Seg ryttare

GoLightly

Trådstartare
Jag är för det mesta en lugn och avslappnad person, vilket jag även tar med mig upp i sadeln, och det är svårt att få hästen kvick för hjälperna när jag själv blir långsam och klämmande.

Har ni några tips på hur man kan tänka/vad man kan göra för att bli lite rappare i både tanke och ben? Nu när jag sitter vid datorn kan jag se framför mig hur jag vill rida, men när jag sitter till häst försvinner det och jag blir sådär långsam i tanken. Jag kan ju inte förvänta mig att hästen gör rätt om inte jag gör det ;)

Det där är onekligen ett problem som är svårt att komma åt utan att en tränare påminner dig :p. Men ett tips är att rida massor av övergångar där du har få fokuspunkter-tex att bara tänka att hästen ska svara snabbt på skänkeln och när den svarar så ska du släppa benen. När du får in det i kroppen och du känner att det fungerar börjar du tänka på formen och kontakten. Övergångar och tempoväxlingar med de två fokusounkterna tror jag mycket på :).

Jag är för det mesta en lugn och avslappnad person, vilket jag även tar med mig upp i sadeln, och det är svårt att få hästen kvick för hjälperna när jag själv blir långsam och klämmande.

Har ni några tips på hur man kan tänka/vad man kan göra för att bli lite rappare i både tanke och ben? Nu när jag sitter vid datorn kan jag se framför mig hur jag vill rida, men när jag sitter till häst försvinner det och jag blir sådär långsam i tanken. Jag kan ju inte förvänta mig att hästen gör rätt om inte jag gör det ;)
Ett tips är att du väljer ut 2 bokstäver på banan och så bestämmer du innan vid just dom 2 bokstäverna ska jag tänka på att bli kvickare, om du inte rider på bana så gå efter något du ser när du är ute.

Det där är onekligen ett problem som är svårt att komma åt utan att en tränare påminner dig :p. Men ett tips är att rida massor av övergångar där du har få fokuspunkter-tex att bara tänka att hästen ska svara snabbt på skänkeln och när den svarar så ska du släppa benen. När du får in det i kroppen och du känner att det fungerar börjar du tänka på formen och kontakten. Övergångar och tempoväxlingar med de två fokusounkterna tror jag mycket på :).

Tack för bra tips! Jag rider på ridskola så har alltid instruktör när jag rider, men jag ska be henne vara på mig lite mer. Det jag tycker är svårast är när hästen inte svarar snabbt, istället för att vara kvick och få över positiv energi så blir jag klämmig. Men jag ska försöka att göra som du tipsar om och lägga det andra åt sidan så länge och fokusera på snabba reaktioner i övergångarna :)

Om du blir klämmig så får du tänka om hur du använder din sits. Dina ben kan aldrig vara avslappnade när du klämmer. Tänk att alltid försöka få finare hjälper, börja med ditt bäcken, och om det inte funkar så ger du en blixtsnabbt impuls med skänkeln.
Försök också att planera din ridning, bestäm att när ridläraren ber om en avsaktning så ska hästen ha saktat av om t ex 5 steg. Ha inte för bråttom.

Om du blir klämmig så får du tänka om hur du använder din sits. Dina ben kan aldrig vara avslappnade när du klämmer. Tänk att alltid försöka få finare hjälper, börja med ditt bäcken, och om det inte funkar så ger du en blixtsnabbt impuls med skänkeln.
Försök också att planera din ridning, bestäm att när ridläraren ber om en avsaktning så ska hästen ha saktat av om t ex 5 steg. Ha inte för bråttom.

Sitsen är definitivt något jag måste bli bättre på, tyvärr är det svårt just nu när jag bara kan rida en gång i veckan att få till känslan, men jag kämpar på! Galoppfattningarna brukade vara värst så numera fattar jag mest för sitsen, vilket hjälper väldigt mycket för att jag inte ska börja klämma, och jag försöker bli mer effektiv med sitsen även i övrigt. Tack för bra tips!

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 634
Senast: Freazer
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 741
Senast: mamman
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 889
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
553

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka