövärden så jag ej behöver helfoder. Hon får bara en näve idag. Och i helfodren så är det inte så mycket selen i. Det där med läderhud låt läskigt !

Har nu gjort egna framsteg (tror jag) har kommit fram till att kraffts mineraler den gröna passar in till mitt hö. För där är det minst värden av kalcium, fosfor, magnesium oxo. Men vilken är bäst, det pelleterade eller grusen ?

lånar knapp

Jag var på Apoteket häromdan och försökte köpa Tokosel, men icke sa nicke. Det var receptbelagt numera. Vad finns det för andra alternativ?

Nja, de gröna mineralerna innehåller mindre Ca än de blå resp röda mineralerna, men mera P än dessa. Jag tycker att de pelleterade mineralerna är bäst. Min förra häst t ex åt inte gruset, men pelletsen mumsar han glatt i sig. Nuvarande kusen äter pelletsen som om de vore godis.

Något som är viktigt att komma ihåg med selen är att det farligt att överdosera. Kanske därför Tokosel är receptbelagt.

Selen är väldigt svårt att dosera rätt, vid Selenförgiftning kan hästarna få allvarliga skador, tex kan hovarna lossna.
Jag tycker att du borde kontakta en foder-rådgivare som kan hjälpa dig.

Nu kan jag inte symptomen på selenförgiftning, men att hovarna skulle lossna låter osannolikt. Har du någon referens till det påståendet och vad händer i hästens kropp som orsakar det? Jag kanske har fel, men behöver bli överbevisad.

Man skall inte överdriva! Jag skulle säga att selaen är svårt att överdosera här i sverige där man aldrig har höga halter i det inhemska fodret.
PL

Jag tänker inte leta reda på någon referens men hovkapselavlossning ÄR en följd av selenförgiftning. Sök på selenium o toxicity.
PL

Jag har kontaktat en foderrådgivare, och eftersom det är för lite selen i silaget och rätt försumbart i det kraft- och mineralfoder hon får behövs det mer. Det är ju inte så att jag tänkte höfta och slänga till henne en näve om dan eller så... Jag vet dagsbehovet, och jag vet hur mycket hon får i sig via fodret, och det stämmer inte överens.

Maran skrev:
Något som är viktigt att komma ihåg med selen är att det farligt att överdosera. Kanske därför Tokosel är receptbelagt.

Tokosel är nu receptfritt på apoteket. Jag ger det till växande häst, dräktigt sto och hårt tränad häst. Det ges en gång i veckan bara. Någon större fara att ge skall det väl inte vara. Tokosel är selen och e-vitamin. E-vitamin behövs för att kunna ta upp selen.

Ges för växande eller hårt arbetande muskler.

Hälsning Maja

Finns även flytande E-vitmin med selen att köpa på tex granngården av märket Basic.

pemi

En selenfråga till... Satt för skoj skull och räknade foderstat på Hippocampus (räknar i annat progran annars). Men programmet verkar alltid varna för låg selenhalt??? Eftersom inte selen finns att lägga in på eget krafft eller grovfoder så verkar ju programmet utgå ifrån att man bor där det är selenfattig mark? Hmm, selen finns ju inte ens med på analysrapporten.

Hur ska man då veta om man GER för lite selen eller ej? Jordanalys?

pemi

Liknande trådar

Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
384
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 622
Senast: Shaggy
·
Övr. Katt Jag har två innekatter som jag vill kunna börja ha ute, till en början i kontrollerad form, och vill därför vänja dem vid sele. Den ena...
Svar
12
· Visningar
960
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
997

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar