Sele till släde

H2SO4

Trådstartare
Köpte en bjällerkrans idag och blev samtidigt sjukt sugen på att införskaffa en släde till vintern:D!
Men jag har bara en travsele, så isåfall lär jag ju ha någonting rejälare. Kan man dra släde med bröstsele eller bör man ha en loksele?
Någonting särskilt man ska tänka på när man ska köpa släde? Att tänka på vid inpassning av bröstsele?

Jag vill ha vinter nu:bump:!:angel:

Sv: Sele till släde

konstigt att tänka på vinter nu, men jag skulle inte klaga över en dag under 25 grader nu....

Du bör ha loksele för slädar brukar ha väldigt låg svängelhöjd och draglinjen blir konstig med brösta. Jag har dragit med idealselen (maratonsele) och de funkade ok, men det var tungt. (Nordsvensk)

Det fanns många varianter på sele men jag känner bara till lokselar till släde finselar (lättare snyggare ) användes nog oftast.en travsele är nog inte så bra,baksele bör användas, även slädar med fasta u skaklar saknar oftast bromsfunktion..Att tänka på vid köp är skaklarna, dom är smäckra och ofta spräkta och tvivelaktigt lagade .De enda slädar som jag sett med svängel är öviksrisslan men jag har aldrig sett dom användas med linor .Det finns väldigt mycket slädar på gårdarna så du skall inte betaja mer än 2-3 tusen för en i bra skick,det är också svårt at hitta skaklar om dom fattas eller är skadade så dåliga skaklar sänker värdet väldigt mycket.Slädar med fimmelstänger (lösa skaklar som satt fast i en öggla eller krok på utsidan meden)satta i en släde med två slädar under som en 4hjulsvagn den främre släden rörde sig då som en svängel.En slädtur på ogrusade vägar är en njutning .

Att dra en släde brukar vara väldigt lätt iallafall om det är snö så av det skälet behöver man inte ha en loksele och det brukar vara skälet också till att man inte använder linor förr.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Då är det alltså dags att försöka lära sig skriva ett nytt år. Det brukar ta ett tag för mig innan det sitter i huvudet, och jag kommer...
Svar
0
· Visningar
884
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 676
Senast: Calmiche
·
Körning Jag har investerat i ett kallblod, som mest är tänkt för körning. Det kommer att handla om att dra rockard, dra hem små lass ved, harva...
Svar
6
· Visningar
2 650
Senast: Efwa
·
Trädgård & Växter Nu åker gräsklipparjäveln ut, jag blir galen på den. Har tidigare haft billiga gräsklippare, tänk 2 - 2500 kr nya. Fungerat över...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 149

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Bildtråd
  • Tips ang "spjälka" ben
  • Uppdateringstråd #2