Sele till shetland

hanna_shetland

Trådstartare
Finns säkert att hitta en hel del i andra trådar.

Vilka selar finns i storlek shetland? Pris? Gärna bilder och länkar. Vilka finesser, för- och nackdelar har selarna?

Help me :p

Sv: Sele till shetland

Tärnsjös ponnysele! Kostar väl en del men mkt fint läder. Clickens gick dock sönder i bröstan, inget stort, slarvsytt men det fixade dom utan problem. Det negativa är skackelfästet, på nåt sätt gjort för att hålla skackeln fixerad för att sömmarna inte ska skavas upp, annars lättjusterade. Låg mkt bra annars.

Börjes tycker jag är fin annars, lul som försvunit härifrån har en sån och den är riktigt fin. Hon sköter den bra också... Bra läder och en ordentlig sele. Billigare än tärnsjös. En sån skulle jag nog själv sattsat på...

Ja vart är lul, har inte sett henne på ett tag?

Börjes Ideal är fin! :bump:
Ja jag tycker oxå Tärnsjös skakelfäste (billigaste selen där) ser lite smådumt ut :crazy:

/Lisa

Till shettis kan man ha equilex (Pfiff) då remmarna är smala, men funkar bra till shettis. Annars funkar väl alla selar till shettis, men man borde nog kolla exakta mått innan man beställer, för Shettistrl kan skilja ganska mycket har jag och andra märkt. Jag hade shettis på min welsh :)

Jag har nyss köpt en sele i från england till min shettis! Jätte fin! 1600 kr komplett!
Nu kommer säkert många direkt hacka på mig för att dem inte tycker selen värkar bra! Men det är ju ändå JAG som har den hemma!
Den är en utmärkt ponnysele! :) för det priset, dessutom väldigt fin!

Det är en sån jag har, selen är i princip förstörd (lätt överdrift) för att den ligger så dåligt.

Det negativa är skackelfästet, på nåt sätt gjort för att hålla skackeln fixerad för att sömmarna inte ska skavas upp, annars lättjusterade.

Hur menar du? Den såg himla fin ut men det är just skakelfästena som är kass på selen jag har nu så just den biten känns ganska viktig :angel: :)

Ytterligare en fråga.

Vilka har snabbkoppling?
Kan man sätta snabbkoppling på vilka draglinor som helst också?

Alltså den är ganska lätt att fästa men sömmarna som håller ihop (det är dubbelt läder) den skavdes upp, då jag mailade tärnsjö om detta sa de att jag spännt för löst så jag tillät den gnugga där. Men det var ju ganska lätt att fixa ändå. Annars är skackelfästena mycket justerbara. Men en lite ogenomtänkt detalj. Fast resten av selen väger ändå upp det! Vad är det du inte har gillat med dina skackelfästen?

Börjes sele har iaf snabbkoppling, oftast kan du köpa till det annars.

Jag tror nästan du kan ordna snabbkoppling på alla draglinor bara du har rätt sorts svängel, sätt bara på en sån "krok". Tärnsjös sele har det!

De glider! Har tom tejpat fast remmen. Har gjort jättefula märken på däckeln, jag vågar inte köra med den selen längre, vid minsta ner- eller uppförsbacke och svängar så glider de fram eller bakåt. Har fått hjälp att passa in draglinor, går att hålla det hyfsat på plats genom att dra åt bakselen HÅRT men ponnyn ska inte ha skavsår pga att selen är dålig.

Har en Roslagsvagn, är ett hål i varje ände av svängeln - är det där man fäster det då och var köper man snabbkopplingen? Är väl bara en speciell krok, eller?

Jag tycker Tärnsjöselen är riktigt, riktigt ful, men det är jag det. Det jag däremot reagerat på är själva infästningen till skakeln som ser rejält annorlunda ut jämfört med de selar jag är van vid och/eller kollat på! Du bekräftar härmed mina misstankar om att den inte är något att ha dvs prissatt långt utöver funktionalitet och kvalitet!

Du får väl spana in min nya sele när den kommer! Du vet ju vad jag kör med idag ;) (hemlis mellan oss) och hur bra det funkar!
Helt of topic så var han nog sjuk lille mannen :( när han drog oss bägge. Klöset har kommit åter efter ett antal dagars vila:devil:

Vad skönt att han är som vanligt - han kanske helt enkelt strejkade över den extra vikten... :D

Jag kan tyvärr inte komma på tisdag men ser till att den lilla presenten hängs på avtalat ställe ;)

Förresten, skicka gärna över lite av dina superduperlänkar (som jag givetsvis INTE sparat!) här eller via mail.

Vaddå inte kan komma på tisdag! :cry: Vad är det för en inställning.:eek: Ja, presenter är alltid eftertraktade och uppskattade:bow: :bump:

Nej kostar selen midre än hälften så mycket som den "riktiga" så är det väl något man får räkna med. Däremot är läderkvaliten super, verkligen. Det enda negativa är ju som sagt att sömmarna på skackelremmarna ligger lite illa till, men efter tre års användande är det kanske okej...

hanna_shetland: Har du pengar till den så skulle jag varmt rekomendera den. Har aldrig behövt oroa mig för om den trycker/ligger dåligt på något vis. Däckeln är mycket ställbar och funkar på smala som tjocka shettismagar. Dock har jag inte den bakselen som hör till den selen, utan en annan från tärnsjö (som funkar bra den med!) och inte heller huvudlaget. Men är det bara däckeln som spökar på selen du har kan du ju köpa bara däckel från tärnsjö.

hanna_shetland skrev:
Det är en sån jag har, selen är i princip förstörd (lätt överdrift) för att den ligger så dåligt.

vad för sele hade du? :confused:

Det skulle man kanske kunna göra, baksele, brösta och draglinor är jag nöjd med.

Har du någon aning om vad det kan tänkas kosta? Och hur är det med snabbkopplingarna?

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
401
Senast: Lavinia
·
Gnägg Vad betyder Hästlivet för dig Har du eget stall eller inhyrd Hur ser rutinerna ut Är ridning/körning eller annat något du gör eller är...
Svar
0
· Visningar
356
Utrustning Efter att ha dreglat över och funderat i flera veckor beställde jag just en Zilco sele med empathybrösta. Ett underlägg för bröstan...
Svar
0
· Visningar
353
Senast: Cattis_E
·
Fritid Vi ska köpa en ny högtalare till en förening jag är med i. Högtalaren ska användas på ponnyutställningar och liknande arrangemang, både...
Svar
7
· Visningar
411
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka