Selektionssto. Inget krav på hingst?

axel

Trådstartare
Jag har tittat på Blup o blivit förundrad över att selektionsston som fått 10-10 i hopp har betäckts med fina dressyrhingstar. Det verkar sen varken blivit hackat eller malet o stoet har betäckt flera gånger med samma eller liknande hingst.

MÅSTE man då inte betäcka med en som ska förvärva bättre gener inom grenen?
Får man rabatterat oavsett hur man gör?
 
Vad jag märkt så lägger inte så många hingsthållare några som helst synpunkter på stammen eller lämpligheten på stoet. Så den här stoägaren har säkert kunnat utnyttja diverse rabatter för sitt sto oavsett val av hingst.
 
Jag förstår din tanke och håller väl egentligen med. Men samtidigt så vet jag ett sto som tog hoppdiplom som 3-åring och betäcktes därför med den rabatten som det medförde. Hon betäcktes med en gångartshingst och resultatet blev ett riktigt fint gångartssto som tog hem Kungakannan ett par år senare och tävlas framgångsrikt i dressyr. Hennes mor som fick hoppdiplom var dressyrstammad, men hade Briar som pappa och väl känt så kan ju en del Briar-avkommor hoppa rätt bra :)
 
Sådär vansinnigt mkt rabatter finns det inte att ta del av för selektionsstona så att det skulle vara nån jättefördel.

Att begränsa vilka hingstar man får ta sina selektionsston till vore ju snarare att begränsa dem, och vem vill avla på stona då om de inte får välja den hingst de själva tror kommer att matcha henne bäst?
Då får man istället motsatt effekt och selektionsstona kommer inte i avel alls.

Men jag håller med dig om att man borde se till vad som "kommit ut" och inte använda samma hingst igen om avkomman inte ser jättehejig ut.
 

Liknande trådar

Avel Funderar på att betäcka mitt sto igen:) Skulle egentligen velat sälja henne till avel men har inte hittat någon jag vill sälja till än...
Svar
5
· Visningar
1 620
Senast: Jealle
·
Avel För en månad sedan förlorade jag ju mitt föl - ett föl som jag tillbringat år med att planera i form av att få mitt sto bedömt (polsk...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
10 428
Senast: axel
·
Avel Jag är rätt säker på att jag kommer få en del negativa komentarer nu och det är jag beredd på, kritisera mig gärna men snälla förklara...
2
Svar
26
· Visningar
4 194
Senast: yennork
·
Avel Finns det någon gemensam sida där man kan söka hingstar som står på semin eller är det grovt detektivarbete som gäller med att gå in på...
2
Svar
35
· Visningar
5 500
Senast: jennyjenny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp