Sele till nybörjare

ishmanda

Trådstartare
Hej alla här på körning :bow::bow:

Jag vill ha hjälp med sele. Det är så att jag ska börja köra in min 2 åring under vintern och håller på att leta sele. Men jag vill ju inte köpa en skit sele så vad rekomenderar ni? Loksele eller bröstsele?? Ska bara motionsköra honom och inte dra något tyngre utan bara en rockard.
Har tittat lite på begagnade lokselar men fastnade för Bröstsele Economic från Drive out. Är det något att satsa på eller är det bara skit?
Är den prisklassen jag hade tänkt mig = 2000- 3000kr.

Snälla kom med myck tips och hjälp så jag inte köper något jag ångrar sen :cool:

Sv: Sele till nybörjare

Jag hade inte satsat på en loksele om jag bra ska köra med rockard. Loksele är ju mer arbetskörning med lite tyngre vagnar. Om din häst kan ha en bröstsele så hade jag satsat på det.

Jag har precis köpt en economic bröstsele från drive out och jag kan säga att den är sjukt fin. Jag är jätteglad att jag köpte den.

Sen får man väl räkna med att den inte har lika hög kvalitet som en dyrare sele, men jag räknar med att om man sköter den bra så kan den fungera ett bra tag.

Låter bra, lutar mer och mer åt att jag oxå köper en sådan.

Man får ju vad man betalar för. Men man vill ju inte ha pappersläder när man ändå betalat 2500kr.

Jag tycker att en nylonsele från selar.se är väldigt bra att börja med!
Vill du ha fler tips så berätta mer om vad du har för häst, vad du ska sätta hästen för för redskap och lägg gärna ut bild!

Tack för svaret men det lutar åt en Economic, är inte så glad för nylon.....tycker bättre om läder.

Jag hade bara tänkte dra rockard med min kille ev någon gigg senare om jag har råd att köpa en. Men till att börja med bara rockard.

Här kommer en blid på min lillekille
22421504.jpg

24257176.jpg

Korsning welsh cob, tinker, fullblod

Hej igen.
Det var svårt att se ordentligt på bilderna, försök att känna efter så att det finns tillräckligt utrymme för en brösta mellan bogbladsspets och luftstrupe så att hästen får det bekvämt när den drar.
Det är möjligt att det kan vara bekvämare för honom att dra med lokor än med brösta...
Men så länge du bara drar lätt (t.ex. rockard) så borde det fungera med en brösta även om den ger tryck på luftstrupen.

oki, Så det är bekvämare för hästen att dra med en loksele ?!??? Vill ju att det ska bli en bra upplevelse att dra vagn. Är det dumt att köpa en loksele för att bara dra rockard?

Kan inte så mycke om sela då de hästar jag har kört redan har haft sele så där har det bara varit att sela på inte behövt tänka på varför och vilken sele.

Lokselar finns i massa utföranden o vill man inte dra tungt finns lätta, nätta lokor som ofta kallas "kyrkselar". Det behöver inte va en 30 kg tung arbetssele bara för att det är en loksele...

Jag har ingen kärlek till bröstselar o den här hästen ser ut att ha en ganska lågt ansatt hals så jag (som lokseleälskare) säger satsa på en nätt o fin loksele, sen kan du ju plocka ihop lite olika... ett par lokor o så resten från en vanlig bröstsele... däckel o baksele så har du i mina ögon den perfekta selen för din typ av körning:idea:

oki, Så det är bekvämare för hästen att dra med en loksele ?!??? Vill ju att det ska bli en bra upplevelse att dra vagn. Är det dumt att köpa en loksele för att bara dra rockard?

Kan inte så mycke om sela då de hästar jag har kört redan har haft sele så där har det bara varit att sela på inte behövt tänka på varför och vilken sele.

Ja i vissa fall är det bekvämare för hästen att ha en loksele, pga dess byggnad.
Men har du endast en lättare rockard och inte hade tänkt dig tyngre vagn/annat arbete, blir den sele du tänkt köpa, bra:)

Men den allra bästa kombinationen vore nog en modifierad loksele:angel:
Jag gillar lokselar, det finns många som är lätta samt med lite ändringar passar utmärkt även till en rockard:idea:

Men om jag nu köper en loksele vad behöver jag ändra för att kunna dra en rockard?

Vad skulle ni rekomendera för inkörningsvagn som passar till en loksele??

Jo men en lätt rockard passar med en komplett bröstsele, nog det bästa alt för dig då du inte ska köra så avancerat:idea:
pixfaq01.jpg

Liknande trådar

Körning Har köpt en ny (beg.) tvåhjulig vagn, typ rockard/gigg och behöver hjälp att välja vilken sele jag ska köpa. Kör lite för hobbybruk då...
Svar
10
· Visningar
3 447
Senast: Mli
·
Körning Ska börja köra en shettis och behöver köpa sele. Jag har kollat runt och fastnat för drive out men de är ju restade sen ett bra...
2
Svar
23
· Visningar
4 711
Senast: svea
·
Körning Jag ska köpa mig en inkörd häst (vill ha en bruksnordsvensk) och håller på och funderar på vilken utrustning som ska inhandlas. Den...
Svar
4
· Visningar
1 424
Senast: trassel
·
Körning Jag behöver hjälp. Köpte en shetlandsponny i julklapp till mig och sonen. Ett jättefint sto som är både riden och körd. Nu vill jag...
2
Svar
26
· Visningar
5 697
Senast: Maléne
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18