Seg ponny?

T

trippelX

Lägger en tråd här också.(lagt en på foder också)

New Forest ponny, 7 år
Saknar framåtbjudning o allra helst på träning o äv. tävling.
Rider mest i skogen o då är hon pigg. tränar 2 ggr i veckan för tränare(dressyr o hopp) tävl sen ca 1-2 gång i mån i hoppn.

Hur ska man motivera sin häst. jag vill ha en häst med mera "Go " i.
Har lagt tråd på foder för att kanske korrigera maten .

Har ni tips åt less ponnyägare.

Sv: Seg ponny?

Det är inget fel på din häst då? Han kanske har ont? Elichias (stavas?)?

Min häst kan vara lite småseg ibland,(inte lat)men då räcker det med att smacka lite för att väcka henne. Och om jag jobbar henne och kräver en samlad form brukar hon vakna till.

Men din häst är ju pigg i skogen, så är det banan han är uttråkad på? Gör du alltid samma saker där?
Tips, börja med att rida i paddocken i ca 10-15 minuter sedan rider du ut. Håll inte på att traggla där i en timme om han tycker det är tråkigt. varför inte rida dressyr på ett stubbgärde eller på en äng?

Varerar alltid träning på banan och avslutar sen med uteritt(avskrittning i ca 30 min) Försöker avsluta träningen med nåt som är lätt och som alltid "sitter bra" för att hon ska tycka att det är ok.

Nu är det inte ofta som jag rider på banan utan försöker träna ute, på grusväg,skog, ängar mm men där har man ju alltid gratis framåtbjudning.

Vad trycker era hästar är roliga övningar? Jag kanske är hemmablind.

Jag kanske tror att jag varierar men samtidigt måste man ändå träna till tävling, det är ju så dags att börja ta problemen när man är på tävlingsplatsen.

min häst är tvärtom..hon är jättepigg o jobbar jättebra i paddocken men sen när man kommer ut i skogen så vill hon inte alls..enda som går bra i skogen är galoppen men skritt o trav är framåtbjudningen helt borta.

de hjälpte massor när ja börja med olja i maten.
men e fortfarande seg i skogen..som om hon inte vill lämna stallet.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 223
Senast: Juli0a
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 599
Senast: Sasse
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 542
Senast: Cambrie
·
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 327
Senast: Castellini
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama