Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Från att jag leder ut ur stallet till att jag sitter i vagnen på väg från stallplanen tar det nån minut endast. Fästa skaklar, 2 spännen för draglinor och 2 spännen för baksele.Jag har nyss köpt shettis och hade liknande problem med sele. Jag bytte till storlek ponny och har fått lösa det med massvis med nya hål. Framförallt svanskappan var för lång i nya selen men å andra sidan enklast att åtgärda. Om jag inte redan gjort hål i selen så hade jag hellre investerat i en loksele. Jag tycker de passar bättre på shettisar och en komplett bröstsele tar väldigt lång tid att spänna för, min har inte ens snabbspännen för skaklarna.
Som jag sa så har inte min sele snabbknäppning för skaklarna så först ska skakelöglorna spännas och så bukgjorden, sedan draglinorna och till slut bakselen. De ponnier jag körde som ung hade den enkla typen av bröstsele där man alltså bara spände fast skaklarna i en ring men jag håller med dig om att hästarna ska ha bra utrustning så därför köpte jag en komplett men det är ju betydligt meckigare.Från att jag leder ut ur stallet till att jag sitter i vagnen på väg från stallplanen tar det nån minut endast. Fästa skaklar, 2 spännen för draglinor och 2 spännen för baksele.
Vad är det som du tycker tar tid ?
Vill tillägga att jag aldrig i livet skulle köra i sådan sele som nämns in ts
Jag selar inomhus. Dvs spänner fast själva selen mm sen går vi ut parkerar framför vagnen. Sätter fast skaklarna även jag har öglor. Sen draglinorna och bakdelen.Som jag sa så har inte min sele snabbknäppning för skaklarna så först ska skakelöglorna spännas och så bukgjorden, sedan draglinorna och till slut bakselen. De ponnier jag körde som ung hade den enkla typen av bröstsele där man alltså bara spände fast skaklarna i en ring men jag håller med dig om att hästarna ska ha bra utrustning så därför köpte jag en komplett men det är ju betydligt meckigare.