Sele till shetland

Sv: Sele till shetland

Jadu... tror dom betalade 6000-7000 för däckel och brösta så nåt däemellan kanske? Maila och fråga! Det är inge "vanliga" snabbkopplingar men bättre än giggfästena som finns på andra vagnar. Du tar remmen, runt skackeln på undersidansen igenom ett hål längre upp på remmen och spänner den sen under magen. Hängde du med? Kolla på tärnsjös hemsida på bilderna där så förstår du kanske lättare!

www.lillhastenistav.se
har jag för mig ahr shettis loksele. Vi köpte våran biligt från en sadelmakare från trakten, vet inte om han har någon hemsida men vi köpte en nya o fin loksele av honom för 1500 kr, kanske heter det han har "läderlappen" eller dyl

hanna_shetland skrev:
Har en Roslagsvagn, är ett hål i varje ände av svängeln - är det där man fäster det då och var köper man snabbkopplingen? Är väl bara en speciell krok, eller?
Från en annan tråd som jag svarat på (jag har en Roslagsvagn + Ideal sele):

Ang snabbkopplingen jag gjorde så var det Clas Ohlson som fick bli "offer". Priset vart knappt hundralappen st. Kombinerade en skothake och en rak schackel. Bytte dock ut den medföljande skruven i schakeln då den skruvade ur sig själv och jag satt helt plötsligt ute i skogen med min unghäst och en lösdraglina... Inte kul. Satte dit en skurv + en låsmutter på andra sidan och nu håller det som det ska. Frågade på CO ang hållfastheten på alla delarna innan jag köpte dem, en kedja är ju inte starkare än den svagaste länken. Remmarna till sprinten på skothaken gjorde jag av de extra läderbitarna som selen var paketerad i när den kom, man behöver ju kunna lossa den snabbt om olyckan é framme, och för att för att det skulle "matcha" så klippte jag två remsor från dessa bitar. Draglädret (ändarna) blir lite långa fram vid bröstan och jag fick göra nya hål i lädret eftersom snabbkopplingarna förlängde lädrena ca 1 dm på varja sida samt att de ju eg ska gå runt svängeln.

x1pCMrIXC871Y7pBGN6C3s738CnwAIBu-WKQ0Rb6-arjmHNKjy7BcRVZyk4234Kx-d33mcXUhHda-k14rbL7gadQHW-vCjtpSCBdSqxzskKYUh6Dr9fLf5ziTSKx7USkYBJzSTC0z2phEclf23-GGScAw

Hoppas att det hjälper dig lite. Annars säljer väl Equilex snabbkopplingar, har jag för mig, men då blir det nog ngt dyrare.

//M

:bow:

Tack snälla!!!

Ska genast införskaffas! Om jag inte har råd men en ny sele så ska jag åtminstone åka och shoppa på Clas Ohlson! :)

Förresten, har du några foton på din sele? Kan vara kul att se andra än de som finns i Börjes-katalogen.

hehe jag som velat skaffa ny vagn o häst till selen :D
Jo jag tror att jag sett att bett medföljer viss utrustning?
Är det därför det jämt står "bett medföljer ej" här i sverige??

/Lisa

Jag tycker den ser rolig ut :rofl:
Då det är så smala remmar, trav huvudlag (tänker på uppkäken) klen däckel o lågt skakelfäste :D

/Lisa

Haha, jag förstod nästan det. De flesta har svårt för den även när dom ser den live och ska hjälpa till att spänna för. Men jag är då proffs nu! Mamma och groomen har börjat förstå:D lagom tills jag bytt häst och sele...

Vi har köpt en bröstsele till våran shettis på Hööks. Har ej kopplat på Rockarden ännu. Är det någon som har erfarenhet av en sådan sele, nåt man bör tänka på mm?:idea:

420232.jpg

Detta ovan är en dålig sele; skitsele.
Bröstan kommer att såga mot bogarna på hästen när den drar i fasta skaklar. Vilket kan ge skavsår, om inte det så iaf obehag!
Du måste köpa till ganska mycket för denna sele är långt ifrån komplett trots att säljarna kan påstå det!
Dom vill sälja och säger därför ibland strunt så att köparen tror att selen är bra, men eg är den dålig.

Min personliga åsikt är att h**ks säljer dyrt trots billigt fabrikat.
B*rjes T*ngsryd har liknande sortiment men billigare!

