Sedalin resisten?

Cillen89

Trådstartare
Kan en häst bli resistent mot Sedalin allt eftersom?:angel:
Min häst har shivering och får därför lite Sedalin innan hovslagar besök för att vara lite "sansad" i skallen, för mig är han som vilken häst som helst att lyfta hovarna på, men blir spänd när hovslagaren kommer, vilket inte är så optimalt för en shivering häst. Nu till saken, jag tycker jag får proppa i honom mer och mer Sedalin för varje gång:confused: De första gångerna var han bra trött på 4 ml, förra gången var han bara lite påverkad utav 4 ml och fick ge honom ytterligare 1 ml. Idag tryckte jag i honom 5 ml direkt och när jag som vanligt gick ut i stallet igen efter 40 min som alla andra gånger så var han bara ytterst lite påverkad och skulle lätt kunnat ge honom 1-2 ml till, men har inte mer hemma.
Det känns ju som han börjar bli "resistent" mot Sedalinet? Har använt Sedalin 4 ggr nu. Han skos vart 6-8 vecka beroende på årstid.
Hästen är modell större halvblod, dryga 180 i manken och väger runt 600 kg.
Är det farligt att "överdosera"? Han får ju mer än vad han igentligen ska ha enligt bruksanvisningen.

Sv: Sedalin resisten?

Om det är farligt att öka dosen tycker jag du ska diskutera med din veterinär.
Människor vänjer ju sig vid lugnande så jag skulle gissa att det är samma med hästar, dock är det såpass länge imellan gångerna din häst får så jag tycker att det låter konstigt. Kanske har din häst bara varit allmänt mer upprymd de senaste gångerna? De flesta hästar blir ju påverkade när våren är i antågande och blir mer busiga och livliga.

Ja, det kan bli sämre effekt med tiden. Nu vet jag inte om det gäller när man 'bara' ger varannan månad, men om man t ex måste ge dagligen (inför promenader med konvalescenshästar t ex) så blir de ofta tillvanda med tiden och man får öka dosen jmf med i början.

Dosen måste din veterinär svara på. Tänk också på (nu eftersom du skrivit det på nätet) att du måste ha en av Jordbruksverket godkänd hovslagare för hovis ska få sko en sederad häst utan veterinär närvarande.

Ja, det kan bli sämre effekt med tiden. Nu vet jag inte om det gäller när man 'bara' ger varannan månad, men om man t ex måste ge dagligen (inför promenader med konvalescenshästar t ex) så blir de ofta tillvanda med tiden och man får öka dosen jmf med i början.

Dosen måste din veterinär svara på. Tänk också på (nu eftersom du skrivit det på nätet) att du måste ha en av Jordbruksverket godkänd hovslagare för hovis ska få sko en sederad häst utan veterinär närvarande.

Jag har precis mailat jordbruksverket om detta och så här skrev dom:
Hej!

Om din hovslagare inte har godkännande från Jordbruksverket så får han
arbeta på sederade djur fram till 31 december 2014. Sen får han inte
arbeta på sederade djur överhuvudtaget oavsett hur sederingen
tillförts.

Mvh Helen Loor
Som du ser stämmer det inte ännu

Jag har precis mailat jordbruksverket om detta och så här skrev dom:
Hej!

Om din hovslagare inte har godkännande från Jordbruksverket så får han
arbeta på sederade djur fram till 31 december 2014. Sen får han inte
arbeta på sederade djur överhuvudtaget oavsett hur sederingen
tillförts.

Mvh Helen Loor
Som du ser stämmer det inte ännu

Fast de har glömt en detalj där. Övergångsregeln gäller - enligt samma Jordbruksverk alltså - när veterinär är närvarande. Dvs det måste finns en veterinär närvarande hela skoningen om hästen är sederad. Då får ej godk hovslagare sko fram till 2014 precis som svaret säger.

Det fattade inte jag det som eftersom jag frågade om den specifika situationen du tar upp, läge för ett samtal kanske:crazy:

Om veterinären sederar hästen med injektion så ska han vara närvarande.
Har djurägaren fått utskrivet lugnande för att ges i munnen finns inte
det kravet, annat än att veterinären måste undersöka hästen innan
förskrivning sker. Detta gäller redan nu.

Detta svar fick jag av jordbruksverket nu

Intressant, då de säger annorlunda i sin skrivning på t ex hemsidan. Men då har du ju kollat och dubbelkollat och då har ju du 'gjort din del' så att säga och kan vara lugn =) (Och det är ju fortfarande en tolkningsfråga mycket av det, helt klart exakt vad som gäller är ju ingen nu, vissa områden kommer behöva prövas innan man vet säkert)

Apropå ursprungsfrågan. Av någon för mig obegriplig anledning, så om de börjar blir för 'okänsliga' mot sedering, kan det hjälpa att byta till annan beredningsform. Det finns ju vetranquil med, som är i granulatform. Det är precis samma verksamma beståndsdel (acepromazin) - men av någon anledning så kan vissa dels svara på det ena men inte på det andra - och även om de börjat bli 'tillvanda' svara på en lägre dos av det andra.

Jag hade ett sto som inte svarade alls på vetranquil - men på sedalin. Och när det i somras var trassel få tag i vetranquil fick jag ge Lillen sedalin. Och kunde då gå ner markant i dos igen. Så kanske värt att prova om inte vet tycker du kan höja dosen på sedalinet?

Det är samma verksamma substans i vetranquil och sedalin, så ev tillvänjning är likadan. (Men som jag skrev innan, av ngn mystisk anledning kan det ibland funka att byta från gel, dvs sedalin, till granulat, dvs vetranquil eller omvänt)

Din häst väger troligen betydligt mer än 600- snarare närmare 800- beroende av modell.
Det är bättre att ge lite o ge mer vb.

Så himla trött måste den väl inte vara för att kunna lyfta bak- bara lugn.:confused:

Min häst blir inte trött av Ventranqil, däremot funkar Domesedan Gel jättebra på henne :)

Liknande trådar

Foder & Strö Ok, som läget är i vinter kommer jag inte kunna blötlägga lusernpellets på morgonen och sen bära ut till stallet när jag väl ska dit...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
8 420
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 661
Hästvård Skulle behöva lite tips ang min 13 åriga ponny. Denna lilla häst har varit på kliniken otaliga gånger men känns som grundproblemet...
2
Svar
20
· Visningar
3 955
Senast: Dopy
·
Hästmänniskan Jag planerar att köpa häst eller ha en på foder om något år när jag fått lite mer ordning på min ekonomi. Jag har ridit i princip hela...
Svar
4
· Visningar
1 726
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka