Selar och vagnar, återigen..

MittNyaJag

Trådstartare
*fundering*

Var ute o körde litegrann idag, länge sen, hästarna har väl mer eller m indre semester.. :)

Har ju min equilexsele och rockarden som nämnts innan(nej, tyvärr, fortfarande inga bilder..) allt är är väl frid och fröjd i skritt, men när man travar så åker vagnen fram och tillbaka?
man kan lixom inte sitta "avslappnad mot ryggstödet" för då slår man av ryggen..
Svängeln rör sig och skaklarna är placerade så att de ska ligga löst och inte ta i öglorna frampå vare sig han är i drag eller bromsar.
Varför gungar då vagnen??
*fattar inte*

dessutom slår den lite uppåt när man travar/galopperar trots att jag flyttat fram sätet så jag tror det är bra mycket vikt på skaklarna..
Flytta fram mera?
Sätta en extra rem under magen skackel-skackel?

Ska på crusing i morgon men försöka fixa bilder asap!

:bump:

Sv: Selar och vagnar, återigen..

Du kan ju flytta fram sätet mer och ev spänna bukgjorden?
Har svängeln för dåligt spelrum??

Bilder bilder bilder :D :D

Svängeln har hur mycket spelrum som helst.. men den rör sig inte mer än kanske 4-5 cm fram o tillbaka när han går...
Däremot "rycker" eller stöter.. det fram o tebax i hela rockarden, ffa när man travar..
Kanske bara är han som har stuttig trav? :devil:
Eller så ska man helt enkelt inte luta sig mot ryggstödet. :smirk:

FÅr kanske prova flytta fram sätet mer, men vagnen slår ju inte upp och ner, utan (som sagt...) fram o tebax så det kanske inte är det som är problemet?

Tänkte jag skulle köra imorgon igen, får försöka ragga upp en fotograf!

Slår vagnen din bak o fram o vill inte ligga still
Ja då är det dax att på en travsele slå till!

:D :D :D :D

Skojade bara lite i bastun..eller vad det nu är vi har fått här i sverige..*flämt*

På något sätt sitter dina skaklar för hårt fast i selen. Antingen trycker de uppåt och då måste du luta dig fram för att få dem stilla, eller så trycker du ut skakelöglan. Det är det klassiska på vagnar som slår från sida till sida. Skaklarna är för stora för selen och kanske inte helt välbalanserad. Du ska ha väldigt mycket tyngd i skaklarna. 5-6 kilo är rätt mycket. Det är ju 6 mjölkpaket i en icakass!
Minns inte vad för rockard du hade, men är rockarden byggd efter skitsele mått vilket de flesta ju är i detta land, så blir det oftast problem, framförallt med för lätta skaklar. Men du, ta en bild!!!

Jag kan passa på att klaga jag med.. tjänstehästens rockard är ofjädrad och så i trav kan man inte luta sig mot ryggstödet för då får man ryggraden sönderslagen av ryggstödet som slår i hästens travtakt. Ska om jag orkar ge mig på att svetsa dit fjädring, så kanske det blir bättre sen, och har jag ännu mera ork i värmen så ska jag trixa dit höga skakelfästen på lokselen med så jag kan utnyttja draglinor och baksele bättre.

/J

Svårt att se hur de kan sitta för fast..
De ligger lösa i tilburytugsen...
Har inte dem fastsatta i öglorna eftersom draglinorna då inte räcker (lite långa skaklar till ponnyn..) så de har ju plats att glida omkring...
Vi tryckte ihop skaklarna så de ligger rätt tight (runt om fet ponny-sommarmage..) så det slår inte sida-sida..
Får väl prova flytta fram sätet ännu mera..

Finns länkar till mitt mypix-album någonstans.. fel dator så jag kan inte få upp direktlänken. ;)
Men L brukar ju vara bra på att hitta!! ;)

Rockarden!:) :)
Jag länkade till en utav dina bilder på equilexselen och hoppas inte det gör nått?

Det kan vara att rockarden är lite för lätt i fram ändå för det blir ju en framåt/uppåt gunging??
Flytta fram sätet så mkt det går för att utesluta detta???

Såg det, det är lugnt. :)

Ska flytta fram mera och se. Förhoppningvis är det ju så enkelt. :)

Liknande trådar

F
Körning Jag har 2 problem med min rockard.. Suck!! Det är ett hemmabygge, har flyttat upp skaklarna och höjt sitsen, o följande är fel för...
Svar
9
· Visningar
2 507
M
Trav Hoppas att ni orkar med för jag har faktiskt sökt i forumet och inte hittat riktigt rätt svar på alla frågor jag har. Tyvärr kommer det...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 059
Senast: Montéryttare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Black Friday
  • Dejtingtråden del 38