sefinition kallstall/varmstall

bigganl

Trådstartare
Är det någon som vet mer preciserat hur ett stall ska vara byggt för att räknas som kallstall?
Jag tolkar benämningen som så att det är öppet en bit i taket eller byggt väldigt glest högt upp på väggarna så att ett kallstall håller i princip samma temperatur som ute. Är det fel? Någon som är duktig på det här?
(Jag har bara sett såna stall i tidningsartiklar och liknande, men här på buke skriver var och varannan att de har hästen i kallstall så jag blev nyfiken på vad skillnaden egentligen är. Värmekällor har ju nästan ingen i ett stall så det kan ju inte vara avsaknad av en sån som gör ett kallstall.)

Sv: sefinition kallstall/varmstall

Jag vet inte hur det är men MIN defintion på kallstall eller varmstall är att varmstall är isolerat och håller alltid plusgrader. Kanske 10-15 grader.
Ett kallstall ser jag som osiolerat och som håller utetemperatur eller strax över.

/M

ett isolerat men välventilerad stall håller INTE 15 grader på vintern!

då måste man ha värmefläktar.... alt. så lågt i tak att luften blir kass.

mitt stall är nybyggt och välisolerad, men högt i tak och bra luft. blir inte särskilt varmt inne, visserligen plusgrader men det har inte varit så kallt än heller. har köpt en byggfläkt som jag räknar med att få använda när det blir kallt.

tror dom flesta som säger kallstall menar stall utan uppvärmning.

tror dom flesta som säger kallstall menar stall utan uppvärmning.
[/QUOTE]

Det misstänker jag också, men det stämmer inte menar jag. Och hur många stall har uppvärmning? En byggfläkt som används vid behov är de enda värmekällorna jag sett i stall.
Vi har nog samma åsikt om vad som är kall/varmstall.
Jag har inte speciellt högt i tak (tyvärr) i mitt stall, men hyfsad ventilation. På vintern när det är riktigt kallt håller det ungefär någon plusgrad inne (när hästarna är där). Men något kallstall har jag inte för det.

p:s det ska givetvis stå Definition i överskriften.

Min definition av ett kallstall är att det saknar värmekälla.

Vi har ett isolerat kallstall med isolerad betongplatta i botten, men nog fasen är det KALLT vintertid ändå. Bra ventilation, men efter en dag då hästarna varit ute så är det rejält utkylt. Men jag har hellre gott luftombyte än några grader varmare.

Min definition av ett kallstall är att det saknar värmekälla.

Vi har ett isolerat kallstall med isolerad betongplatta i botten, men nog fasen är det KALLT vintertid ändå. Bra ventilation, men efter en dag då hästarna varit ute så är det rejält utkylt. Men jag har hellre gott luftombyte än några grader varmare.

Så är mitt stall också. Det blir absolut minusgrader om vintern när hästarna är ute. Men jag har inget kallstall. Vad har du sett för värmekälla i stall?

Någon som vet om det finns en nedskriven definition någonstans? i byggbeskrivning kanske?

jag ser också kallstall som ett stall utan värmekälla. Vi har två stall det ena har isolerade väggar men inte isolerat tak där är det nästan som ute. Det andra stallet har isolerade väggar och tak där är det något varmare men också lägre i tak. Hästarna ger ändå ganska mycket värme ifrån sig. Båda stallen blir det minusgrader i om det är ungefär -6-10 grader ute. Varmstall för mig är när det alltid är plusgrader inomhus oavsett ute temperatur.

Som sagt, vårt stall som vi står i ser jag som ett kallstall definitivt. Oisolerat helt utan innertak, och det är just kallt. Alltid lika kallt som ute, och ibland ännu kallare.
Är det om så bara en enda minus ute måste varmvattnet vara på i vattenkopparna, annars fryser de.
Blir ej en endaste grad varmare av att hästarna står inne. På sommaren är det alltid skönt kylskåpssvalt inne i stallet. Det som är isolerat är sadelkammaren som är som en egen liten "cell" mitt i stallet ungefär.
Tycker det är bra, det är alltid så himla bra luft därinne.
Det är nog också min definition av kallstall.