6022.jpg

Detta är en bra sele!
Den säljs komplett o man behöver inte mycket annat till än vagn, förutom körkunskap och inkörd häst! :)

Equilex har riktigt billiga selar men kvaliten på lädret lämpar sig bäst för lättare körning samt runt ett par gånger i veckan.

Cliffords lilla körskola är intressant att läsa och DriveOuts "frågor & svar"!

Mvh Lisa

_L_ skrev:

Detta ovan är en dålig sele; skitsele.
Bröstan kommer att såga mot bogarna på hästen när den drar i fasta skaklar. Vilket kan ge skavsår, om inte det så iaf obehag!
Du måste köpa till ganska mycket för denna sele är långt ifrån komplett trots att säljarna kan påstå det!
Dom vill sälja och säger därför ibland strunt så att köparen tror att selen är bra, men eg är den dålig.

Min personliga åsikt är att h**ks säljer dyrt trots billigt fabrikat.
B*rjes T*ngsryd har liknande sortiment men billigare!

Mvh Lisa

Tack Lisa för svar!

Jag får utgå från den selen jag nu har (till en början) och köpa till bl.a baksele, såg att D***Outs hade för shetland, 400:-kronors. Kommer köra på plant underlag, ett par ggr i veckan. Själv har jag aldrig varit nöjd med produkter från B****s men alltid från H***s, därför köpte jag därigenom. Något tips om nån slags fästanordning där man fäster skaklarna i bröstselen för att den ej ska "såga"?:idea:

LillaSkutt:bump:

Jag måste fråga, Lisa, om denna sele är en skitsele för att den bränner hästen om man drar med skacklar istf linor och svängel? I så fall är väl alla bröstselar skitselar, eller??
Jag har trott att den benämndes som det pga dålig kvalité, och att det var de selar som bara hade en gjord som pga konstruktion inte var att rekommendera?

Eller skrev du fel pga trötthet, men du brukar ju skriva senare än så och komma med vettiga synpunkter??? :)

(Inget du kommenterar, men det brukar dyka upp som argument:
Att själva selen är skit för att inte baksele följer med har jag kommenterat förut, det säger mig bara att den inte är komplett, och att det kan lura okunniga att det inte blir dyrare än så, men inte att det för det är en dålig sele!)

Lotta

Dom påpekade på jobbet att jag verkar trött och nu syns det när man skriver här :eek:
Jag är för det mesta trött :( men jag sover inte så bra, men varför kan man nog undra :angel:

Jo men man kan inte använda en bröstsele öht utan draglinor! Om man inte vill att pålle ska få obehag o skav :crazy:
Direkt fäst i skaklarna så "sågar" bröstan över bogarna!
En loksele är ju "delad i två" och hästen drar först med ena bogen och sedan den andra vilket gör att hästen har lite svårare att få skav med en loksele, det har jag för mig!

Så en bröstsele "skitsele" är dålig rakt igenom även om det är dyr i o bra läder!
Man ska ha dralinor/svängel och baksele, och om man kör tvåhjuligt så ska man ha underlägg under däckeln!

Ja jag glömde helt enkelt att; om selen är mkt billig är lädret av dålig kvalite och kan gå sönder trots att selen är ny!
Utan baksele måste hästen bromsa på ett mer obekvämt sätt, appropå det, var har du bakselen till lilla russet? :devil:
Selen kan ibland ha bara en gjord vilket gör att alla skakelrörelser överförs till hästen samt att däckeln är liten och fördelar trycket dåligt, om man har en rockard. *ska inte säga vagn* :angel:
Skaklarna fästs lågt och om dom inte är tillräckligt utåtböjda riskerar hästen att få in skakeln i sidan vid en snävare sväng.

Låter det bättre? ;)

/Lisa

Senast ändrad:

Du måste ha svängel på vagnen samt draglinor från den till selen! Så drar ponnyn vagnen bekvämare och slipper ev skav!

/Lisa

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
401
Senast: Lavinia
·
Gnägg Vad betyder Hästlivet för dig Har du eget stall eller inhyrd Hur ser rutinerna ut Är ridning/körning eller annat något du gör eller är...
Svar
0
· Visningar
356
Utrustning Efter att ha dreglat över och funderat i flera veckor beställde jag just en Zilco sele med empathybrösta. Ett underlägg för bröstan...
Svar
0
· Visningar
353
Senast: Cattis_E
·
Fritid Vi ska köpa en ny högtalare till en förening jag är med i. Högtalaren ska användas på ponnyutställningar och liknande arrangemang, både...
Svar
7
· Visningar
411
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka