Apropå bidiskussionen om enkel versus dubbelrum:
Jag har egen erfarenhet av att vårdas frivilligt på en sluten psykiatrisk avdelning. På den avdelningen vårdades endast patienter med anorexi, och till skillnad från på alla andra avdelningar som hade enkelrum var vi två till tre personer i varje rum (rum som var byggda som enkelrum). Vid besök, samtal osv fanns det alltså i värsta fall två andra patienter som lyssnade och när de i sin tur hade besök, ångest, höll på med diverse destruktiva beteenden osv fanns jag där och visste knappt var jag skulle ta vägen.
Eftersom den här typen av behandlingar kan vara ganska långa tvingades man bo helt utan lugn och ro, ostörd nattsömn och integritet i vissa fall upp till ett år och mer. Så lång var nu inte min behandling, men för min del var det oerhört plågsamt att bo så tätt inpå svårt sjuka främlingar (det flyttades pga överbeläggning ideligen runt på patienter, så rumskamraten ändrades ofta). Det var illa nog att vara inneliggande patient med allt vad det innebar, att dessutom vara helt utan en lugn plats att gå undan på var förfärligt i en så otroligt utsatt situation! Jag hade en stark ambition att bli frisk, men mina medpatienten var till stor del tvångsvårdade och ville mest bara undkomma behandlingen, så hela situationen kunde bli ganska destruktiv.
Hade jag fått välja hade man haft ett besöksrum i anslutning till avdelningen och enkelrum som standard, men självklart är detta en ekonomisk fråga.
Att kunna ta emot besök är jätteviktigt, men att det ska ske inne på avdelningen, som ju blir istället för patientens hem för en tid, borde inte vara en nödvändighet.
Att vårdas i slutenvården är för många en oerhört utsatt och utlämnande situation att befinna sig i, och även om jag anser att skam och stigmatisering kring psykisk sjukdom inte gagnar någon, kan jag ändå förstå att det känns olustigt att personer man känner från professionella sammanhang träffar en när man är som mest sårbar. Det som inträffade i insändaren är naturligtvis främst oerhört oansvarigt och tvivelaktigt agerande från kollegans sida, men även utan så drastiska konsekvenser ser jag problemen här.
Inom psykiatrin skulle man kunna ha slussar i vilka besöksrummen fanns och på så sätt kan även säkerheten för tvångsvårdade patienter garanteras.
Edit: sen är det ju inte så att man bygger om befintliga inrättningar, men vid nybyggnation skulle möjligheten att ändra saker som denna ju faktiskt vara möjlig.