Senast ändrad av en moderator:

Som sagt, vårt stall som vi står i ser jag som ett kallstall definitivt. Oisolerat helt utan innertak, och det är just kallt. Alltid lika kallt som ute, och ibland ännu kallare.
Är det om så bara en enda minus ute måste varmvattnet vara på i vattenkopparna, annars fryser de.
Blir ej en endaste grad varmare av att hästarna står inne. På sommaren är det alltid skönt kylskåpssvalt inne i stallet. Det som är isolerat är sadelkammaren som är som en egen liten "cell" mitt i stallet ungefär.
Tycker det är bra, det är alltid så himla bra luft därinne.
Det är nog också min definition av kallstall.

Ja det låter som ett kallstall enligt min definition också.

Jag som tycker att jag har kallstall har faktiskt haft 3-4 plus nu fast det varit 6.8 minusgrader!
boxarna_1925.jpg

mer bilder: http://www.infoom.se/mysite/index.php?sida=1925&user=157
Har stall byggt i en lada, högt i tak och oisolerat, förutom att vi har innerväggar, och loft över boxarna, men inte i stallgången.

Annars tycker jag att isolerade stallar inte räknas till kallstall.
Där jag stod tidigare var det isolerat, många hästar och stora fläktar, Antar att det annars hade varit mkt varmare med så många hästar.

Vad har du sett för värmekälla i stall?

Tar mig friheten att svara på det. Jag vet inte hur vanligt det är, men jag har två slingor golvvärme, värmeväxlare i ventilationen samt värmefläkt i mitt stall. Har, innan jag skaffade eget stall, hållt på i ett isolerat stall utan värmekälla - och det var ett helvete varje vinter.

Nollgradigt vid nattning, 20 grader varmt på morgonen och vattenledningarna frös konstant. Fanns i och för sig andra brister med stallet som också påverkar tex. temperaturförändringarna, såsom dålig ventilation och får många hästar. Men aldrig igen kallstall så länge jag bor här uppe...

Enligt mig är varmstall en byggnad vars inne temperatur inte påverkas av ute temperaturen. Alltså, fast det är -10/20/30 ute så håller sig inne temp. på samma nivå. Och i kallstall förändras temperaturen utifrån hur kallt/varmt det är ute.

Jag har ett nybyggt stall med öppet upp i nock. Väggar och tak är dubbla, men inte isolerade. Vintertid är det alltid kallt i stallet. Jag vattnar i hinkar, och då hästarna är inne brukar inte vattnet frysa. Trots att stallet är luftigt värmer hästarna upp lite när de står inne. Luften är jättebra i stallet, alldrig gödsellukt när jag kommer ut på morgonen trots stängda dörrar på natten.

Värme har jag bara i sadelkammaren och infravärme i spolsipltan med möjlighet att stänga till just den delen av stallet om det är mycket kallt och jag behöver fixa med hästarna, sko eller nåt annat som tar lite tid.

Jag skulle säga att jag har ett kallstall.

Jag kan tänka mig att det är vanligare norrut i Svérige. Ni har ju mycket kallare vintrar där. (än här i Värmland)

Så där har jag på ett ungefär. Har hästarna i en f.d. ladugård och där jag höjt innertaket vilket gjort att det är öppet åt alla håll upp till nock. Höt ligger ovanför innertaket. Har ingen värmekälla utan för mig är det viktigast att hästarna står i lä på bra underlag som inte kyler. Blir det riktigt kallt är det frysta vattenhinkar även i stallet. Därmed bör jag ha kallstall;) även om det är något varmare där än ute.

Jag tror att grejen är att uttrycken kall- resp varmstall inte enbart används till hästar. Utan även till andra djurslag som t ex gris, där värmekälla är mer regel än undantag (smågrisar alltså).

Liknande trådar

Anläggning Nu har vi äntligen hittat vårt hus med tillhörande ladugård som nu ska byggas om till stall :banana: Det är inte stort, inte lyxigt men...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 633
Senast: majha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar