Snuffsan

Trådstartare
Har hämtat en sedalin gel som ska ges till ponny i morgon fm. Det gick lite snabbt då jag hämtade den hos min vet men jag tänkte att det finns ju lapp i paketet om dosering. Som står på spanska resp tyska ja upptäckte jag nu.... Klantigt, jag vet.

Hur mycket ska han ha?

Kan jag ge sedalinet i en näve havre? Det är mkt svårt/omöjligt att spruta ponnyn i munnen, han tror jag ska sticka honom och anledningen till sedalinet är just att han är panikslagen av sprutor och han ska vaccineras i morgon.

Sv: Sedalin

Hej du!
Vad står det på Apoteksetiketten!?! Där ska du ha doseringen till din pålle! Dosen beror bl.a. på hur starkt lugnad din häst skall vara och du ska ge dosen minst ett par timmar innan vet kommer. Bäst är om du kan ge det direkt i munnen utan att han har fått foder så han inte kan spotta ut det, men är du säker på att han äter det kan du även ge det i fodret (ex.v. betfor)

Han ska ha det ½ timme innan vet kommer sa hon. Jag har ingen apoteksetikett på. Jag hämtade sedalinet hos min vet.

Jag ger maskmedel till den här herrn genom att ge med mat, så jag vet att han äter allt med den metoden. Han är extremt rädd för allt som ser ut som en spruta, varken jag eller min vet har nånsin sett någon häst som reagerar så kraftigt. Därför vill jag inte spruta honom i munnen ens.

Hur starkt lugnad? Det räcker att han är lätt avtrubbad så han inte ser när vet smyger in med sprutorna (han ska ha två).

½timme är för lite för att få full effekt, ge tidigare. (effekten sitter i minst 3 timmar, men kan sitta i upp till 12 timmar c:a beroende på häst) Du vet att det är livstids slaktkarens vá?
jag har ingen dokumentation hemma... men försök att läsa på bipacksedeln.
Häst på tyska är pferde. dosen är i ml sedalin per kilo häst vill jag minnas, jag sitter uppe en stund till om du vill ha hjälp!

Livstidskarens är inte viktigt. Det är en import utan dokumenterade första 7 år så det lär vara livstidskarens på honom ändå. Ingen vet vad han har fått i sig....

Jag har kommit fram till:
lätt sedation 2-3 streck
starkare sedation 4-6 streck

För häst alltså. Detta är en c-ponny så jag tror 2 streck ger lagom dämpning. Vi ska inte göra något smärtsamt med honom, vi ska bara låta honom slippa bli så förbaskat rädd.

Varför inte bara ringa vet och fråga hur mycket du ska använda?

På min stod det på svenska... Mysko att det inte gör det för dig! Kan kolla vad det står, den ligger nog nämligen i papperskorgen i stallet. På min pålle funkade det tyvärr inte, han blev lite dimmig i ögonen, det var allt... (Trots att han fick dubbel dos! (på vet. inrådan)) Doseringen var iaf "viktrelaterad", som en maskmedelsspruta.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka