Sele till unghäst

K

Krumelux

Hej!
Jag har en nordis som blir två i april som jag håller på och kör in. Har kommit så långt som att vi kör med timmerkälke. Har en gammal lite mindre loksele som jag har använt hittils. Den gick tyvärr sönder häromdagen så jag behöver alltså en ny.
Men jag vet inte riktigt hur jag ska göra. Han växer ju och kommer bli grövre så om jag köper en ny sele nu så antar jag att han kommer växa ur den. Eller går det hitta bra lokselar som är såpass ställbara att han kan ha den även när han växt till sej?
Hur gör ni med selar till era unghästar?

Sv: Sele till unghäst

Köp en begagnad? Du kan alltid sälja den igen för ungefär samma pris :D

Om du känner någon som har en liggande - se om du kan låna den ;)

Vilket som... se till att lädret är i bra skick. Den får inte gå sönder :(

Det e ju lite det som e grejjen. Köper jag en gammal sele för, säg 2000 så finns det ju inget som garanterar att lädret håller, går den då sönder har jag ju slängt ut 2000 spänn på ingenting.:crazy:

Sant, iofs. Det är egentligen aldrig garanterad att en sele håller. Men om lädret är hårda, sprickiga eller skadade så köper man inte ;)
Visserligen är det besvärligt att skicka tillbaks med post eller bussgods men om den är tillräckligt nära att man kan se på den....

...som det står på flera trådar... Har du inte en körklubb i närheten? Du säkert får konkret hjälp/råd från dem.

Varför inte köpa en bröstsele som är nylonförstärkt? Klarar av större påfrestningar och är väldigt ställbar och kan förmodligen följa din häst i växten. / Gunilla

Tanken är att vi ska lära oss köra i skogen mm. Så det är en loksele jag måste ha. :)

Nej en bröstsele är inget vidare till den typen av körning. På vilket sätt gick selen sönder? Går det inte att laga den så länge? Om den passar nu

Tror det blir svårt att köpa en sele som växer med från 1,5 år till vuxen och färdig musklad. Men jag tycker det ser ut som det är många begangnade selar ute på marknaden som verkar vara i ok skick.

Det var remmen till däckeln som gick sönder, det finns ju fortfarande ett hål att använda men det blir lite kort. :(
Ska få låna en travsulky till våren, så jag får väl kanske använda den och min gamla travsele så länge.

En ställbar loksele hade kanske varit det bästa. Armeselar är kanonbra går att ställa om väldigt mycket på alla håll och kanter. Fast de kanske ändå blir för stort och de är fasligt tunga..

Du kan inte laga remmen som gick sönder då? Kostar nog inte så mkt hos sadelmakaren om selen i övrigt är hel.

Lär ju inte vara allt för svårt att laga om det bara var en rem som gick sönder. Konsultera en duktig sadelmakare, om den inte går att laga kanske h*n kan tipsa om var du kan få tag i någon bra sele.

Lämna in däckeln hos närmsta sadelmakare, dom byter ut den trasiga remmen, enkelt! Om selen överlag är i sämre skicka kan sadelmakaren titta på den och göra en bedömning om huruvida det är lönt att göra i ordning den. Det kan ju finnas fler remmar som behövs bytas än den som gick sönder?

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 524
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Hej! Har fått så bra tips och svar här på bukefalos på alla mina tidigare funderingar och frågor.. så kör en fråga till. 😝 Jag är ju...
2
Svar
20
· Visningar
1 515
Senast: Oknytt
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 006
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 649

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • När brukar uppfödare höra av sig?
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar