Sel- och rockardfunderingar

Noteca

Trådstartare
Jag har en vanlig enkel bröstsele, komplett med brösta, däckel, skackelremmar osv. Jag har sen en vanlig modell av rockard, byggd på bilaxel, plats för två.
Min fråga är nu, måste man ha en baksele? Och måste man ha svängel? Jag hade en annan häst och en annan rockard förut och då på den tiden visste jag inte ens att det fanns bakselar och svänglar och ingen sa ngt om det heller, och det gick bra utan. Men var det "rätt" att köra så?

Jag kommer att köra denna häst typ 1-2ggr i veckan, kanske längre fram ställa upp i nån lätt lätt tävling. Alltså ingen ren körhäst

Sv: Sel- och rockardfunderingar

Svaret är Nej.

Din sele är inte bra helt enkelt, ibland funkar det, ibland slutar det i katastrof med en häst som får skav och kanske inte vill dra.

Ska du köra mer än 1 gång i månaden med rockard så bör/ska du skaffa en riktig komplett sele. Finns från 2500:- nu. equilex.se tex, men jag rekommenderar att lägga lite mer på en sele. Börjes har en fin för ca 5000.

Då får du lös brösta med draglinor som följer hästens rörelser.
Baksele som bromsar vagnen rätt. Inte just att låta svansen bromsa flera hundra kilo..:cry:
Högt skakelfäste så hästen aldrig störs av skaklarna.

Hästen kan då jobba rätt i selen.

Ska du tävla, vilket jag hoppas du gör en dag, så måste du ha en bra sele. Här på forumet går din nuvarande sele under den lite elaka beskrivningen "skitsele" :) Sök här på foruemt så får du se många fina svar om varför man ska ha svängel!

Välkommen till körforumet, hoppas du hänger här mer! /jenny

Jenny förklarade bra. Sen måste du ha svängel och baksele för att tävla komplett tävling även om det är i lätt klass. Det tål ju att funderas på varför reglerna är så! Är det för att det ska bli dyrare att hålla på med körning eller är det för hästen skull?

Ja, den frågan var ju inte så svår att förstå... :smirk: ;)

Ja en häst är tålig och det ska ganska mycket till innan den klagar.
Jag har varit med om att en häst (naturligtvis ej min häst el jag som körde) fått skavsår av en körtur men den reagerade inget annolunda på turen iaf! :(

För att en häst ska få det bekvämast framför vagn/rockard bör man ha en svängel (och draglinor till bröstan) som rör sig i takt med hästen bogar, så slipper bröstan såga över bringan.
Med en baksele slipper hästen att bukgjurden dras upp o trycker mot armbågarna, däckeln trycks ner/fram mot manken, samt svansroten tar mot vikt när skaklarna/vagnen åker framåt vid inbromsning.
Att skaklarna sitter lågt gör bara att hästen inte kan böja sig bra utan den kanske hellre går rak genom kruvan.
Inget hästen klagar på men obekvämt är det!
Samt om du ställer upp i en tävling (eller tränar för en) kommer detta att märkas mer för hästen är ganska låst i skaklarna o selen och kanske kommer att bli spänd o ovillig att köra?

Det är ju upp till var o en men okunskap brukar sällan vara lyckat :(
Läs böcker, sök på internet, prata med kunnigt körfolk i närheten. Men försök vara källkritisk då var o en får säga sitt trots att det kan vara helt fel i en viss situation!

Titta lite på denna sida
Cliffords

/Lisa

Tack för ditt svar och för länken! Vilken bra sida!

Nu är det inte tänkt att jag ska tävla något än på länge, men nångång ska jag prova att körtävla, bara för att!

Min pappa ska bygga en ny rockard, ska man satsa på att bygga en svängel då eller ska manm köpa en lös och montera dit sen?

GÅR det att fästa draglinor och bakgjod tillsammans med den bröstselen jag har?

Ja, det går! Om din far kan svetsa :) Isåfall kan du såga upp ringarna som håller ihop bröstan med däckeln och dess gjordar. Sedan är det bara att sätta nya ringar mellan däckeln och gjordarna, och sätta ringar i bröstan.

Mm, svetsa kan han! :) Va bra da, det tåls ju att funderas på!

Min pappa ska bygga en ny rockard, ska man satsa på att bygga en svängel då eller ska manm köpa en lös och montera dit sen?
Kolla på denna sida dom har mkt bra rockarder (och annat) - kopiera!? :o :D

GÅR det att fästa draglinor och bakgjod tillsammans med den bröstselen jag har?
Använd draglinor/svängel, baksele och däckelunderlägg- det är det minsta du kan göra!
Det hela ska fungera så att hästen drar vagnen med draglinorna/svängeln och bromsar med bakselen.
För att det ska gå smidigast har man bara en öggla på däckeln som man lägger skakeln i och ser till att skakeln kan röra sig fritt fram/tebaks ca 15 cm i ögglan.
Du kan ganska enkelt göra om selen så att den blir bättre!
Genom att sätta en skalmrem (prova om "skackelremmarna" som du har går att trä) på däckeltampen efter att ha tagit bort det spänne o rem som går till dragringen.
JQRROPOMPQPNG.jpg

Helst ska du köpa en trav bukgjord för då har du små ögglor på spännena på var sida där du kan sätta en rem från skakelögglan (som jag ritat på översta bilden) så riskerar den inte att gunga så mycket.
Bukgjord:
wxyulpnumchqzrf.gif

Dom remmar (bukgjord bla) som sitter i dragringen tar du bort och sätter bara draglinan där!

/Lisa

Senast ändrad:

Oj, vilken bra beskrivning! Jag måste undersöka min sele närmare och se vad jag kan göra av det du skrivit!

Ska tjuvkika på rockarder också, och låte mig INSPIRERAS av dem... ;) Inte kopiera... *fy* :angel:

Liknande trådar

Körning Fråga: jag har en enkel bröstsele med fast brösta och en "billig" rockard med svängel. Tänker köpa ny sele med lös brösta och baksele...
Svar
7
· Visningar
1 908
Senast: ameo
·
Körning Min travare körs idag med remsele, långbrösta och rockard gjord på bilaxel. Förspänd på vanligt sätt med skaklarna fästa i däckeln med...
Svar
6
· Visningar
1 147
Senast: Cilva
·
Körning Jag har ett shettissto på 8 år vi har haft sedan hon var 1. Hon rids av mina barn och vi har kört in henne. Jag har tömkört henne en del...
Svar
11
· Visningar
2 304
Senast: Mezcal
·
Körning Jag har precis köpt en ny körhäst som är hur go och trevlig som helst. Han är dessvärre inte inkörd med linor osv som man brukar utan...
Svar
3
· Visningar
2 827
Senast: gadriel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka