Sele till shetland

Sv: Sele till shetland

Jag kör Xandra med kälke och rekade vinterskacklar = inget behov av baksele än så länge :) eller tyckte du att det sköt på i nedförsbacken när du körde?? Kälken går upp på skacklarna och trycker ner dom i backen = broms, när det går utför!

Men jag tycker inte jag fick någon riktig förklaring på det där med skitsele, lokselen kan vi lämna därhän så länge.
Det är väl inte selen som är skit när man kör utan draglinor och svängel, det är ju kusken det är fel på, eller hur?
Och jag har inte sett någon benämna alla märkesselar som rekommenderas här, som skitselar, bara för att någon plockat bort draglinorna?

Håller med om att det finns selar med däckel som inte är bra (som min lilla loksele :o ) och med bara en gjord, då är det skräp, men inte för att det inte ingår alla tänkbara beståndsdelar vid köpet, dom kan man ju lätt köpa separat!

Äh, nu blir det lite tjafsigt, vi lägger ner det här!
Jag menar bara att det är hur man selar ut som har betydelse, hur grejerna sitter på hästen, inte var de är köpta eller vad de kostat, så länge det är kvalité och alla delar finns på plats!

Förresten, om jag vill ha en baksele i läder, passande litet russ, var får jag tag i en till skapligt pris (Tärnsjö känner jag ju till, men det var det där med priset...)

Lotta

Hej!
Blev lite full i skratt över din fråga här: "Och jag har inte sett någon benämna alla märkesselar som rekommenderas här, som skitselar, bara för att någon plockat bort draglinorna? "

Man kan inte ens om man vill använda en bröstsele utan draglinor, det är det som är så fiffigt, man tvingas göra rätt! Med skitselen tvingas man vara en mycket duktig kusk, uppfinnare och svetsare för att få den att funka med allt extra som måste göras :) Bättre köpa bra direkt. Det är bara okunniga som köper skitselar, så antagligen lyckas dem inte själv fundera ut vad som fattas för att hästen ska trivas i sin situation.

Baksele är absolut billigast att beställa på Granngården 360:- tror jag. 320 på Lillhästen i stav men då tillkommer fet fraktavgift har jag för mig. Det är samma märke. De är stora i strl och räcker oftast fram till dragringen på en loksele.
Annars begagnat, finns rätt mycket till shettisar.

Och dom är i läder, då? Jag gillar inte syntet, tycker det ser billigt ut, även om det är nog så praktiskt, är lite snobbig på det viset :o

Lotta

Ja vi kan ju inte bli osams nu när vi nyss har blivit bekanta :smirk:
Hehe jag var lite feg eftersom det var okänd ponny o jag inte hade kört på ett tag :D
Väntade mig både att pålle skulle falla ihop till kälken går sönder :rofl:
Haha jag brukar förbereda mig på det värsta, lite för, vad kallas det, pessimistisk? :D

Ja HMC baksele tror jag är prisvärd!
Om du inte vill snickra ihop billig baksele av travbrösta...

Men jag tvivlar att HMC baksele skulle passa min fjording även om snigelfarmor hävdar att den är stor i storlekarna.
Eftersom min pålle är liite tjock går hon iof under strl ardenner nu :o och då blir ju full för litet iaf :rofl:

Men till litet russ sitter den ju fint!
Nån som vet om Granngården i Uppsala har?
Man måste väl beställa och dom kanske inte vill ta hem bara för att jag ska kika o mäta lite!

Jo...
Det är väl inte selen som är skit när man kör utan draglinor och svängel, det är ju kusken det är fel på, eller hur?
Och jag har inte sett någon benämna alla märkesselar som rekommenderas här, som skitselar, bara för att någon plockat bort draglinorna?

Det har du rätt i, det är kusken som ska se till att ekipaget har rätt utrustning. Men det är lättare att säga att en sele är farlig/oanvändbar än att påpeka att kusken är oduglig, även om så är fallet :smirk:
Jo en komplett bröstsele kan inte användas utan draglinor! ;)
Då måste man byta ut däckeln, och det brukar man inte så ofta göra.

Jag menar bara att det är hur man selar ut som har betydelse, hur grejerna sitter på hästen, inte var de är köpta eller vad de kostat, så länge det är kvalité och alla delar finns på plats!

Ja det har du rätt i och man ska kanske dra åt sig öronen även åt de billigaste selar som säljs med "alla tänkbara beståndsdelar" då lädret kan vara så dåligt att det är en risk för körningen!
Men en billig skitsele är ju iaf ännu värre då folk tror att den kan användas som den är :eek: med både bristande detaljer och dåligt läder :crazy:

/Lisa

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
401
Senast: Lavinia
·
Gnägg Vad betyder Hästlivet för dig Har du eget stall eller inhyrd Hur ser rutinerna ut Är ridning/körning eller annat något du gör eller är...
Svar
0
· Visningar
356
Utrustning Efter att ha dreglat över och funderat i flera veckor beställde jag just en Zilco sele med empathybrösta. Ett underlägg för bröstan...
Svar
0
· Visningar
353
Senast: Cattis_E
·
Fritid Vi ska köpa en ny högtalare till en förening jag är med i. Högtalaren ska användas på ponnyutställningar och liknande arrangemang, både...
Svar
7
· Visningar
411
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka